Karangan Al FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed Al-Jiasi
(Al-Ahmadi) Murid utama To’ Guru Daud Bukit Abal, kelantan
Ilmu tasauf
bukanlah ilmu ikutan-ikutan lahir umpama ilmu nyariat atau ilmu teori yang
dipelajari untuk difaham saja. Kalau ilmu sains dan teknologi itu suatu ilmu
tajribah dan eksperimen ntaka ilmu tasauf adalah ilmu yang ertinya sama juga
yang mesti dipraktik dan dicuba sendiri, kemudian hasil yang diperolehi dari pengalaman-pengalaman
atau natijah itu hendaklah didedah dan diceritakan kepada guru untuk ditinjau
dan ditarbiahkan (dididikkan) seterusnya sehingga akan beroleh kejayaan yang
cemerlang.
Proses
tarbiah nafsu dari amma-rah ke lawwa-mah dan seterusnya atau perkembangan
kesucian nafsu dari peringkat rendah ke peringkat tinggi bukanlah suatu perkara
yang senang untuk mencapainya. Hanya dengan keazaman yang kuat dan tenaga yang
berani berjuang melawan godaan nafsu syaitan dan dengan bersungguh-su.ngguh
kuat beribadat di bawah pimpinan guru mursyid sajalah suatu jalan terbuka untuk
mencapai maqam wali. Ingatlah! bahawa sifat-sifat keruhanian dan budi
kesusilaan sufiah yang terpuji tidak akan berhasil kecuali apabila tercapai
peringkat kesucian maqam-maqam. Kesucian maqam-maqam itu mustahil terdapat jika
tidak dengan berjihad dan beribadat dengan sungguh-sungguh hati.
Sebagai
tanda yang mula-mula sekali yang menunjukkan ada harapan kejayaan ialah
berolehnya “nur” atau “وارد - warid” di masa bermujahadah, bersuluk dan beribadat wirid
zikir yang ditalqin (terima) dan guru itu.
Apabila
seorang itu didatangi oleh nur tadi maka kekarutan hati yang kotor dengan
sifat-sifat yang dicela akan terkikis secara otomatik, dihapuskan oleh nur atau
warid itu. Manakala hatinya sedang di dalam keadaan suci yang demikian,
menunggulah ia pula akan nasib kedatangan dzauk hakikat (syuhud) yang menjadi
pokok pangkal wali seorang itu.
Berhubung
dengan nur itu pula maka nur tidak akan berhasil kalau tidak ada amalan wirid
yang ada persambungan wayar dengan tarikat sufiah yang disah oleh guru mursyid
yang ariff serta kuat pula bermujahadah melawan godaan nafsu syaitan.
Warid Atau Nur Dari Allah
Setelah
menjalani amalan wirid tarikat yang diajar (talqin) oleh guru tadi dan juga
latihan-latihan jihad nafsu yang diatur oleh guru maka menunggulah murid itu
akan kedatangan habuan nasibnya (nur - warid) iaitu suatu perkara kedatangan
atau kedapatan dalam perasaan hati yang akan dicampak oleh Allah Taala kepada
murid yang mengekali amalan wind tarikat guru itu.
Tibanya
suatu perkara kedatangan dalam perasaan hati itu dinamakan “warid” atau
“waridah - واردة” atau “nur” atau “hal” atau “sirr - سر” atau lain-lain nama yang
diistilahkan oleh tasauf.
Kedatangan
nur atau warid ke dalam hati murid itu bermacam-macam gaya pula? Kadang-kadang
cepat-cepat, kadang-kadang lambat: memakan masa berbulan-bulan, bertahun-tahun
berbelas tahun dan ada pula berpuluh-puluh tahun lamanya mengikut kadar habuan
masing-masing.
Demikian
pula kedatangan nur Ice dalam hati murid itu bukanlah tetap atau tinggal lama
dalarn hati buat selama-lamanya, bahkan bagi seorang yang baru menjalani
seloka, nur itu tiba-tiba saja, tiba-tiba hilang, datang kembali; kadang-kadang
tinggal selama seminggu, kemudian ia pergi dan hilang, kemudian ia datang
kembali. Begitulah tabiat dan halnya ada bermacam-macam fesyen, ada sebulan,
ada setahun dan ada dalam sekelip mata. Ini selama murid itu belum sampai
kepada martabat “al-maqam” atau “al-istiqamah” (tetap dan kejap).
Apakah Dia Nur dan Tanda-tandanya
Nur ialah
suatu perkara rasa yang dicampak oleh Allah Taala ke dalam hati dengan sebab
bersih hati dan berkekalan atas amal wirid yang ada hubungan wayar dengan
tarikat guru, manakala wirid pula ialah amalan-amalan yang mengandungi zikir,
salawat dan istighafar yang mesti diijazah dan ditalqin (diajar) oleh guru
kepada murid sebagai tugas wajib harian atau malaman untuk diamal dalam
masa-masa yang tertentu.
Adapun
amalan-amalan wirid yang tak diterima ijazah atau talkin dari guru, umpama
zikir-zikir atau amalan-amalan biasa dibuat kerana menuntut pahala akhirat maka
ia tiada mendapat tempat untuk mendapatkan nur atau warid malah yang terdapat
hanya pahala akhirat jua, kerana nur itu mempunyai hubungan usul salsilah dari
Nabi SAW, kemudian diambil oleh sahabat, kemudian oleh tabiin, kemudian oleh
tabiin at-tabiin kemudian oleh seterusnya hingga akhir dunia.
Berapa
banyak ulama fuqaha’ yang kuat-kuat beribadat tetapi malangnya di hati mereka
kosong dengan kesan-kesan warid atau nur yang kita bicara tadi iaitu warid
seperti datangnya sifat takwa, khauf, zahid dan tawakkal dengan
sebenar-benarnya. Mengapa? Jawabnya kerana ibadat mereka tidak ada persambungan
wayar langsung dengan tarikat sufiah yang mendatangkan warid atau nur. Hendaklah
kita faham bahawa ibadat fuqaha’ itu hanya untuk menuntut pahala akhirat jua
bukan ibadat sebagai alat pembersih hati. Tetapi ibadat tarikat sufiah adalah
sebagai alat pembersih hati, bukan kerana menuntut pahala akhirat. Jadi, zikir
sama-sama berzikir bahkan terdapat satu macam sebutan, tetapi zikir tarikat
lain tujuannya, dan zikir fuqaha’ lain pula matlamatnya bahkan ia tidak ada
langsung persambungan wayar dengan tarikat sufiah.
Dan satu
perkara yang harus difaham di sini ialah bahawa yang dimaksudkan dengan tarikat
itu ialah perubahan hati atau proses perkembangan kesucian hati dalam masa
menjalani latihan mujahadah dan ibadat zikir jua. Bukan sebagaimana tarikat
yang disegera faham seperti mengadakan suatu bentuk istiadat menari-nari,
mengiling-ngilingkan kepala dan mengayung-ngayungkan punggung di masa menjalani
ibadat zikir. Ya! Itu memang suatu rekaan baru yang dibawa masuk dalam zikir
tarikat. Dan dengan demikian makna terkenallah istiadat-istiadat umpama itu
sebagai tarikat, pada hal makna tarikat yang sebenar ialah perjalanan hal hati,
misalnya dahulu ia bersifat bakhil tetapi sekarang setelah ia masuk dalam
tarikat maka bertukar sifatnya jadi seorang pemurah.
Apabila
seorang murid dicampakkan Allah nur ke dalam hatinya maka dirasanyalah keadaan
dirinya luarbiasa dari masa-masa yang sudah; hatinya rasa lapang, otak fikiran
penuh memikir dengan perkara-perkara yang bersih (otak cerah), sihat jiwanya,
berseri-seri cahaya muka melambangkan hati murni, lazat dan seronok berzikir
kepada Allah, dirasa dirinya sebagai orang yang paling beruntung dan bertuah
dalam kehidupannya dan dirasanya barang kedapatan hati itu tak mahu dijual
sekalipun dengan harga emas sebesar dunia.
Apabila nur
itu masuk ke dalam hati maka segala sifat-sifat hati yang buruk seperti tamak,
hasad dengki, khianat dan sebagainya akan terkikis sendiri dan diganti dengan
sifat-sifat budi yang baik seperti tawakkal, sabar dan sebagainya.
Nur atau
warid yang dirasa dengan perasaan gembira dinamakan “al-bast - البسط” ditajallikan Allah kepada
hamba-Nya dengan sifat jamil. Dan sebaliknya jika terdapat perasaan sedih atau
kecut hati maka dinamakan warid “al-kabadh - القبض” ditajallikan Allah kepada
hambaNya dengan sifat jalal.
Di sana ada
bermacam-macam warid atau nur sebagai minuman orang-orang yang bersih hati
(sufi). Kalau dikumpulkan warid-warid itu secara kasar maka terdapat ada
sebanyak 99 macam sebagaimana nama Allah ada 99 nama (Asma’ al-Husna – أسماء الحسنى) tetapi di sana tiada terhingga
banyaknya lagi.
Pendek kata,
segala macam warid yang Allah campak rasanya dalam hati hamba yang wali yang ia
kehendaki tak ubahlah seperti terdapat rasa pada jenis buah-buahan yang
bermacam-macam rupa dengan bermacam-macam pula rasanya. Manggis dirasa begini
sedapnya berlainan pula dirasa durian dan begitulah seterusnya, tak serupa
antara satu sama lain.
Suatu Kaedah Yang Am
Suatu kaedah
yang am iaitu apabila tercampak ke dalam hati satu-satu warid atau nur maka di
waktu itu dirasanya dini sendiri terkikis dari segala sifat-sifat yang buruk
iaitu tabiat-tabiat nafsu syaitaniah dan berganti pula dengan sifat-sifat bati
yang terpuji (al-akhlak al-mahmudah – الأخلاق المحمودة) dalam waktu yang sama.
Suatu
perhatian supaya tidak tersalah faham mengenai nur atau warid iaitu ia bukanlah
seperti cahaya lampu suluh (lampu picit) bagaimana kita segera faham, tetapi
nun itu maknanya ialah suatu kedapatan rasa di hati orang suluk dalam
perjalanannya untuk mencapai makrifat pada Allah Taala.
Nur atau
warid yang datang adalah sebagai hasil daripada rajin beribadat wirid yang
ditalkin oleh guru. Kalau tidak ada wirid nescaya tiadalah warid (nur)
sebagaimana tidak bernyala lampu basikal kalau tiada dipusing kepala dinamo
basikal itu.
Demikian
juga segala sifat budi (kerohanian) yang mulia dan tinggi yang dibicarakan
dalam tasauf adalah hasil dari warid yang membersihkan hati, bukan hasil dari
faktor-faktor pendidikan jasmani atau pengajaran lahir sejak kecil sebagaimana
hasil pendidikan atau pelajaran yang diambil melalui sekolah-sekolah atau
madrasah-madrasah agama, tetapi ia adalah hasil dari latihan-latihan ruhani
(sekolah-sekolah tarikat).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan