Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 4 JENIS-JENIS HATI MANUSIA DAN KETERANGAN YANG BERKAITAN DENGANNYA : 4.1) Penjelasan.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Masalah pokok yang menjadi perbicaraan kita mengenai hal manusia pada pandangan Allah ialah hati tanpa menoleh kepada bentuk tubuh kasar dan hiasan pakaian cantik hodohnya, kerana yang bertanggungjawab pada segala perkara yang dilakukan oleh manusia itu ialah hati. Pendek kata, kalaulah kejadian manusia itu tanpa hati nescaya batang tubuh manusia itu disembelih orang dan dipenjual-belikan dagingnya semacamlah lembu kerbau. Babi anjing dikeji orang bukanlah kerana bentuk tubuh dan dagingnya tetapi kerana perangainya. Demikian juga manusia dikeji atau dipuji bukanlah kerana bentuk tubuh badannya tetapi kerana perangai hatinya. Dan oleh kerana hati itu menjadi tempat sasaran untuk dipuji atau dikeji maka eloklah kita cuba mengkaji selok-belok hati bagaimana yang kita akan terangkan dalam buku ini, Insya Allah.

Mengikut garis kasar bahawa jenis hati manusia itu adalah terbahagi kepada:

1.      Hati Busuk.

2.      Hati Wangi.

 

Hati Busuk:

Ialah hati yang melekat bergadik atau berselaput dengan suatu sifat-sifat tercela. Seperti sifat-sifat: bakhil, tamak dan loba pada harta dunia, panjang angan angan, sombong takabur, ingin dan kasih pada kemegahan, ingin namanya terkenal masyhur, berlagak megah hendak tunjukkan eksyen agas melenggak, suka menipu, suka berbohong, tak lekat amanah, buat aniaya kepada orang, makan suap, ingin supaya dikenal orang kejahatannya, hasad dengki, dendam kesumat, khianat, niat jahat, ria, ‘ajub, sam’at, bertabiat lalai kepada Allah, ingin kepada benda-benda haram dan lain-lain lagi. Barangsiapa tercetus di hati atau rasa ber- degup di hatinya dengan salah suatu daripada sifat tersebut maka itulah tandanya ia termasuk dalam golongan hati jenis busuk itu dan bukanlah pula bererti apabila tidak tercetus suatu daripada sifat-sifat itu pada hal di hatinya dengan salah suatu daripada sifat tersebut maka itulah tandanya ia suci daripada sifat-sifat demikian.

Malah hanya ia terpendap ke dalam jiwa dan menunggu masa akan keluar. Ia tidak akan hapus dengan tidak bersebab. Hati yang penuh dengan sifat- sifat demikian rupa kerap kali digelar juga ‘hati berkarat keramat’ atau ‘hati gelap-gelemat’ dan tidak berbau syurga. Penyakit-penyakit sifat demikian tidak akan terhapus dan suci melainkan dengan tercapainya warid di dalam hati sebagai penawar untuk pelebur sifat-sifat tercela itu manakala warid itu pula tidak akan tercapai melainkan dengan ibadat tariqat kerana tariqat tidak diciptakan melainkan untuk menghasil- kan warid (nur). Warid adalah benda rasa yang dapat dirasa oleh siapa-siapa yang mencapainya. Demikianlah jalan orang sufi. Pendek kata, tidaklah dicipta atau timbulnya tariqat yang bermacam-macam nama itu melainkan ia adalah sebagai cara untuk mengubat hati sakit atau penyakit hati.

Maka timbulnya Tariqat Ahmadiyah misalnya adalah suatu cara perubatan hati menurut cara Ahmadiyah dan timbulnya Tariqat Naqsyabandi adalah suatu cara perubatan hati menurut cara Naqsyabandi dan begitulah pada lain-lain tariqat lagi.

Kita berani mencabar kepada golongan-golongan yang anti-tariqat sufiah, cubalah tunjuk suatu jalan yang lain jika ada selain dari tariqat tasauf bagaimana hendak dapat mencapai kejayaan mengubat hati, bagaimanakah suatu cara hendak dibuat untuk mencapai warid atau nur dan bagaimana pula untuk mencapai syuhud, suatu makam yang tertinggi yaitu semacam wali-wali dan nabi-nabi, cuma masalah sekarang, tariqat itu adalah berupa masalah teknik (cara mengubat), bukan masalah sumber ugama, bahkan tariqat tak lain sebagai sebuah sekolah teknik atau hospital orang sufi untuk memberi rawatan pesakit roh atau penyakit hati apabila tercapai maksudnya apakah dia bidaah lagi? Meskipun demikian di dalam tariqat itupun banyak terdapat bahan-bahan dan unsur-unsur ugama dan juga cara teknik ugama.

Adakah itu bidaah namanya?

Adalah tariqat juga namanya, misalnya di zaman nabi apabila melihat seorang itu melihat nabi maka tercampaklah ke dalam hatinya warid atau nur dengan serta-merta dan terubahlah hal hatinya serta mendapat keyakinan berhubung dengan masalah ketuhanan atau ugama maka itupun dinamakan tariqat juga kerana diri atau tubuh nabi sendiri itu adalah tariqat sebab ia punca mengeluarkan nur atau warid.

Dan suatu daripada sifat pokok hati busuk itu ialah lalai hati mengingati Allah baik dengan cara berzikir atau lainnya. Terutama sekali lalai daripada menunaikan ibadat dan tugas- tugas yang diwajib oleh Allah umpama sembahyang dan puasa, demikian juga lalai daripada meninggal sepenuhnya segala Iarangan Allah seperti pezina, peminum arak, tahi judi, ketagih dadah, penindas, perasuah dan lain-lain lagi. Hati busuk laksana bangkai dan yang berahi menghidu baunya ialah syaitan malah syaitan laksana anjing dan tabiat anjing itu selalu suka mencari bangkai-bangkai busuk untuk santapannya. Sabda Nabi s.a.w.:

Ertinya: “Sesungguhnya syaitan itu mencucukkan belalainya pada hati anak Adam, maka jika ia (seorang) mengingatkan Allah Taala (berzikir), nescaya lari sembunyi ia dan jika ia lupakan Allah Taala nescaya hatinya ditelan syaitan (dimamah dan dimakan).

 

Adapun Hati Wangi:

Ialah hati yang suci bersih dari sifat-sifat yang tercela, sebaliknya melekat serbak dengan bau sifat-sifat yang terpuji. Dan sifat-sifat hati wangi yang terpuji itu sangatlah banyak, di antaranya ialah seperti sifat- sifat: tak sayangkan harta kerana bersedekah, berasa cukup dengan harta kurniaan Allah yang ada, berilmu Laduni (Ilham), timbul sifat tawaddu’, khusyu”, redha, sidiq, khauf, raja’, muhibbah, ikhlas, wara’, zuhud, taubat yang benar, sabar, yang benar, iahan menanggung kesusahan, tak lekat wang di tangan kerana buat kebajikan, tawakkal yang benar, bersifat ‘arif dan bijaksana, kuat beribadat, syukur yang benar, redha pada segala-gala yang diletak oleh Allah, taqwa yang benar, tinggal perkara-perkara yang bukan kerjanya, tunai dan tepatkan perintah-perintah Allah, tinggi kesusilaan atau budi pekerti, lemah-lembut dalam pergaulan semacam nabi-nabi, sentiasa selira berdampingan dengan Allah, sentiasa berfikir pada kebesaran Allah dan lain-lain lagi.
Hati wangi yang demikian rupa tiada lain melainkan hati orang wali yang mempunyai syuhud. Dan syuhud itu adalah suatu benda yang sangat payah hendak dicapai melainkan dengan berusaha melalui jalannya dan dengan sebab itulah orang sufi membuat peraturan dan mengadakan jalannya. Jalan dan

peraturan itu orang tasauf menamakannya ‘Tariqat’. Hati manusia apabila bersih daripada sifat-sifat yang tercela dan daripada dosa dan maksiat dikatakan ‘Hati Wangi’.

Walaubagaimanapun tidaklah digelarkan hati wangi melainkan setelah bersih ia daripada tiga perkara yang pokok bagaimana diterangkan di bawah ini:

       Bersih daripada dosa zahir.

       Bersih daripada dosa batin.

       Bersih daripada dosa aghyar.

 

Dosa zahir ialah tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anggota zahir manusia, seperti mengenyit mata kepada gadis untuk menjamunya selira nafsu mata, rasa jamah anak gadis orang untuk mencari kelazatan sentuh tangan, tangan mengambil barang hak orang, kaki pergi ke tempat larangan maksiat, mulut makan minum barang yang haram, lidah bercakap yang haram dan lain-lain lagi.


Dosa batin
ialah tiap-tiap sifat keaiban hati yang didapati terselit dalam hati manusia, misalnya seperti sifat angkuh: “Oh! …..akulah orang-orang besar”, hairan pada kebaikan diri: “Hai! ….. akulah orang yang rajin sembahyang, orang lain semuanya pemalas” atau “Hai! …… akulah orang yang bersih hati, orang lain belum tentu bahkan berkarat”, ria: “Dibuatnya ibadat supaya ditengok-tengok orang”, samiah: “Misalnya diperdengarkan bacaan Quran sedap-sedap supaya dipuji orang”, demikianlah antara misalnya dan lain-lain lagi.

Bersih daripada aghyar. Semua ingatan kepada perkara yang lain daripada Allah dikatakan ‘aghyar’.

Jadi, hati yang suci daripada aghiyar ertinya hati yang tidak ingat kepada perkara lain sedikit pun selain daripada Allah dalam setiap denyutan jantung dan di detip hidup. Dan tidak ada hati yang sebegini rupa melainkan hati orang auliya’ Allah, hati nabi-nabi dan rasul-rasul. Ingatan yang demikian rupa tidak akan terjadi melainkan dengan kedapatan kesedapan suatu rasa zuqq atau kelazatan wajdan, yaitu jenis manusia-manusia yang dapat mengecap nikmat ma’rifat dan hakikat. Inilah maksud tiada ingat selain daripada Allah atau hati suci daripada aghyar.

Bukan semacam ingatan yang hanya membaca di hati akan bacaan kalimah “Allah, Allah, Allah …………”, kalau demikian maka semua orang boleh membuatnya, tetapi apabila tertidur atau sibuk maka ingatan demikian sudah tentu akan padam.

Hal zuqq itu ialah perkara pengalaman rasa, yaitu suatu kedapatan rasa yang ada kesedapan dan kelazatan hasil daripada syuhud yang mana orang tasauf menggelarkan ‘ma’rifat’ atau hakikat’.

Tidak ada rasa ‘kesedapan demikian’ tidak boleh dikatakan ‘zuqq’. ” :

ertinya siapa tidak rasa tidaklah ia mengetahui”. Walaubagaimanapun hal zuqq itu tidaklah dapat dikenal atau dicam melainkan melalui ahli atau guru yang pakar dalam hal itu kerana rasa-rasa itu ada beribu-ribu macam serupalah bagaimana rasa-rasa yang berlainan yang terdapat pada jenis-jenis buah yang beribu-ribu macam, buah rambutan rasanya begini dan buah durian rasanya begitu dan kiaslah seterusnya, tiap-tiap nama Allah (Asmaa’ul-Lah), tiap-tiap sifat Allah (Sifatul-Lah) dan tiap-tiap Af alul-Lah semuanya itu mempunyai rasa-rasa yang teristimewa belaka apabila Allah Tajallikan (Tajalli: Ertinya Allah Taala bukakan rasa (zuqq) ke dalam hati) perkara itu kepada hati orang yang benar-benar cukup bersih. Misalnya nama Tuhan yang bernama ‘Ar-Rahman’ rasanya begini dan sedapnya begini, sifat Tuhan yang bersifat ‘Al-Ilmu’ atau ‘Al-Hayat’ maka rasanya begitu dan sedapnya begitu ………… dan begitulah seterusnya.

Pendek kata pada kesimpulannya hati manusia itu pada pokoknya ada dua jenis.

Pertama hati busuk yaitu hati yang menjadi rumah syaitan dan yang keduanya hati wangi yaitu hati yang menjadi rumah Allah, tempat sentiasa menerima tajalli Allah.

Di sana timbul pula hati jenis golongan yang ketiga yaitu hati jenis yang sederhana yang tiada terlampau busuk dan tiada pula terlampau wangi. Pendek kata, kedua-duanya ada bercampur dan kedua-duanya masing-masing menerima perincian dan peratus. Ada wangi dan busuknya sama-sama lima puluh peratus. Ada pula wangi tiga puluh peratus dan busuknya tujuh puluh peratus. Dan ada pula busuk tiga puluh peratus dan wanginya tujuh puluh peratus. Pendek kata, ada sajalah degree menurun dan menaik itu mengikut kadar perincian masing-masing.

Hati jenis golongan yang ketiga inilah terkena kepada hati kebanyakan orang Islam dalam golongan orang awam kita atau golongan orang sufi awam.

Tiada ulasan: