Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.3) Contoh-contoh Mujahadah.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Misalnya, menurut biasanya nafsu perut kita bersetuju kepada makanan yang sedap-sedap dan lazat, dan dengan makanan yang lazat-lazat itu menyebabkan kita makan kenyang-kenyang dan banyak hingga menyebabkan kita malas hendak beribadat maka hendaklah kita mujahadahkan dia dan kita lawankan
dia yaitu hendaklah kita makan jangan sampai melampaui batas yang menyebabkan keberatan hendak beribadat.

Dan hendaklah kita ajarkan dia supaya ia tunduk kepada kemahuan kita yaitu dengan memakan sedikit kadar yang menyedapkan kita dan merajinkan kita berbuat ibadat.

Suatu contoh lagi, menurut biasanya nafsu kita mudah tersinggung, rasa terhina dan malu umpamanya apabila hendak pergi membeli sendiri sayur-mayur di pasar kerana kita adalah dari kalangan orang-orang ternama dan berpangkat atau sebagainya maka hendaklah kita mujahadahkan dia dan kita lawankan dia yaitu hendaklah juga kita pergi ke pasar itu membelinya sendiri sekalipun nafsu kita benci dan tidak membenarkan kita berbuat demikian. Mudah-mudahan dengan ajaran dan asuhan dengan cara demikian maka nafsu kita yang mudah rasa terhina dan malu itu akan terkikis dan terpecat dari dalam hati kita.


Dan satu contoh lagi, misalnya jika nafsu berasa malu memakai pakaian yang bertampung-tampung, dan dengan sebab tiada pakaian yang lain selain daripada pakaian yang bertampung itu maka kita rasa segan dan tak mahu hendak pergi sembahyang Jumaat ke masjid kerana tiada pakaian lain. Maka hendaklah kita mujahadahkan dia dan kita lawankan dia yaitu hendaklah juga kita pergi ke masjid sekalipun kita malu dengan memakai pakaian demikian. Moga-moga dengan cara asuhan demikian maka nafsu kita yang bersifat demikian akan terkikis dan terpecat sendiri dari dalam hati kita.

Dan satu contoh mujahadah lagi, menurut biasanya nafsu kita tentulah malas hendak bangun beribadat di tengah-tengah malam tetapi kalau hadir di majlis-majlis perbualan maka sepuluh jam itupun tidak memberi apa-apa kesan malah dirasa sekejap jua. Jika berlaku demikian maka hendaklah kita ajarkan nafsu kita dan kita cuba paksakan dia supaya bangun di tengah-tengah malam mengikut jadualnya untuk menunaikan ibadat dalam bilik di rumah kita. Sebab itulah maka guru-guru tariqat yang Mursyid pada masa-masa dahulu membuat aturan dan jadual khusus untuk mengatur tarbiah dan mengasuh nafsu murid-muridnya.

Dan nafsu murid-murid itu tidak serupa di antara satu sama lain. Misalnya, Hashim seorang murid yang nafsunya cukup malu kepada sifat peminta sedekah (jadi pengemis), lalu gurunya menyuruh dan memaksa Hashim itu supaya pergi meminta sedekah di merata-rata jalan, sekalipun dengan keadaan malu ia terpaksalah pergi jadi pengemis. Kalau zaman sekarang misalnya, Hashim itu seorang yang mempunyai pengaruh dan berpangkat dalam kalangan masyarakat dan semua orang tahu dan kenal dia, tiba-tiba gurunya (guru tariqat) memerintah dia supaya membawa beca roda tiga mengambil tambang siapa yang ingin naik di jalan-jalan raya yang besar, atau menolak kereta tolak menjual kayu api di merata-rata tempat, maka di waktu itu apakah pengalaman yang dirasa
oleh Hashim itu? Tentulah ia bermandi peluh dengan rasa malu yang paling dahsyat sekali. Tetapi jika Hashim itu benar-benar patuh akan perintah gurunya maka itulah tandanya murid itu benar-benar bertuah dan akan beroleh kejayaan nanti. Demikianlah salah satu contoh dari cara pengasuhan guru tariqat pada zaman dahulu.

Perkara yang kedua ialah wirid zikir tariqat, ini syarat yang paling penting sekali dari yang pertama tadi kerana kekaratan hati seseorang dengan sifat-sifat yang tercela dan sifat tamak pada keduniaan tidak dapat dipecah dan dileburkan melainkan dengan ibadat wirid tariqat yaitu apabila wirid tariqat yang diamalkan itu menghasilkan warid nur Ilahi maka beroleh kejayaanlah dia.

Tiada ulasan: