Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 5 WAHDATUL-WUJUD DALAM HURAIAN YANG SIHAT : 5.4) Terlatahnya Ucapan-ucapan Wahdatul-Wujud Atau Ittihad.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Apabila seorang yang bersih hati itu tercapai makam fana’ maka tabiatnya di kala itu atau menurut adat biasa yang berlaku (dan mungkin tidak) ialah terkeluar dari mulutnya kata-kata terlatah (syutuh) seperti ucapan-ucapan di antaranya:

Ertinya: “Maha Suci Tuhan yang menzahirkan suatu dan Ia (Allah) adalah ‘ain sesuatu”.

Ertinya: “Tiada dalam jubahku melainkan Allah”.

Ertinya: “Aku Haqq yakni Tuhan”.

Ertinya: “Aku Allah”.

Ucapan-ucapan demikian menyebabkan para ulamak Al-Zuwahir (ulamak Fekah, Usulud-Din atau Ilmul-Kalam dan lain-lain lagi) jadi sibuk, mereka menyalahkan orang-orang tasawuf lalu mereka menzindiq dan mengkafirkannya dan kerap kali orang tasawuf pernah dihukum bunuh kerana fitnah ulamak Al-Zuwahir, mereka membuat tekaan menurut ilmu ibarat teropong zahir jua tanpa menoleh kepada perkara di sebalik itu yaitu hal hati orang sufi. Mengapa mereka bertutur demikian? Hal pengucapan orang-orang di waktu makam ‘fana’ adalah sama contohnya dengan orang yang berkata kepada gambar ‘Sultan’ yang tersangkut di dinding: “Ohh! ….. Itulah sultan kita, pada hal bukanlah gambar itu sebenar diri sultan yang berada dalam istana hanya kertas jua. Tetapi oleh kerana penumpuan hati pada ketika itu berhadap kepada sultan yang sebenar di istana maka dengan cara tidak sedar dirasanya dan dizuqqkan pada hati akan hakikat bahawa gambar itu ialah sultan yang sebenar, maka terucaplah di mulutnya dengan kata: “Ohh! … Itu sultan kita!” Adakah salah pengucapan demikian dijatuhkan pada gambar sultan yang tergantung itu ketika hati seolah-olah macam dizuqqkan akan hakikat demikian?

Demikian juga hal orang makam fana’, oleh kerana mereka tidak sedar dan hati terlampau sedap dan lazat berhadap sepenuhnya kepada Allah maka terucaplah akan percakapan-percakapan umpama tadi kerana hati mereka di waktu itu mempunyai karan yang dapat tangkap Allah di dalam gambar alam ini semua.

Dan seolah-olah alam ini semuanya adalah cermin yang nampak di dalamnya gambaran Allah belaka semacamlah gambar sultan yang tersangkut tadi adalah seolah-olah cermin bagi sultan yang sebenar, pada hal di antara gambar sultan dan sultan yang sebenar adalah tetap berlainan dan tidak serupa pada hakikatnya. Maka begitulah juga sekalian alam ini adalah muzhar (cermin) yang nampak di dalamnya Allah pada waktu fana’ itu.

Sedangkan alam ini adalah lain dan hanya sebagai cermin jua manakala zat Allah Taala pula adalah tetap berlainan dari hakikat cermin alam ini. Pendek kata, kedua-duanya tetap berlainan dan tidak serupa malah kedua-duanya bukan jenis yang satu. Hanya diserupakan oleh perasaan zuqq hati di ketika ia tercapai makam hakikat dan ma’rifat dalam waktu fana’ itu. Tambahan pula seluruh alam di waktu fana’ adalah ibarat cermin yang boleh mereka nampak Allah belaka di dalamnya. Sementara dalam waktu fana’ demikian juga berbagai-bagai perangai luar biasa timbul pada mereka dan kerap kali mereka dituduh gila.

Ya! Memang begitulah hal orang fana’ kerana mereka ditarik oleh karan jazbah fana’ yang lazat sampai tidak sedarkan diri, tetapi apabila mereka meningkat tercapai makam baqa’ nescaya amanlah mereka daripada segala perkara macam tuduhan yang tidak diingini itu kerana mereka sudah mencapai kesedaran dua alam, alam batin dan alam zahir, bererti mereka sudah tercapai makam ‘Al-Insanul-Kamil’. Tiada bagaimana makam fana’ yang sedar hanya kepada alam batin jua tetapi tidak sedar kepada alam zahir yaitu alam dirinya sendiri dan juga alam sekelilingnya.

 

Kalaulah istilah-istilah di bawah ini menurut makna zahir:

1. “Wahdatul-Wujud”.

Diertikan: Segala apa yang wujud ini adalah satu. Termasuklah Tuhan dan makhlukNya sekali. Maka apakah akan jadi?

2. “Al-Ittihad”.

Diertikan: Bersatu. Tiap-tiap dikatakan ‘bersatu’ tentulah ia mempunyai sekurang-kurangnya ada ‘dua benda’ dan yaitu yang pertama Tuhan dan yang kedua makhluk ini. Maka apakah akan jadi?

3.Diertikan: Aku melihat Tuhanku pada rupa seorang yang muda belia.


Ini sebuah hadis yang disah oleh Al-Syaikh Al-Sayuti sendiri. Jika benar ini hadis, maka apa kata tuan, adakah Tuhan itu berupa pula? Bagaimana tuan hendak faham? Dan apakah maksudnya? Maka apakah akan terjadi jika dipakai secara zahir demikian? Nescaya seluruh orang dari umat Islam di dunia ini akan jadi murtad dan isi-isi neraka belaka jika istilah-istilah tersebut diterima pemakaian cara zahir. Kerana makna zahir pada erti ‘Wahdatul-Wujud’ ialah Allah dan makhluk adalah satu. Dan makna zahir pada ‘Al-Ittihad’ pula ialah Allah dan makhluk dapat bersatu. Demikian juga erti zahir pada hadis 
tadi menunjukkan Allah itu berupa. Semuanya itu menjadikan orang murtad dan kafir belaka.

Na’uzubil-Lahi Min Zaalik.

Tetapi orang tasawuf tidaklah begitu, mereka tidaklah sebodoh orang hendak beriktiqad begitu tetapi oleh kerana mereka orang-orang tasawuf manakala tercapai kepada hati mereka makam fana’ dan dilihat pula dengan rasa zuqq hati mereka yang berkaran lagi kemuncak bahawa seluruh alam yang wujud ini adalah seolah-olah cermin yang mereka nampak dan dapat tangkap gambaran Allah belaka di dalamnya maka lalu mereka pun berkata: “Seluruh yang wujud ini adalah satu”.

Seolah-olah Tuhan dan alam adalah satu dalam cermin tanggapan zuqq mereka, tetapi bukan pada kesimpulan aqidah mereka kerana Tuhan adalah Qadim (Sediakala) manakala alam makhluk adalah Hadith (Baharu), kedua-duanya tetap tidak serupa pada diri masing-masing. Kata-kata demikian tadi adalah terjadi pada ketika hati mereka tercapai adirasa zuqq yang kemuncak dengan Allah, bukan kata-kata demikian itu sebagai suatu simbol, pada pendapat ilmu mereka dan aqidah mereka (orang sufi). Zuqq adalah benda rasa. Aqidah ialah ilmu yang disimpul pada hati, kedua-duanya tetap berlainan dan tidak serupa. Rasa tidak boleh ditulis dan tidak boleh digambar untuk diberi faham tetapi ilmu boleh ditulis dan boleh digambar untuk diberi faham. Tetapi, manakala segera faham orang ramai bahawa kata-kata demikian tadi adalah pendapat ilmu mereka dan keputusan aqidah mereka lalu mereka pun difitnah dan dipersalahkan.

Alangkah malangnya nasib orang sufi pada pendapat kejahilan mereka itu. Bagaimana dan apakah pula tuan hendak faham, misalnya jika tuan lihat rupa seorang di dalam cermin tilik lalu tuan berkata: “Oh! …… Aku lihat orang itu!”.

Adakah rupa yang ditangkap dalam cermin itu benar-benarnya tubuh orang itu? Jawabnya tentulah tidak sekali tubuh orang itu adalah suatu perkara asing, sementara rupa yang ditangkap dalam cermin itu adalah suatu perkara yang lain dan asing pula bahkan kedua-dua benda (rupa dalam cermin dan tubuh orang yang sebenarl itu tetaplah berlainan dan asing, tetapi kedua-duanya itu telah disatukan dalam pengucapan tuan tadi: “Ohh! ……Aku dah lihat orang itu”. Mengapa? Jawabnya, kerana pada ketika itu hati tuan seolah-olah telah dizuqqkan menjadi satu, yaitu rupa yang terdapat dalam cermin itu adalah dipakai pada tubuh orang tersebut dalam pandangan zuqq tuan yang satu.

Demikianlah kehendak makna dan maksud apa yang dibicarakan pada istilah-istilah seperti:

1.      Wahdatul-Wujud.

2.      Al-Ittihad.

3.      Al-Sakr (Mabuk).

4.      Al-Halul (Persebatian).

5.      Al-Jama’ (Berhimpun).

6.      Al-Fana’ (Tidak sedarkan diri).

7.      Al-Khamr (Mabuk gila).

8.      Dan lain-lain lagi jika ada.

Istilah-istilah tersebut merupakan satu erti belaka jika ditafsirkan mengikut adirasa (zuqq) orang sufi yang tercapai dalam waktu fana’ dan hati kehendaknya yang sejati. Tetapi jangan sekali-kali cuba hendak mentafsirkan istilah-istilah tersebut tadi mengikut teropong zahir (ilmiah aqli cara zahir) nanti akan bertemu dengan kelam-kabut dan naik bingung di kepala dan akan punah-ranah i’tiqad orang ramai dan akan timbul pula berbagai-bagai kritik kelabu dalam dunia tulis-menulis.


Apakah salahnya di ketika mereka dizuqqkan hati lalu terkeluar pengucapan-pengucapan umpama “ ” atau ” ” pada contoh demikian tadi?
Bagaimana juga apakah salahnya di waktu seorang dizuqqkan(*) hati mereka melihat gambar sultan yang tersangkut di dinding lalu dia berkata: “Oh! ….. Itulah sultan kita!” Pada hal yang sebenarnya bukan. Di manakah logik sahnya dia berkata demikian di masa kedatangan zuqq itu? Mungkinkah kedatangan rasa zuqq demikian hendak ditafsirkan? Cubalah tuan ambil buah asam, garam, lada, gula dan ikan tawar. Kemudian hendaklah ditumbuk lumat-lumat dan diulikan jadi sebatian (sambal), setelah itu cubalah tuan rasakannya dengan lidah. Kemudian ambillah pula pensil dan kertas dan cubalah tulis atas kertas itu bagaimana rasa sambal itu.

Cubalah tuan menggambarkan. Mungkinkah rasa-rasa sedap dalam sambal itu ditafsirkan?

Tetapi oleh kerana orang-orang zuwahir cepat sibuk mendengar ucapanhttps://rinonblog.files.wordpress.com/2018/04/20180402_164149.jpg?w=60&h=20 atau https://rinonblog.files.wordpress.com/2018/04/20180402_163843.jpg?w=90&h=20 Lalu mereka berbuat berbagai tekaan menurut teropong ilmu zahir, maka mereka pun melemparkan tuduhan-tuduhan fitnah terhadap kaum sufi dengan berbagai perkara.
Pada hal yang sebenarnya siapakah yang keliru di ketika terlampau gopoh mengambil faham dan mengeluarkan fatwa? Adapun orang sufi oleh kerana mereka sudah faham maka tiadalah berlaku apa-apa sibuk pada mereka. bahkan mereka membenar dan terima saja segala apa yang berlaku pada tabiat dan hal kaum sufi itu dengan penuh aman dan akal siuman.


Untuk menjauhkan diri dari terjatuh dalam kekeliruan maka hadis umpama tadi hendaklah ditafsirkan cara orang sufi begini

Ertinya: “Ku lihat Tuhanku pada rupa seorang yang muda belia”.

Tiada ulasan: