SYIRIK YANG TERSEMBUNYI - SECARA TIDAK
DISEDARI KITA TELAH DAN SEDANG MENGAKU "AKU TUHAN SELAIN
DARI ALLAH"
Larangan
Allah
Jangan
sekutukan Allah dengan sesuatu
Jangan
jadikan hawa nafsu sebagai tuhan
Jangan
katakan aku tuhan selain dari Allah
6.Surah
Al-'An`ām (Verse 19)
قُلْ أَيُّ
شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةًۖ قُلِ اللَّهُۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْۚ
وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَۚ أَئِنَّكُمْ
لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرَىٰۚ قُل لَّا أَشْهَدُۚ قُلْ
إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ
Bertanyalah
(wahai Muhammad): "Apakah sesuatu yang lebih besar
persaksiannya?"
(Bagi
menjawabnya) katakanlah: "Allah menjadi Saksi antaraku dengan kamu,
dan diwahyukan kepadaku Al-Quran ini, supaya aku memberi amaran dengannya
kepada kamu dan juga (kepada) sesiapa yang telah sampai kepadanya seruan
Al-Quran itu. Adakah kamu sungguh-sungguh mengakui bahawa ada beberapa tuhan
yang lain bersama-sama Allah?"
Katakanlah:
"Aku tidak
mengakuinya". Katakanlah lagi: "Hanyasanya Dia lah sahaja Tuhan Yang
Maha Esa, dan sesungguhnya aku adalah berlepas diri apa yang kamu sekutukan
(dengan Allah Azza Wa Jalla)".
ADAKAH
SELAIN DARI ALLAH YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT-SIFAT TUHAN (ALLAH)...
HANYA ALLAH
SAHAJA YANG BERSIFAT DENGAN SIFAT TUHAN..
DICIPTAKAN
SEGALA MAKHLOK DARI TIADA KEPADA ADA, DAN PADA CIPTAAN MAKHLOK DINYATAKAN
SEGALA SIFAT-SIFAT TUHAN UNTUK MENYATAKAN ALLAH SEBAGAI TUHAN,
KENYATAAN
SIFAT KETUHANAN KEPADA MAKHLOK ADALAH UNTUK MENJADI BUKTI DAN TANDA-TANDA
KEESAAN ALLAH, UNTUK MENYATAKAN SIFAT ALLAH, BUKAN UNTUK DISEKUTUKAN
DENGAN ALLAH..
SETELAH
DINYATAKAN SEGALA SIFAT KETUHANAN KEPADA MAKHLOK, SIFAT-SIFAT KETUHANAN ITU
BUKANLAH SIFAT-SIFAT MAKHLOK YANG DICIPTAKAN ITU TETAPI SIFAT KETUHANAN YANG
DINYATAKAN KEPADA MAKHLOK ADALAH UNTUK MENJADI BUKTI ATAU TANDA ATAU AYAT-AYAT
YANG SEDANG MENERANGKAN TENTANG KEESAAN ALLAH BUKAN UNTUK DIJADIKAN SEKUTU
KEPADA ALLAH.
Firman Allah
51.Surah
Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ
آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ
Dan pada
bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi
orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,
51.Surah
Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي
أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
Dan juga
pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan
(dalil-dalil dan bukti itu)?
Badan diri
kita dan keseluruh isi alam adalah kenyataan zat, sifat, asmak dan afa'al
Allah..
(MAKSUDNYA
SIFAT ALLAH YANG DINYATAKAN KEPADA MAKHLOK ITU TETAP SIFAT ALLAH, BUKAN
BERTUKAR MENJADI SIFAT MAKHLOK, KERANA ALLAH TIDAK BOLEH DISEKUTUKAN
DENGAN SEGALA SESUATU CIPTAANNYA..
3.Surah 'Āli
`Imrān (Verse 64)
قُلْ يَا
أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ
أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ
بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا
اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang
bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan
Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula
sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan
orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian
jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah
kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah
orang-orang Islam".
10.Surah
Yūnus (Verse 34)
قُلْ هَلْ
مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۚ قُلِ اللَّهُ يَبْدَأُ
الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ
Bertanyalah
(kepada mereka wahai Muhammad): "Adakah di antara makhluk-makhluk yang
kamu sekutukan dengan Tuhan itu, sesiapa yang mula menciptakan sesuatu
kejadian
kemudian ia mengembalikan adanya semula (pada hari kiamat)?
"Katakanlah:
Allah jualah yang mula menciptakan sekalian makhluk
kemudian Ia
mengembalikan adanya semula (untuk menerima balasan); oleh itu, mengapa kamu
rela dipalingkan (kepada menyembah yang lain)?"
10.Surah
Yūnus (Verse 35)
قُلْ هَلْ
مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّۚ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّۗ
أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي
إِلَّا أَن يُهْدَىٰۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ
Bertanyalah
(wahai Muhammad): "Adakah di antara makhluk-makhluk: yang kamu sekutukan
dengan Tuhan itu, sesiapa yang dengan memberi petunjuk kepada kebenaran?
"Katakanlah: "Allah jualah yang memberi hidayah petunjuk
kepada
kebenaran; (kalau sudah demikian) maka adakah yang dapat memberi hidayah
petunjuk kepada kebenaran itu, lebih berhak diturut, ataupun yang tidak dapat
memberi sebarang petunjuk melainkan sesudah ia diberi hidayah petunjuk? Maka
apakah alasan sikap kamu itu ? Bagaimana kamu sanggup mengambil keputusan (dengan
perkara yang salah, yang tidak dapat
diterima
oleh akal)?"
12.Surah
Yūsuf (Verse 108)
قُلْ هَٰذِهِ
سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِيۖ
وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku,
menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah dengan berdasarkan keterangan
dan bukti
yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari
segala
iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan
yang
mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain."
18.Surah
Al-Kahf (Verse 110)
قُلْ
إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ
وَاحِدٌۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا
وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu,
diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu,
sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia
mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam
ibadatnya kepada Tuhannya".
72.Surah
Al-Jinn (Verse 20)
قُلْ
إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah beribadat kepada
Tuhanku
semata-mata,
dan aku tidak mempersekutukanNya dengan sesiapapun".
MAKNANYA
SETELAH DICIPTAKAN MAKHLOK DARI TIADA KEPADA ADA, MAKHLOK TETAP BERSIFAT DENGAN
SIFAT ASLINYA IAITU TIDAK ADA, MATI, BODOH, LEMAH, BENCI, BUTA, TULI, BISU DAN
LAIN-LAIN..
KERANA
SEGALA SIFAT KETUHANAN YANG DIZAHIRKAN KEPADA MAKHLOK ITU ADALAH SIFAT-SIFAT
ALLAH YANG DINYATAKAN KEPADA MAKHLOK UNTUK MENYATAKAN SIFAT ALLAH BUKAN UNTUK
DISEKUTUKAN DENGAN ALLAH (BUKAN UNTUK DIMILIKI OLEH MAKHLOK)..
JADI SIFAT
ALLAH TETAP DENGAN SIFAT ALLAH WALAUPUN DINYATAKAN KEPADA MAKHLOK KERANA
DINYATAKAN SEGALA SIFAT-SIFAT ALLAH KEPADA MAKHLOK SEBAGAI TANDA DAN KENYATAAN
KENYATAAN SIFAT-SIFAT ALLAH... BUKAN MENJADI SIFAT MAKHLOK ITU SENDIRI
(BUKAN UNTUK MENJADI SEKUTU KEPADA ALLAH)
JIKA KITA
BERPEGANG SETELAH DINYATAKAN SIFAT ALLAH KEPADA MAKHLOK, SIFAT-SIFAT ALLAH YANG
DINYATAKAN KEPADA MAKHLOK ITU MENJADI SIFAT MAKHLOK SECARA TIDAK DISEDARI
(TERAMAT TERSEMBUNYI) KITA TELAH SEKUTUKAN ALLAH DENGAN MAKHLOK CIPTAANNYA..
DAN SECARA
TIDAK DISEDARI KITA SEDANG BERKATA "AKU DIRI KITA SENDIRI SEBAGAI TUHAN
SELAIN DARI ALLAH, SEPERTI YANG DIFIRMANKAN OLEH ALLAH
21.Surah
Al-'Anbyā' (Verse 29)
وَمَن يَقُلْ
مِنْهُمْ إِنِّي إِلَٰهٌ مِّن دُونِهِ فَذَٰلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَۚ كَذَٰلِكَ
نَجْزِي الظَّالِمِينَ
Dan (jika
ada) sesiapa di antara mereka berkata: "Sesungguhnya aku ialah tuhan
selain dari Allah", maka yang berkata sedemikian itu, Kami akan
membalasnya dengan (azab) neraka jahannam; demikianlah Kami membalas golongan
yang zalim.
SEDANG
MERASAI ADA DIRI KITA SENDIRI MEMBAWA MAKNA KEPADA KITA SEDANG BERKATA
SESUNGGUHNYA AKU IALAH TUHAN SELAIN DARI ALLAH.
KITA TAHU ADA
ADALAH SIFAT ALLAH, SELAIN DARI ALLAH BERSIFAT DENGAN SIFAT TIDAK ADA...
APABILA KITA
MERASA ADA BERMAKNA KITA SEDANG MERASAI SIFAT ALLAH / TUHAN (ADA) ADALAH SIFAT
DIRI KITA SENDIRI..
OLEH KERANA
SIFAT ADA ITU SEBENARNYA SIFAT ALLAH / TUHAN, MAKA SEDANG MERASA ADA DIRI
SENDIRI BERMAKNA KITA SEDANG MELETAKKAN SIFAT ALLAH / TUHAN KEPADA DIRI SENDIRI
(YANG SEBENARNYA BERSIFAT DENGAN SIFAT TIDAK ADA)..
MERASAKAN
ADA MAKHLOK DISAMPING ADA ALLAH SEBENARNYA SEDANG SEKUTUKAN ALLAH DENGAN
MAKHLOK..
OLEH KERANA
SEDANG MERASAKAN ADA MAKHLOK, SEGALA SIFAT TUHAN YANG SEDANG DIRASA AKAN
DIRASAKAN SEBAGAI SIFAT DIRI SENDIRI,
DIDALAM ILMU
TAUHID MENGATAKAN ALLAH TIDAK BOLEH DISEKUTUKAN DENGAN SESUATU SELAIN DARI
ALLAH...
OLEH KERANA
KITA SEDANG MERASAKAN SIFAT ADA ALLAH (YANG SEDANG DINYATAKAN UNTUK MEMBUKTIKAN
SIFAT ADA ALLAH), SEBAGAI SIFAT ADA DIRI SENDIRI,
SECARA
AUTOMATIK AKAN TIMBUL DIDALAM AKAL FIKIRAN DAN RASA PERASAAN KITA SESIAPA YANG
BERPEGANG ADA YANG TERNYATA KEPADA DIRI ADALAH ADA ALLAH YANG SEDANG DINYATAKAN
SEBAGAI BUKTI KEESAAN ALLAH TELAH MENYENGUTUKAN ALLAH DENGAN DIRI SENDIRI,
TELAH MENJADIKAN DIRI SENDIRI SEBAGAI TUHAN SELAIN DARI ALLAH... (AKAN TIMBUL
DIDALAM RASA DIRI ORANG YANG SEDANG MENGAKU SIFAT ALLAH ADALAH SIFAT ALLAH
TELAH SEKUTUKAN ALLAH DENGAN MAKHLOK KERANA SEDANG MERASAKAN ADA MAKHLOK,
DIDALAM ILMU TELAH MENJELASKAN BAHAWA ALLAH TIDAK BOLEH DISEKUTUKAN
DENGAN MAKHLOK, OLEH KERANA SEDANG MERASAKAN ADA ALLAH YANG SEDANG DINYATAKAN
SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI DAN ADA MAKHLOK MAKA SECARA TIDAK DISEDARI /AUTOMATIK
AKAN TIMBUL ANGGAPAN SYIRIK KEPADA SESIAPA YANG BERPEGANG SIFAT ALLAH YANG
DINYATAKAN ADALAH SEBAGAI SIFAT ALLAH SENDIRI)... INI BERLAKU KERANA
SEDANG MERASA ADA DIRI SENDIRI DISAMPING ADA ALLAH....
SEBENARNYA
SESIAPA YANG SEDANG MERASAKAN ADA DIRI SENDIRI DISAMPING ADA ALLAH YANG SEDANG
MENYENGUTUKAN ALLAH DENGAN DIRINYA KERANA SEBENARNYA ADA YANG DINYATAKAN PADA
DIRI ITU ADALAH KENYATAAN ADA ALLAH YANG SEDANG MEMBUKTIKAN ADA ALLAH, BUKAN
ADA DIRI SENDIRI...
ORANG YANG
MENJADIKAN BUKTI ADA ALLAH SEBAGAI ADA DIRI SENDIRI SEBENARNYA SEDANG SEKUTUKAN
ALLAH DENGAN DIRI SENDIRI YANG TELAH DIANGGAP ADA...
KEPADA
MEREKA YANG TETAP BERPEGANG HANYA ALLAH SAHAJA YANG BERSIFAT ADA KERANA SIFAT
ADA YANG TERNYATA KEPADA MAKHLOK ADALAH KENYATAAN YANG SEDANG MENYATAKAN ADA
ALLAH, BUKAN ADA DIRI SENDIRI DAN BUKAN ADA SELAIN DARI ALLAH...
HAL INI
TERAMAT SULIT UNTUK DIFAHAMI KERANA WAJIB BERPERANG DENGAN SIFAT KEAKUAN DIRI
SENDIRI (HAWA NAFSU - RASA DIRI SENDIRI BERSIFAT DENGAN SIFAT ADA) KERANA
SEDANG MENGANGGAP ADA ALLAH ADALAH SEBAGAI ADA DIRINYA SENDIRI, ADA ALLAH
ADALAH SEBAGAI ADA SELAIN DARI ALLAH...
SELAGI TIDAK
BOLEH MELEPASKAN RASA PERASAAN YANG SEDANG MERASAKAN ADA ALLAH SEBAGAI ADA DIRI
SENDIRI SELAGI ITU TETAP BERADA DIDALAM KEADAAN SYIRIK SAMPAI BILA-BILA...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan