Firman Allah berkaitan iktiqad tauhid
17.Surah
Al-'Isrā' (ayat 41)
وَلَقَدْ
صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا
نُفُورًا
Dan
sesungguhnya Kami telah menerangkan jalan-jalan menetapkan iktiqad dan tauhid
dengan berbagai cara di dalam Al-Quran ini supaya mereka beringat; dalam pada
itu, penerangan yang berbagai cara itu tidak menjadikan mereka melainkan
bertambah liar.
17.Surah
Al-'Isrā' (ayat 89)
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ
مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَىٰ أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا
Dan sesungguhnya
Kami telah menerangkan berulang-ulang kepada manusia, di dalam Al-Quran
ini, dengan berbagai-bagai contoh perbandingan (yang mendatangkan
iktibar); dalam pada itu, kebanyakan manusia tidak mahu menerima selain
dari kekufuran.
Engkau adalah
Ar-rohul qudsiah yg merupakan sifat Allah, maka tiada terpisah ia dengan Allah,
Allah yang tunggal tiada sesuatu yg wujud melainkan dgn wujud Allah segala
hakikat yg wujud itu adalah KEABADIAN.
Hayyun
daa'imu laa yamuutu abada.
(Hidup
selamanya tiada mati dan kekal)
Ini adalah
satu kenyataan yang sedang menyatakan keabadian Allah,
Adakah kita
sudah melakukan sepertimana yang telah diperkatakan atau sekadar hanya
memperkatakan sahaja tanpa melakukan sepertimana yang telah diperkatakan
itu...?
Jika kita
sekadar memperkatakan tetapi tidak melakukan sepertimana yang diperkatakan,
Allah ada memberikan peringatan seperti didalam firmanNya
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 221)
هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ
Mahukah, Aku
khabarkan kepada kamu, kepada siapakah Syaitan-syaitan itu selalu turun?
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 222)
تَنَزَّلُ عَلَىٰ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ
Mereka
selalu turun kepada tiap-tiap pendusta yang berdosa,
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 223)
يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ
Yang
mendengar bersungguh-sungguh (apa yang disampaikan oleh Syaitan-syaitan itu),
sedang kebanyakan beritanya adalah dusta.
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 224)
وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ
Dan
Ahli-ahli syair itu, diturut oleh golongan yang sesat - tidak berketentuan
hala.
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 225)
أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ
Tidakkah engkau
melihat bahawa mereka merayau-rayau dengan tidak berketentuan hala dalam
tiap-tiap lembah (khayal dan angan-angan kosong)?
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 226)
وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ
Dan bahawa
mereka memperkatakan apa yang mereka tidak melakukannya?
26.Surah
Ash-Shu`arā' (ayat 227)
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواۗ وَسَيَعْلَمُ
الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ
Kecuali orang-orang
yang beriman dan beramal soleh (dari kalangan
penyair-penyair itu), dan mereka pula mengingati Allah banyak-banyak,
serta mereka membela diri sesudah mereka dianiaya. Dan (ingatlah),
orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali.
penyair-penyair itu), dan mereka pula mengingati Allah banyak-banyak,
serta mereka membela diri sesudah mereka dianiaya. Dan (ingatlah),
orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali.
JANGAN KATAKAN APA YANG TIDAK DILAKUKAN
61.Surah
Aş-Şaf (\ayat 1)
سَبَّحَ
لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Segala yang
ada di langit dan yang ada di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia
lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
61.Surah
Aş-Şaf (ayat 2)
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
Wahai
orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak
melakukannya!
61.Surah
Aş-Şaf (ayat 3)
كَبُرَ
مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
Amat besar
kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak
melakukannya.
Jika kita
sudah melakukan seperti yang telah diperkatakan, bagaimana cara kita
melakukannya?
Untuk
sentiasa berada seperti yang diperkatakan iaitu
Hayyun
daa'imu laa yamuutu abada.
(Hidup
selamanya tiada mati dan kekal)
Salah satu
jalan dan cara yang boleh dilakukan ialah dengan melaksanakan perintah Allah
yang TERSIRAT didalam firmanNya
73.Surah
Al-Muzzammil (ayat 8 )
وَاذْكُرِ
اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah
akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.
Dan sabda
Nabi Muhammad saw
Saidina Ali
Rodziallah hu'an hu Bertanya kepada Rasulullah bagaimana aku nak hampir dengan
Allah ya Rasulullah. Rasulullah menjawab mari dekat dengan aku ya Ali hingga
bertemu lutut. Pejamkan mata mu, Tongkat kan lidah mu ke langit2, sebutlah nama
Allah sebanyak2 nya dalam qalbi.
RAHSIA YANG TERSIRAT DIDALAM FIRMAN ALLAH
73.Surah
Al-Muzzammil (ayat 8 )
وَاذْكُرِ
اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا
Dan sebutlah
akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan
ialah:
1.
Tumpukan sebulat-bulat tumpuan kepada sifat-sifat yang sedang dirasai
dengan sebulat-bulat umpuan bermakna sedang melakukan penyaksian seperti yang
telah kita katakan didalam kalimah Tauhid iaitu ASHADU - AKU BERSAKSI ATAU AKU
SEDANG MENYAKSI
2. Didalam
masa yang sama sebutlah Allah sebanyak-banyaknya, akan berlaku dengan cara
tersendiri pengakuan bahawa sifat yang sedang disaksikan itu adalah sifat
Allah... Dengan tidak perlu kita mengaku-ngaku
Dengan
secara tersendiri apabila kita melaksanakan perintah Allah yang tersirat
didalam firmsnNya
"Dan
sebutlah akan nama Tuhanmu, serta tumpukanlah kepadaNya dengan sebulat-bulat
tumpuan.
Akan berlaku
penyaksian dan pengakuan yang Allah itu adalah Allah
PENYAKSIAN
DAN PENGAKUAN INI BERLAKU SECARA TERSENDIRI ATAU DENGAN KATA LAIN SECARA
AUTOMATIK..
Hadis kudsi
ada menerangkan bahawa "INSAN ITU RAHSIA AKU, AKU RAHSIA INSAN, RAHSIA ITU
SIFAT AKU, SIFAT AKU BUKAN LAIN DARIPADA AKU"
SETELAH
BERLAKU PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN BAHAWA SIFAT YANG WAJIB BAGI ALLAH YANG SEDANG
DISAKSIKAN ITU ADALAH SIFAT ALLAH (SIFAT ALLAH BUKAN LAIN DARI ALLAH).
PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN YANG BERLAKU SECARA TERSENDIRI INI JUGA DISEBUT
ISBAT....
LAGI SEKALI
DENGAN SECARA TIDAK DISEDARI BERLAKU PENAFIAN SEGALA SIFAT YANG WAJIB BAGI
ALLAH KEPADA DIRI SENDIRI DAN KEPADA SESUATU SELAIN DARI ALLAH..
NAFI DAN
ISBAT AKAN BERLAKU DIDALAM SATU MASA YANG SAMA, NAFI DAN ISBAT BILA DISEBUT
ADALAH MERUPAKAN DUA PERKARA YANG BERBEZA TETAPI DIDALAM PRAKTIKAL IA TELAH
MERUPAKAN DUA DALAM SATU....
TERKANDUNG
DIDALAM DUA PERLAKUAN (PENYAKSIAN DAN PENGAKUAN) YANG BERLAKU DIDALAM SATU MASA
YANG SAMA.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan