Catatan Popular

Jumaat, 22 Jun 2018

HIKAM ATHAILLAH SYARAH IBN AJIBAH KE 36 : JENIS JENIS MATA DALAMAN


Menurut Kalam Hikmah ke 36 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:

 “Cahaya mata dalaman membolehkan anda melihat kedekatan-Nya kepada anda. Sumber mata dalaman membolehkan anda melihat kewujudan anda dengan kewujudan anda. Kebenaran mata dalaman membolehkan anda melihat kewujudan-Nya,  bukan kewujudan atau kewujudan anda sendiri. "Allah ada dan tiada apa-apa dengan Dia. Dia sekarang seperti Dia. "

Mata dalaman adalah mata hati sebagai pemandangan penglihatan kapal. Jadi mata dalaman melihat makna halus cahaya, sementara penglihatan normal melihat benda fizikal padat gelap.

Mata dalaman yang melihat cahaya makna halus adalah lima jenis. Satu jenis adalah penglihatan yang rusak yang buta dan oleh itu ia menafikan cahaya sebenar yang asasnya.

 

Sidi al-Busiri berkata:

Mata menafikan cahaya matahari oleh ophthalmia,   dan mulut menafikan rasa air dari penyakit. Ini adalah mata dalaman orang-orang kafir.

Allah SWT berfirman, "Bukan mata mereka buta, tetapi hati mereka dalam buta yang buta." (22:46)

Satu lagi kategori mempunyai penglihatan yang baik tetapi mereka disekat oleh kelemahan pandangan mereka kerana penyakit yang mereka miliki. Jadi mereka mengesahkan cahaya, tetapi mereka tidak cukup kuat untuk menyaksikannya atau untuk melihat kedekatan atau jaraknya. Ini adalah hati umat Islam yang biasa.

Satu lagi kategori terdiri daripada orang-orang yang penglihatannya adalah kukuh dan agak kuat supaya mereka dekat dengan mata mereka terbuka, tetapi kerana kekuatan sinar mereka tidak dapat membuka mata mereka dan supaya mereka melihat sinar cahaya dekat kepadanya.

 Itulah orang biasa yang mengarahkan diri mereka sendiri. Maqam ini dipanggil "Maqam sinar mata dalaman".

Namun kategori lain mempunyai penglihatan yang kuat dan membuka mata mereka dan melihat cahaya merangkumi mereka sehingga mereka lenyap dari diri mereka sendiri dengan menyaksikan cahaya.

Ini adalah untuk elit mereka yang mengarahkan diri mereka dan maqam ini dipanggil "Maqam mata / sumber mata dalam."

Kategori terakhir mempunyai  sinaran yang baik dan cahaya yang kuat dan cahayanya mencapai cahaya sumbernya dan ia hanya melihat cahaya asas dan menafikan bahawa ada apa-apa selain cahaya asas.

"Allah ada dan tidak ada apa-apa dengan Dia, Dia sekarang seperti Dia."

Ini dipanggil "Kebenaran mata dalaman".

Sebab itu dipanggil "sinar mata dalaman" ialah apabila orang di maqam itu melihat kewujudan makhluk yang luar biasa, ia dicap di cermin mata dalamannya dan sehingga ia menutupnya dari menyaksikan cahaya dari sumbernya , tetapi apabila ketumpatannya menjadi kurang dan buktinya bercahaya, dia melihat sinar cahaya dekat dari luarnya, dan jadi dia merasakan sinar tetapi tidak melihat cahaya.

Ini adalah cahaya iman, dan ia adalah "Maqam pengetahuan kepastian".


Alasannya dipanggil "mata mata dalaman" ialah apabila dia kuat dan kuat, matanya terbuka dan dia melihat cahaya sebagai merangkumi dan terhubung kepadanya dan oleh itu dipanggil mata mata dalaman kerana ia membuka dan melihat apa yang tersembunyi kepada orang lain. Inilah "stesen mata / sumber kepastian".
Alasan ia dipanggil "kebenaran mata dalaman" adalah apabila mata dalaman merasakan Real dari sumbernya dan menarik diri dari cahaya perkara sekunder dengan cahaya akar, ia dipanggil "kebenaran mata dalaman" kerana ia menyangka bahawa ia adalah dari Real dan tidak hadir untuk menyaksikan penciptaan. Ini adalah "stesen kebenaran kepastian".
Jadi sinar wawasan adalah cahaya iman bagi orang-orang yang berjaga-jaga; sumber mata dalaman adalah cahaya ihsan untuk orang yang menyaksikan; dan kebenaran mata dalaman adalah cahaya ketegasan dan kesempurnaan untuk rakyat ucapan langsung. Atau anda boleh hari bahawa sinar mata dalaman merujuk kepada cahaya pengetahuan kepastian, cahaya mata dalaman kepada cahaya sumber kepastian, dan kebenaran mata dalaman adalah terang kebenaran kepastian.
Jadi pengetahuan kepastian adalah untuk rakyat bukti dan keterangan; mata / sumber kepastian adalah untuk orang-orang yang melancarkan dan penjelasan; dan kebenaran kepastian adalah untuk rakyat menyaksikan dan penglihatan langsung.
Contohnya seperti seseorang yang mendengar Makkah tetapi tidak melihatnya. Inilah pengetahuan kepastian baginya. Apabila dia melihat ke bawah dan melihatnya tetapi tidak memasukinya, ia adalah sumber kepastian.
Apabila dia masuk dan tetap berada di dalamnya, itu adalah kebenaran kepastian. Ia adalah sama untuk pencari kebenaran.
Selagi dia berada di luar tabir, dimusnahkan dalam tindakan, dia berada dalam pengetahuan kepastian. Apabila dia melihat penghapusan wujud dan tidak tegas dalam penghapusan, itulah mata kepastian.
Apabila dia teguh dan tetap, itu adalah kebenaran kepastian. Atau anda boleh mengatakan bahawa sinar mata dalaman adalah milik rakyat dunia Mulk.
Mata mata dalaman adalah untuk orang-orang dunia Malakut dan kebenaran mata dalaman milik rakyat dunia Jabarut. Atau anda boleh mengatakan bahawa sinar mata dalaman adalah milik orang-orang penghapusan dalam tindakan; mata mata dalaman kepada orang-orang yang dihancurkan dalam kewujudan, dan kebenaran mata dalaman kepada orang-orang penghapusan dalam penghapusan.
Sinar mata dalaman membuat anda menyaksikan kedekatan kebenaran untuk anda, iaitu ia mewajibkan anda menyaksikan cahaya kebenaran kepada anda.
Yang Mahakuasa berkata, "Kami menciptakan manusia dan Kami tahu apa yang dirasakan oleh dirinya sendiri, kami lebih dekat kepada Dia daripada urat leher rnya." (50:16)
Yang Mahakuasa berkata, "Ia menyertai kamu di mana saja kamu berada." (57: 4)
Mata mata dalaman membuat anda menyaksikan ketidakhadiran anda, iaitu anda hilang dengan hilangnya ilusi anda oleh kewujudannya, iaitu kewujudan Real kerana tidak mungkin anda menyaksikan Dia dan saksi selain Dia dengan anda. Apabila ilusi meninggalkan anda dan anda dimusnahkan untuk kewujudan anda, anda akan menyaksikan Tuhan anda dengan Tuhan anda.
Ini adalah tanda pembukaan mata dalaman dan rawatan rahsia sebagai Syaikh 'Abdu'r-Rahman al-Majdhub berkata:
“Jika seseorang melihat Pencipta melalui makhluk yang fenomenal,  kekuatannya adalah dalam keadaan buta mata dalaman Jika seseorang melihat makhluk fenomenal oleh Pembuat mendapati penawar untuk rahsia dalaman.”
Jadi makna literalnya adalah bahawa umat Islam biasa mempunyai mata batin yang buta walaupun pilihan yang telah disebutkan.
Mereka hanya tersumbat sementara penglihatan mereka adalah bunyi, yang tidak berlaku dengan mata dalaman orang-orang kafir. Mereka benar-benar buta.
Kebenaran dari segi mata membuat anda menyaksikan kewujudan Allah sahaja, bukan kewujudan anda kerana sumber anda tidak hadir, bukan kewujudan anda, kerana kewujudan bukan hanya yang mempunyai kewujudan yang pasti, dan tidak wujud dengan Allah.
"Allah ada dan tidak ada apa-apa dengan Dia, Dia sekarang seperti Dia."
Penambahan ini, walaupun tidak dalam hadith, mempunyai makna yang munasabah kerana perubahan tidak mungkin bagiNya.
Muhammad ibn 'Ali ibn al-'Arabi al-Hatimi berkata, "Barangsiapa menyaksikan bahawa makhluk-makhluk tidak ada tindakan telah menang, siapa yang menyaksikan mereka tidak memiliki kehidupan yang telah menang, siapa yang menyaksikan mereka sebagai bukan kewujudan itu sendiri telah tiba."
Sesiapa yang menyaksikan mereka dengan mata tanpa kewujudan, mempunyai sambungan yang kukuh.

Mereka tulis:

Sesiapa yang melihat penciptaan sebagai fatamorgana
     telah meningkat di atas tabir
Untuk kewujudan yang anda lihat dijahit
     tanpa jarak atau kedekatan.
Tiada alamat olehnya
      atau tanda alamat.

Allah tahu yang terbaik. Kemudian apabila hakikatnya, bahawa Allah sendiri mempunyai kewujudan, jangan biarkan himmah anda melangkau kepada selain Dia kerana ia kekurangan.

Tiada ulasan: