Menurut Kalam Hikmah
ke 36 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
“Cahaya mata dalaman membolehkan
anda melihat kedekatan-Nya kepada anda. Sumber mata dalaman membolehkan anda
melihat kewujudan anda dengan kewujudan anda. Kebenaran mata dalaman
membolehkan anda melihat kewujudan-Nya, bukan kewujudan atau
kewujudan anda sendiri. "Allah ada dan tiada apa-apa dengan Dia. Dia
sekarang seperti Dia. "
Mata dalaman
adalah mata hati sebagai pemandangan penglihatan kapal. Jadi mata dalaman
melihat makna halus cahaya, sementara penglihatan normal melihat benda fizikal
padat gelap.
Mata dalaman
yang melihat cahaya makna halus adalah lima jenis. Satu jenis adalah
penglihatan yang rusak yang buta dan oleh itu ia menafikan cahaya sebenar yang
asasnya.
Sidi al-Busiri
berkata:
Mata menafikan cahaya matahari oleh ophthalmia, dan mulut menafikan rasa air dari
penyakit. Ini adalah mata dalaman orang-orang kafir.
Allah SWT
berfirman, "Bukan mata mereka buta, tetapi
hati mereka dalam buta yang buta." (22:46)
Satu lagi
kategori mempunyai penglihatan yang baik tetapi mereka disekat oleh
kelemahan pandangan mereka kerana penyakit
yang mereka miliki. Jadi mereka mengesahkan cahaya, tetapi mereka tidak cukup
kuat untuk menyaksikannya atau untuk melihat kedekatan atau jaraknya. Ini
adalah hati umat Islam yang biasa.
Satu lagi
kategori terdiri daripada orang-orang yang penglihatannya adalah
kukuh dan agak kuat supaya mereka dekat
dengan mata mereka terbuka, tetapi kerana kekuatan sinar mereka tidak dapat
membuka mata mereka dan supaya mereka melihat sinar cahaya dekat kepadanya.
Itulah orang biasa yang mengarahkan diri
mereka sendiri. Maqam ini dipanggil "Maqam sinar
mata dalaman".
Namun kategori
lain mempunyai penglihatan yang kuat dan membuka mata mereka dan melihat cahaya
merangkumi mereka sehingga mereka lenyap dari diri mereka sendiri dengan
menyaksikan cahaya.
Ini adalah
untuk elit mereka yang mengarahkan diri mereka dan maqam ini dipanggil "Maqam mata / sumber mata dalam."
Kategori
terakhir mempunyai sinaran yang baik dan
cahaya yang kuat dan cahayanya mencapai cahaya sumbernya dan ia hanya melihat
cahaya asas dan menafikan bahawa ada apa-apa selain cahaya asas.
"Allah
ada dan tidak ada apa-apa dengan Dia, Dia sekarang seperti Dia."
Ini dipanggil
"Kebenaran mata dalaman".
Sebab itu
dipanggil "sinar mata dalaman" ialah apabila orang di maqam itu
melihat kewujudan makhluk yang luar biasa, ia dicap di cermin mata dalamannya
dan sehingga ia menutupnya dari menyaksikan cahaya dari sumbernya , tetapi
apabila ketumpatannya menjadi kurang dan buktinya bercahaya, dia melihat sinar
cahaya dekat dari luarnya, dan jadi dia merasakan sinar tetapi tidak melihat
cahaya.
Ini adalah cahaya
iman, dan ia adalah "Maqam pengetahuan
kepastian".
Alasannya dipanggil "mata mata dalaman"
ialah apabila dia kuat dan kuat, matanya terbuka dan dia melihat cahaya sebagai
merangkumi dan terhubung kepadanya dan oleh itu dipanggil mata mata dalaman
kerana ia membuka dan melihat apa yang tersembunyi kepada orang lain. Inilah
"stesen mata / sumber kepastian".
Alasan ia dipanggil "kebenaran mata
dalaman" adalah apabila mata dalaman merasakan Real dari sumbernya dan
menarik diri dari cahaya perkara sekunder dengan cahaya akar, ia dipanggil
"kebenaran mata dalaman" kerana ia menyangka bahawa ia adalah dari
Real dan tidak hadir untuk menyaksikan penciptaan. Ini adalah "stesen kebenaran
kepastian".
Jadi sinar wawasan adalah cahaya iman bagi
orang-orang yang berjaga-jaga; sumber mata dalaman adalah cahaya ihsan untuk
orang yang menyaksikan; dan kebenaran mata dalaman adalah cahaya ketegasan dan
kesempurnaan untuk rakyat ucapan langsung. Atau anda boleh hari bahawa sinar
mata dalaman merujuk kepada cahaya pengetahuan kepastian, cahaya mata dalaman
kepada cahaya sumber kepastian, dan kebenaran mata dalaman adalah terang
kebenaran kepastian.
Jadi pengetahuan kepastian adalah untuk rakyat bukti
dan keterangan; mata / sumber kepastian adalah untuk orang-orang yang
melancarkan dan penjelasan; dan kebenaran kepastian adalah untuk rakyat
menyaksikan dan penglihatan langsung.
Contohnya seperti seseorang yang mendengar Makkah
tetapi tidak melihatnya. Inilah pengetahuan kepastian baginya. Apabila dia
melihat ke bawah dan melihatnya tetapi tidak memasukinya, ia adalah sumber
kepastian.
Apabila dia masuk dan tetap berada di dalamnya, itu
adalah kebenaran kepastian. Ia adalah sama untuk pencari kebenaran.
Selagi dia berada di luar tabir, dimusnahkan dalam
tindakan, dia berada dalam pengetahuan kepastian. Apabila dia melihat
penghapusan wujud dan tidak tegas dalam penghapusan, itulah mata kepastian.
Apabila dia teguh dan tetap, itu adalah kebenaran
kepastian. Atau anda boleh mengatakan bahawa sinar mata dalaman adalah milik
rakyat dunia Mulk.
Mata mata dalaman adalah untuk orang-orang dunia
Malakut dan kebenaran mata dalaman milik rakyat dunia Jabarut. Atau anda boleh
mengatakan bahawa sinar mata dalaman adalah milik orang-orang penghapusan dalam
tindakan; mata mata dalaman kepada orang-orang yang dihancurkan dalam kewujudan,
dan kebenaran mata dalaman kepada orang-orang penghapusan dalam penghapusan.
Sinar mata dalaman membuat anda menyaksikan kedekatan
kebenaran untuk anda, iaitu ia mewajibkan anda menyaksikan cahaya kebenaran
kepada anda.
Yang Mahakuasa berkata, "Kami
menciptakan manusia dan Kami tahu apa yang dirasakan oleh dirinya sendiri, kami
lebih dekat kepada Dia daripada urat leher rnya." (50:16)
Yang Mahakuasa berkata, "Ia
menyertai kamu di mana saja kamu berada." (57: 4)
Mata mata dalaman membuat anda menyaksikan
ketidakhadiran anda, iaitu anda hilang dengan hilangnya ilusi anda oleh
kewujudannya, iaitu kewujudan Real kerana tidak mungkin anda menyaksikan Dia
dan saksi selain Dia dengan anda. Apabila ilusi meninggalkan anda dan anda
dimusnahkan untuk kewujudan anda, anda akan menyaksikan Tuhan anda dengan Tuhan
anda.
Ini adalah tanda pembukaan mata dalaman dan rawatan
rahsia sebagai Syaikh 'Abdu'r-Rahman al-Majdhub berkata:
“Jika seseorang melihat Pencipta melalui
makhluk yang fenomenal, kekuatannya adalah dalam keadaan buta mata
dalaman Jika seseorang melihat makhluk fenomenal oleh Pembuat mendapati
penawar untuk rahsia dalaman.”
Jadi makna literalnya adalah bahawa umat Islam biasa
mempunyai mata batin yang buta walaupun pilihan yang telah disebutkan.
Mereka hanya tersumbat sementara penglihatan mereka
adalah bunyi, yang tidak berlaku dengan mata dalaman orang-orang kafir. Mereka
benar-benar buta.
Kebenaran dari segi mata membuat anda menyaksikan
kewujudan Allah sahaja, bukan kewujudan anda kerana sumber anda tidak hadir,
bukan kewujudan anda, kerana kewujudan bukan hanya yang mempunyai kewujudan
yang pasti, dan tidak wujud dengan Allah.
"Allah ada dan tidak ada apa-apa dengan Dia, Dia
sekarang seperti Dia."
Penambahan ini, walaupun tidak dalam hadith,
mempunyai makna yang munasabah kerana perubahan tidak mungkin bagiNya.
Muhammad ibn 'Ali ibn al-'Arabi al-Hatimi berkata, "Barangsiapa
menyaksikan bahawa makhluk-makhluk tidak ada tindakan telah menang, siapa yang
menyaksikan mereka tidak memiliki kehidupan yang telah menang, siapa yang
menyaksikan mereka sebagai bukan kewujudan itu sendiri telah tiba."
Sesiapa yang menyaksikan mereka dengan mata tanpa
kewujudan, mempunyai sambungan yang kukuh.
Mereka tulis:
Sesiapa yang melihat penciptaan sebagai
fatamorgana
telah
meningkat di atas tabir
Untuk kewujudan yang anda lihat dijahit
tanpa jarak
atau kedekatan.
Tiada alamat olehnya
atau
tanda alamat.
Allah tahu yang terbaik. Kemudian apabila hakikatnya,
bahawa Allah sendiri mempunyai kewujudan, jangan biarkan himmah anda melangkau
kepada selain Dia kerana ia kekurangan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan