Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.1) Penjelasan.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Kalaulah pada tubuh jasad manusia itu ada penyakitnya dan ada pula pakar doktor untuk mengubatnya maka begitu juga roh atau had manusia ada penyakitnya dan ada pula doktor untuk mengubatnya, tetapi apa yang paling aneh sekali dalam dunia moden hari ini ialah doktor-doktor pakar untuk mengubati penyakit roh paling sukar hendak didapatinya, sebaliknya yang paling banyak dan paling mudah didapati dicerok rantau dunia ialah doktor-doktor pakar tubuh jasad kasar yang bakal menjadi santapan ulat di dalam kubur jua. Malah setiap hari kita lihat berduyun-duyun manusia pergi ke klinik-klinik dan ke hospital-hospital besar mendapatkan doktor bagi merawat dan mengubat penyakit badan kasar jua tetapi sebaliknya tidak pernah kita melihat dan mendengar kebanyakkan manusia bersungut mencari doktor penyakit roh bagi mendapat rawatannya. Itulah tandanya menjadi perlumbaan dan kejar-mengejar dalam perjuangan hidup manusia dalam zaman moden ini ialah ‘Benda’ atau ‘Falsafah Kebendaan’.

 

Maka adalah perjuangan manusia di zaman moden hari ini ialah perjuangan benda belaka. Kaji benda, makan benda, sekolah benda, teknologi benda, sains benda, perut pun isi benda dan berak pun keluar benda. Maka tidaklah pelik kita dapati ketiadaan perseimbangan itu menyebabkan doktor pakar kaji penyakit roh itu payah hendak diketemui. Malah dikatakan manusia sekarang sihat-sihat belaka pada hal tidak disedari bahawa rohnya dalam tenat kesakitan dan ia dalam tragis berjerit memohon rawatan tetapi tidak diperdulikan. Dan berfikirlah dalam diri sendiri bahawa roh atau had manusia itu tidak akan sembuh dari penyakitnya selagi penyakit-penyakit kebendaan dan budi-pekerti kotor masih bermaharajalela dalam diri masyarakat kita hari ini.

Sekarang marilah kita kembali dan cuba bongkar pokok persoalan kita yaitu bagaimana cara hendak mengubat penyakit-penyakit roh atau had, khususnya penyakit syaitan dan bagaimana hendak menghalaunya? Adakah cukup dengan mengingati dengan pengucapan Allah!, Allah!, Allah! dan “Lahawlawalaquata’ilabillah” saja?.   

Ketahuilah bahawa cara mengubat hati dari penyakit demikian itu tiada jalan lain melainkan dengan menutup kemas pintu-pintu saluran syaitan yang kita bincang itu dan pintu-pintu saluran syaitan itu tidak akan tertutup selagi hati belum bersih dari karat sifat-sifat yang tercela kerana syaitan laksana anjing lapar manakala sifat-sifat yang tercela pulalaksana umpan makanan syaitan.

Apabila hati itu terkikis bersih daripada sifat-sifat yang tercela maka pada ketika itu syaitan tiada lagi dapat bertapak di hati sebagai sarang atau rumah tempat tinggalnya, kerana umpannya tidak ada lagi, tetapi walaubagaimanapun syaitan masih lagi dapat berlalu lintas dipermukaan hati. Dan sebagaimana kita dapat rasa sendiri bahawa hakikat berzikir tidak akan dapat jelira lazat melekat di hati kita kerana hati belum bersih dan belum mempunyai sifat taqwa dengan erti yang sebenar. Bahkan jika hati belum bersih dan masih dalam kedegilan. Oleh itu, untuk membersih
kekotoran hati yang menyebabkan punca penyakit roh dan juga untuk menghalang syaitan dari berlalu lintas di permukaan hati maka tiada jalan lain melainkan dengan dua perkara:


1. Mujahadah (melawan godaan nafsu dan syaitan dalam diri sendiri).

2. Terima wirid zikir tariqat yang sudah diakui sah dan berjasa.

Mujahadah tanpa wirid zikir tariqat seolah-olah mencari sesuatu jalan yang lambat mencapai kejayaan, manakala wirid zikir tariqat tanpa campur mujahadah mungkin mencapai suatu jalan yang cepat tetapi ada merbahaya di tengah jalan, ini jika zikir itu dikuatkan amalannya, kerana setengah daripada khasiat zikir tariqat itu mempunyai ‘Jazbah’ yaitu suatu kuasa tarikan yang menyebabkan perjalanan terlampau singkat dan cepat dan tidak begitu teratur perjalanannya dalam masa latihan (Training) hendak membersih hati itu, tetapi jika keduanya (Mujahadah Zikir Tariqat) itu dicampurkan serta di bawah perhatian guru dan asuhannya maka pintu kejayaan dan harapan adalah dalam menunggu dan terbuka lebih cerah untuknya. Oleh yang demikian jalan yang paling baik untuk mencapai kejayaan itu ialah dengan mengambil kedua-duanya sekali.

Hati orang Muttaqin yang benar-benar ialah hati orang sufi yang sesuci-suci bersih belaka. Walaupun mereka tercapai sifat demikian tetapi hati mereka kerap kali diterpai syaitan juga, bukan kerana mereka mempunyai godaan nafsu yang kotor-kotor lagi tetapi oleh kerana hati manusia ini menjadi tempat sasaran biasa syaitan maka tidak sunyilah dari terpaan syaitan dan apabila mereka berzikir nescaya larilah syaitan dan bersembunyi.

Zikir dengan keadaan hati demikian bererti dapat meleburkan tindakan syaitan yang hendak merosakkan hati. Adapun hati orang yang masih dikuasai syahwat atau nafsu kotor, jika nafsunya berat maka ia akan menolakkan zikir itu ke tepi atau ke birai-birai hati jua bukan zikir itu masuk benar-benar ke dalam lubuk hati. Oleh itu maka kewajipan orang yang hendak membersih hati dan ingin hendak mencapai ma’rifat dengan Allah hendaklah ia mengambil mujahadah dan beribadat zikir tariqat sebagai suatu syarat yang sangat sesuai dan penting sekali.

 

Tiada ulasan: