Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.11) Amal Ibadat Manusia Ada Tiga Maqam.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Tiap-tiap amal ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu, kita katakanlah umpamanya ibadat sembahyang atau lain-lain lagi, ada tiga darjat atau makam:


1. Darjat Syariat, yaitu amal ibadat yang dilakukan itu sah pada bentuk rupa lahir tetapi hatinya mati dan tidak hidup malah ia kosong dari dapat merasai apa-apa. Yaitu amalan yang dikerjakan mengikut peraturan yang sah pada rukun dan syaratnya dan tiada cacat apa-apa yang terdapat pada bentuk rupa lahirnya. Dan sembahyang umpama inilah sembahyang yang berlaku kepada kebanyakan orang awam kita, dan sahlah ia pada iktibar hukum syariat yang lahir dan sembahyang umpama ini adalah sembahyang adat resam jua pada pandangan orang sufi.

2. Darjat Tariqat, yaitu amal ibadat yang dilakukan oleh seorang dengan hati yang hidup dan penuh dengan warid-warid atau nur daripada Allah. Dan tidak dikatakan hati hidup melainkan hati yang mendapat warid atau nur Ilahi, darjat ini memang tinggi daripada darjat yang pertama tadi, orang yang beroleh warid dalam ibadat tariqat dan bersembahyang ia dengan warid adalah daripada golongan orang yang berhak menduduki darjat tariqat ini. Sembahyang darjat yang kedua inilah makna sembahyang yang dimaksud oleh Tuhan bagaimana tersebut di dalam Al-Quran:

Ertinya: “Sesungguhnya sembahyang itu dapat mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar”.

Sembahyang orang yang tiada mempunyai warid atau nur maka berertilah sembahyang yang tiada jatuh kepada makam tariqat yaitu ‘sembahyang yang dapat mencegah daripada perbuatan mungkar’, demikian juga pada ibadat-ibadat yang lain. Sebab itiulah maka kebanyakan orang awam kita selepas ia melakukan sembahyang, ia pergi pula menipu orang, bercakap bohong, pecah amanah Tuhan dan lain-lain lagi. Jadi, ertinya jahat tiada habis-habis.


3. Darjat Hakikat, yaitu amal ibadat yang apabila dilakukan nescaya tercapai di dalamnya suatu kedapatan yang lazat dengan rasa zuqq hakikat. Sembahyang darjat yang ketiga ini ialah jenis sembahyang rasul-rasul, nabi-nabi dan orang-orang sufi. Pernah kita dengar suatu cerita bahawa seorang sahabat nabi yang terkena anak panah dalam satu peperangan dan melekatnya anak panah pada tubuhnya hingga tak dapat hendak dicabut-cabut lagi dan ia sakit berjerit-jerit bila hendak dicabutnya, tetapi apabila ia masuk sembahyang barulah anak panah itu dapat dicabut dengan tiada merasai apa-apa sakit kerana
ketika itu ia sudah masuk ke dalam alam yang baru, sembahyang yang terdapat di dalamnya kesedapan dan kelazatan dengan zuqq-zuqq dan syuhud (musyahadah).

Pendek kata, amal ibadat itu laksana padi, ada yang bernas, ada yang hampa, ada yang separuh hampa, ada yang separuh bernas, ada yang dua pertiga hampa atau bernas dan macam-macam lagi. Maka amal ibadat yang bernas seratus-peratus itu ialah amal ibadat yang penuh berisi pada ketiga- tiga sudut itu dan tidak pula cacat sedikitpun pada ketiga-tiga darjat itu yaitu darjat syariat, tariqat dan hakikat, wal-hasilnya, jika ia diuji menerusi ketiga-tiga meja itu tadi yaitu meja syariat, tariqat dan hakikat nescaya lulus belaka. Demikianlah amal ibadat yang bernas seratus peratus. Maka hidupnya orang umpama itu dalam dunia ini adalah penuh bertuah dan beruntung besar walaupun ia hidup dalam umur- nya yang singkat.

Tiada ulasan: