Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 5 WAHDATUL-WUJUD DALAM HURAIAN YANG SIHAT : 5.1) Penjelasan.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Banyak orang bercakap atau menulis dalam majalah-majalah atau lain-lainnya berhubung dengan Wahdatul-Wujud. Apakah yang menimbulkan keinginan mereka berbuat demikian tidaklah diketahui, kita sungguh rasa syukur tentang keinginan mereka hendak bercakap mengenai ilmiah apa-apa ilmu jua pun.

Ya! Memang pada segera fahaman kebanyakan orang bahawa Wahdatul-Wujud itu ertinya segala apa yang wujud itu adalah satu. inilah erti asalnya. Pada hal yang wujud itu tiada sunyi daripada dua perkara jua, pertama ‘Mumkinul-Wujud’ yaitu makhluk, yang kedua ‘Wajibul-Wujud’ yaitu Allah s.w.t. Bagaimanakah hendak dikatakan yang wujud itu satu pada hal ia dua. Jadi, nampaknya Tuhan dan makhluk itu adalah sama bahkan satu jua. Maka timbullah pergaduhan dan bertengkarlah orang ahli Usulud-Din mengatakan orang tasawuf salah, bahkan kafirlah orang tasawuf berpegang begitu, bagaimanakah Allah itu hendak disatu jeniskan dengan makhluk yang dijadikan oleh Allah itu sendiri?

Wujud Allah hanya Allah. Wujud makhluk hanya makhluk bukan Allah. Yakni wujud Allah bukan ‘ain wujud makhluk. Dan wujud makhluk bukan ‘ain wujud Allah. Allah bukan jenis benda yang kena jadi. Tetapi makhluk adalah jenis benda yang kena jadi, bagaimanakah hendak disatukan? Jadi, banyak penulis dengan keikhlasan mereka cuba menulis hendak memberi keterangan berhubung dengan masalah Wahdatul-Wujud itu hinggalah kita jadi kelam-kabut dan kelabu hendak memahami. Keikhlasan mereka hendak memberi faham untuk kepentingan bersama itu patutlah disanjung tinggi dan kita hendaklah menghargainya. Tetapi oleh kerana Wahdatul-Wujud itu suatu perkara istilah dalam ilmu tasawuf yang sangat mendalam maka patutlah benar berjaga-jaga dan awasi kerana istilah ugama yang umpama itu bukan berupa suatu istilah yang kecil semacam istilah bahasa atau lain-lainnya. Jika ia tergelincir di jalan maka rebah dan jatuhlah ia dan juga orang ramai yang mengikutnya (yang mengambil ilmunya).

Penulis ingin menyampaikan nasihat baik yaitu hendaknya jangan sekali-kali ingin hendak jadi tukang tiru terutama sekali bercakap pada masalah yang dalam-dalam pada ilmu tasawuf. Orang bercakap fasal tasawuf, kitapun hendak bercakap fasal tasawuf sama namun belajar ilmu tasawuf dengan berguru jauh sekali, hanya dengan ketip-kutip dalam buku kemudian mengambil faham cara persendirian. Maka alangkah jauh dari betul khususnya pada kebanyakan huraian Wahdatul-Wujud. Dan dari sebab itu dan juga secara tidak langsung maka timbullah ilmu-ilmu tasawuf yang karut yang mencemarkan ilmu tasawuf yang sebenar.

Salah satu daripada sebab-sebab yang salah ialah kebanyakan pengkritik Wahdatul-Wujud itu hendak menyamakan perasaan dirinya dengan perasaan yang timbul dari hati orang sufi. Hati orang sufi laksana cermin bersih cerah yang mempunyai karan (kontek). Apabila ia menangkap suatu melalui penglihatan atau sebagainya nescaya ia nampak Allah dengan zuqq yang ada kelazatan pada suatu itu, sedangkan hati kita kebanyakan orang awam khususnya pengkritik itu sendiri tak ubah laksana cermin yang berselaput dan karat yang tebal dan langsung ia tiada mempunyai karan (hati mati) maka jadilah hatinya itu umpama tikus tengok besi, ia tiada memberi apa-apa rasa. Maka bagaimanakah hendak disamakan perasaan kita khususnya pengkritik itu sendiri dengan perasaan orang sufi.

Dan bagaimanakah pula fahaman yang ditangkap oleh pengkritik itu hendak disamakan dengan apa yang dirasa oleh orang sufi, amatlah jauh sekali perbezaannya. Bahkan mustahil akan sama. Orang sufi berbicarakan Wahdatul-Wujud mengenai suatu sudut yang khusus tetapi pengkritik oleh sebab ia tidak faham mengenai hakikat Wahdatul Wujud itu ia bicarakannya dari sudut yang lain yang keluar dari garisan tasawuf dan pula ia menyoalkan suatu yang bukan dibicarakan oleh tasawuf. Sungguh maha ajaib!

Bila ia tidak faham hendak kritik orang dan menyalahkan orang. Masalah Wahdatul-Wujud jika dihuraikan dengan huraian yang salah boleh menyebabkan terjejasnya iman orang yang mengambilnya, bukan sedikit orang jadi murtad (kafir) kerana tersalah mengambil pengertiannya mengenai Wahdatul-Wujud. Oleh itu jika kita masih dalam samar-samar mengenai masalah Wahdatul-Wujud itu maka mengambil sikap menjauhkan diri dari sebarang memberi keterangan adalah lebih baik untuknya dan untuk kepentingan orang ramai.

 

Tiada ulasan: