Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 5 WAHDATUL-WUJUD DALAM HURAIAN YANG SIHAT : 5.3) Hal Syuhud Benar Berlaku Kepada Orang Sufi.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Syuhud ertinya tercapai suatu rasa zuqq yang maha sedap dan lazat (hakikat) serta kehadiran pengetahuan (ma’rifat) yang hasil daripada rasa hakikat itu. Apabila hal umpama itu tercampak ke dalam hati orang yang bersih tadi nescaya tercapai kepadanya suatu kesedapan dan kelazatan yang tak dapat digambarkan oleh tulisan dan cakapan hingga kerap kali terbawa ia kepada tiada kesedaran pada dirinya dan juga kepada makhluk sekelilingnya yang mana orang tasawuf menamakan dia pada waktu itu ‘ fana”.

Fana’ demikian adalah terjadi kerana tercapai kelazatan dan kesedapan rasa zuqq dan melebihi daripada kelazatan jima’, bahkan dapat dirasa maha hebat lagi dari penyakit rasa cinta kepada seorang wanita. Tercapainya syuhud itu melalui dua jalan: pertama jalan fana’ (tiada kesedaran pada diri) yaitu pada peringkat permulaan dan jalan yang kedua ialah jalan baqa’ (dirinya dalam kesedaran) dan yaitu peringkat penghabisan sekali (Al-Insanul-Kamil namanya). Dan tiap-tiap daripada dua jalan yang tercapai syuhud itu berertilah dia sudah tercapai ma’rifat dan hakikat dan tiap-tiap orang yang mencapai ma’rifat dan hakikat maka berertilah dia sudah jadi orang wali yang mana orang tasawuf menyifatkannya sebagai orang yang berjaya mendapat dua syurga sebagaimana firman Allah Taala:

“Bagi siapa-siapa yang mencapai makam takut pada Tuhan ia akan beroleh dua Syurga”.

Syurga yang pertama ialah syurga pembalasan di akhirat dan syurga yang kedua ialah syurga syuhud yaitu ma’rifat dan hakikat yang tercapai di dunia. Telah berkata orang sufi, barangsiapa engkar hal syuhud yang diberi Allah kepada auliya’ Allah adalah ditakuti mati ia di dalam Su’ul-Khatimah (mati dalam kejahatan yang paling buruk pada penyudahan). Dan sekurang-kurang denda pembalasan Allah yang diberi kepada orang yang engkar hal itu ialah bahawa tiada diberi rezeki oleh Allah akan rasa apa-apa di dalam hatinya umpama rasa-rasa warid atau nur (hati mati) dan hal-hal yang tercapai dalam syuhud umpama itu adalah tidak lari dari sebahagian tujuan maksud ayat Quran:

“Orang-orang mukmin (yang sebenar) itu adalah maha cinta kepada Allah s.w.t.”.

Dan juga maksud hadis:

“Tidak tercapai mukmin yang sebenar seorang kamu hingga adalah ia maha cinta kepada Allah dan RasulNya melebihi daripada yang lain-lain”.

Dan di dalam satu riwayat yang lain “Melebihi daripada dirinya sendiri”. Dan tidaklah dikatakan atau tercapai ‘maha Cinta’ itu melainkan dengan rasa dan zuqq jua kerana hal cinta kasih itu adalah benda rasa. Dan dengan ayat dan hadis umpama itu maka sedaplah tukang-tukang syarah buat bersyarah untuk orang pada hal ia sendiri tidak pernah tercapai hakikat itu. Ini adalah disebabkan kerana tiada sedar pada dirinya ataupun kerana belum bertemu jalan.

 

Tiada ulasan: