Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 4 JENIS-JENIS HATI MANUSIA DAN KETERANGAN YANG BERKAITAN DENGANNYA : 4.3) Bandingan Zuqq Yang Agak-agak Untuk BoIeh Diberi Faham.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Bandingan yang agak-agak boleh dibuat ialah begini: Seorang belia remaja telah rasa rindu kasih dan cinta kepada seorang gadis dan malam-malam ia tidak dapat tidur kerana terbayang-bayang wajahnya. Melekat masuk ke dalam hati, kadang-kadang ditegur orang tidak terjawab, mengapa demikian terjadi? …… jawabnya kerana kesedapan rasa (zuqq) demikian mendapat tapak di hati, Bukan ia ingat hanya sekadar membaca akan nama si gadis itu di dalam hati tetapi rasa hakikat sebaliknya itu. Demikian contoh bandingan zuqq. Satu lagi bandingan misalnya: Apabila kita melihat seorang sedang memakan buah asam atau ‘colek’ kata orang Kelantan, maka terpancar keluar air liur kita meleleh dari mulut akibat melihat buah asam itu pada hal belum lagi ia tersentuh di lidah kita, kerana apa? …. jawabnya, kerana karan rasa kesedapan sudah tertangkap di lidah, sekalipun belum tersentuh.

Dan bagaimana pula adakah dengan semata-mata ingin atau menyebut akan asam (colek) itu akan tercapai jelira rasa demikian jika tidak melihatnya lebih dahulu? Jawabnya. tentulah tidak akan tercapai. Tetapi, apatah lagi apabila seorang itu benar-benar memakan buah asam (colek) itu sudah tentu ia akan dapat rasa kesedapan bahagian-bahagian. Dapat rasa kesedapan umpama itu orang tasawuf menamakannya ‘Hakikat’. Dan tiap-tiap yang dapat rasa kesedapan umpama itu sudah tentu pula adanya pengetahuan (ilmu) yang hasil dari rasa kesedapan itu, maka pengetahuan yang hasil dari rasa kesedapan dernikian orang tasawuf menamakan ‘Ma’rifat’.

Demikianlah contoh bandingan zuqq ma’rifat dan hakikat yang penulis rasa amat cukup dan padan sekali untuk difaham oleh siapa-siapa. Satu lagi bandingan zuqq (rasa) saya bawakan misalnya: Semua orang tahu takut pada hantu. Tetapi jika belum melihatnya tentulah rasa takut itu belum jelira masuk ke dalam hati. Sekarang apabila ia sudah tersua dan benar-benar melihatnya nescaya barulah ia tahu dan rasa bahawa takut itu begini rasanya ….. hingga seluruh bulu romanya berdiri dan dirasa tengkoknya besar kembung. Demikianlah contoh rasa zuqq dan wajdan. Dan satu lagi bandingan zuqq untuk difaham lagi misalnya: Tuan seorang pemalu, semua orang tahu sifat pemalu.

Cuba tuan ucapkan dengan mulut: “Malu, malu, malu …. “, adakah jelira sifat pemalu itu masuk ke dalam hati? Jawabnya tentulah tidak. Tetapi jika tuan dipegang orang dan ditelanjangkan pakaian dari seluruh tubuh tuan, pada ketika itu apakah tuan rasa …………………jawabnya:

“Rasa malu paling habis-habisan”. Demikianlah bandingan zuqq untuk mendekatkan faham jua tetapi zuqq atau syuhud pada Allah s.w.t. melebihi daripada bandingan itu bahkan tak dapat hendak ditanding dengan segala kelazatan-kelazatan makhluk.

Rasa zuqq terhadap Tuhan yang sebegitu rupa, orang tasawuf menamakan juga Syuhud’, atau ‘Musyahadah’, atau Haqqul-Yakin’ bila darjahnya meninggi sekali atau ‘Ainul-Yakin’ bila darjahnya mengurang sedikit, tetapi ‘Ilmul-Yakin’ adalah perkara remeh dan lekeh sahaja pada sisi orang wali, kerana darjahnya hanya makam tahu akan ada Tuhan dengan dalilnya (ada makhluk ini), ia hanya makam orang-orang awam jua.

Sebaliknya Haqqul-Yakin dan Ainul-Yakin mustahil dapat dicapai oleh orang awam melainkan setelah ia menjalani jalan orang sufi dan benar-benar berani sebagai sifat anak jantan, berjuang pantang mundur untuk merebut ma’rifat dan hakikat itu, kerana makam haqqul-yakin, dan ainul-yakin itu ialah makam orang-orang wali, nabi-nabi dan rasul-rasul, hakikat ini memang wujud pada batin hati mereka sekalipun istilah-istilah tasawuf belum pernah terdengar atau timbul pada zaman nabi, kerana jika tidak demikian nescaya mereka tidaklah digelar nabi-nabi, rasul-rasul dan auliya’ Allah.

Tiada ulasan: