Catatan Popular

Jumaat, 3 Februari 2023

KEUTAMAAN SEBAHAGIAN NAMA ALLAH

 Imam Ahmad Syihabuddin Bin Salamah Al-Qulyuby

Ketika nabi Nuh as Naik perahu yang terapung diantara langit dan bumi, ombak menerjang-nerjang, sedangkan airnya panas sehingga gunung es mencair  disebabkan panas itu, hampir saja air akan menenggelamkan perahu.

Kemudian Allah mengajari nabi nuh tentang nama agungNYA, lantas nabi Nuh berdo’a dengan nama itu, tiba-tiba gunung es membeku kembali berkat namaNYA “Ahyan Syarohiyyan” yang artinya “wahai zat yang hidup wahai zat yang kekal “.

Dengan nama itu pula orang yang tenggelam selamat sebagai mana tercantum dalam kitab Taurot, Allah mengajari nabi Ibrahim as saat dilempar ke api sehingga api dingin dan menyelamatkan, ketika ibrahim as membawa Ismail ke daerah tanah haram dan menetap sendirian disana Allah juga mengajari nama itu dengan memerintahkan agar berdo’a dengan nama itu sewaktu ada keperluan, sehingga ketika dia kehausan dan berusaha lepas dari derita itu dia berdo’a dengan nama itu, tiba-tiba Alloh memancarkan air zam-zam. Nama tersebut masih dilestarikan oleh keturunan Ismail bahkan sampai Qiyamat

Tiada ulasan: