Menurut Kalam Hikmah ke 36
Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
Maksudnya :
“Sinaran cahaya mata hati ( iaitu cahaya akal ) membimbing dan
menunjukkan kepada anda tentang kehampiran Allah SWT dengan diri
anda.Selanjutnya penglihatan yang jelas ( yang berlandaskan ilmu ) dari mata
hati membawa anda memperakui peleburan diri anda di hadapan kemahawujudan Allah
SWT.Akhirnya penglihatan yang berlandaskan kebenaran atau “nur al-haq”
merealisasikan kewujudan Allah di sisi anda tanpa memerlukan lagi kepada
ketiadaan anda atau kewujudan anda sekalipun.”
Sehubungan
dengan kalam hikmah tersebut Ibn ‘Athaillah menjelaskan ( sebagaimana ulasan
To` Pulau Manis ) :
“ Ketahui
oleh mu bahawasanya nafsu itu terdiri dari tiga kelompok :
1.
Nafsu lawwamah yang merupakan nafsu haiwaniyah yang didorong oleh
dorongan syahwat kebinatangan.
2.
Nafsu Ammarah pula adalah nafsu syaitaniyyah yang bersikap
menentang peraturan Allah SWT
3.
Nafsu mutmainnah pula adalah nafsu ‘aqiliyyah yang telah
suci daripada kekeruhan,maka terangkatlah segala hijab yang mendindingi
seseorang itu daripada menghampirkan diri kepada Allah SWT.
Bertolak
dari kenyataan tersebut cahaya matahati itu merupakan nur al-‘aqli
yang mendorong seseorang itu kepada keimanan yang meruntuhkan segala tabir
kejahilan dan menghampirkan seseorang itu kepada Allah SWT.Dalam konteks ini
Al-Quran menggambarkan hakikat nur al-‘aqli dengan firman Allah
SWT di dalam Surah Qaf ayat 16 :
Maksudnya :
Dan demi sesungguhnya ! Kami ( Allah ) telah menciptakan manusia,dan Kami
sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya,sedang pengetahuan Kami lebih
dekat kepadanya daripada urat lehernya,…
‘Ain
al-Basirah merupakan
cahaya ilmu yang menginsafi pengleburan diri dan penafian diri dihadapan
ketentuan Allah serta tidak lagi bergantung dengan amal lantaran semua usaha
dan ikhtiar anda adalah ni’mat kurniaan serta rahmat Allah SWT belaka.Dan
amalan anda tidak akan memberi bekas dan tidak berupaya mengubah takdir dan
penentuan Allah Yang Maha Perkasa.
Mertabat ‘ain
al-Basirah dapat dijelaskan melalaui kisah Nabi Daud a.s. yang
dikisahkan oleh Syeikh Muhammad Abdullah al-San’ani: Bahawa Nabi Daud a.s.
telah menerima wahyu daripada Allah yang antaranya Allah berfirman :
Maksudnya :
“Wahai Daud ! Kenalilah diriKu dan kenalilah juga dirimu.”
Nabi Daud
berfikir,apakah yang dimaksudkan oleh Allah dengan wahyuNya itu lantas dia
bermunajat sebagaimana berikut :
Maksudnya :
“Wahai Tuhanku ! Aku kenalimu dengan Kemahaesaan,Kekuasaan dan
Keberkekalan,dan aku kenali diriku dengan kekerdilan,kelemahan dan kebinasaan”.
Berikutnya
Allah berfirman kepadanya :
Maksudnya :
“Wahai Daud ! Sekarang ini dikau telah mengenali diriKu dengan
sebenar-benar ma’rifah.”
Haq
ul-Basirah iaitu cahaya kebenaran yang
membimbing ke arah hakikat yang dii’tiqadkan iaitu mengenal Allah dengan
sebenar-benarnya tanpa memerlukan lagi kepada yang lain termasuk peniadaan ke
atas diri atau mengakui kewujudan diri sekalipun.
Saidina Abu
Bakar al-Siddiq telah ditanya :
Maksudnya :”Dengan
apakah anda mengenali Tuhan ?”
Beliau pun
menjawab :
Maksudnya :
“Aku mengenali Tuhanku dengan Tuhanku,dan seandainya bukan kerana
Tuhanku,nescaya aku tidak akan mengenali Tuhanku.”
Sipenanya
bertanya lagi :
Maksudnya “Dan
adakah mungkin bagi manusia mengenali Tuhannya ?”
Beliau
menjawab :
Maksudnya :”Kelemahan
dalam mencapai sesuatu adalah mengetahui sesuatu dalam batasnya.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan