Imam Syafi’i
r.a. (150H –204H )
Abu Thaur,
Ibrahim bin Khalid yang wafat pada tahun
240H.
Al-Za’farani,
Al-Hasan bin Muhammad bin Sabah yang wafat pada tahun
260H.Al-Karabisi, Al-Husain bin ‘Ali bin Yazid, Abu
‘Ali yang wafat pada tahun245H
.Ahmad bin Hanbal
yang wafat pada tahun 241H.
Para fuqaha’ itu bukan sahaja mencatat pendapat-pendapat lamanya di dalam penulisanmereka, malah menurut Al-Nawawi ada di antara mereka yang berani mentarjihkanpendapat-pendapat itu apabila mereka mendapatinya disokong oleh hadis-hadis yangsahih.
Pertamanya : Pendapat itu harus dipilih dan digunakan oleh seseorang mujtahid MazhabAl-Syafi’i atas dasar ia adalah pendapat Al-Syafi’i yang tidak dimansuhkan olehnya, keranaseseorang mujtahid (seperti Al-Syafi’i) apabila ia mengeluarkan pendapat barumya yangbercanggah dengan pendapat lamanya tidaklah bererti bahawa ia telah menarik pendapatpertamanya, bahkan di dalam masalah itu dianggap mempunyai dua pendapatnya.
Keduanya : Tidak harus ia
memilih pendapat lama itu. Inilah pendapat
jumhur fuqaha’Mazhab Al-Syafi’i kerana pendapat lama dan baru adalah
dua pendapatnya yangbertentangan yang mustahil dapat diselaraskan kedua-duanya
Method Penulisan Kitab-Kitab Qadim
Berhubung dengan method penulisankitab “Al-Hujjah” dan lain-lain belum dapatkita pastikan dengan yakin kerana sikapasalnya tida kita temui, kemungkinan masihlagi ada naskah asalnya dan kemungkinanjuga ianya sudah hilang atau rosak dimakanzaman. Walaubagaimanapun ia tidakterkeluar
– ini hanya satu kemungkinan sahaja – dari method penulisan zamannya yangdipengaruhi dengan aliran pertentangan mazhab-mazhab fuqaha’ di dalam beberapamasalah,
umpamanya pertentangan yang berlaku di antara mazhab beliau dengan MazhabHanafi da juga Mazhab Maliki. Keadaan ini dapat kita lihat dalam penulisan kitab “Al-Um” yang pada asalnya adalah kumpulan dari beberapa buah kitab Mazhab Qadimnya. Setiapkitab itu masing-masing membawa tajuknya yang tersendiri, kemudian kita itu puladipecahkan kepada bab-bab kecil yang juga mempunyai tajuk-tajuk yang tersendiri.
Didalam setiap bab ini dimuatkan
dengan segala macam masalah fiqah
yang tunduk kepadatajuk besar iaitu tajuk
bagi sesuatu kitab, umpamanya kitab “Al-Taharah”, ia mengandungitiga puluh tujuh tajuk
bab kecil, kesemua kandungan bab-bab itu ada
kaitannya denganKitab “Al-Taharah”.
Perawi Mazhab Qadim
Ramai di antara para sahabatnya di Iraq
yang meriwayat fatwa qadimnya,
di antara merekayang termasyhur hanya empat orang
sahaja :
Menurut Al-Asnawi, Al-Syafi’i adalah ‘ulama’ pertama yang hasil penulisannya meliputibanyak bab di dalam Ilmu
Fiqah.
Perombakan Semula Kitab-kitab
Qadim
Perpindahan beliau ke Mesir pada tahun 199H menyebabkan berlakunya satu rombakanbesar terhadap fatwa lamanya. Perombakan ini
adalah berpuncak dari penemuan beliaudengan
dalil-dalil baru yang belum ditemuinya selama ini, atau
kerana beliau mendapatihadis-hadis yang sahih
yang tidak sampai ke pengetahuannya ketika beliau menulis
kitab-kitab qadimnya, atau kerana hadis-hadis
itu terbukti sahihnya sewaktu beliau berada diMesir
sesudah kesahihannya selama ini tidak
beliau ketahui. Lalu dengan kerana
itu beliautelah menolak sebahagian besar fatwa lamanya dengan berdasarkan kepada prinsipnya :“Apabila ditemui sesebuah hadis yang sahih maka itulah
Mazhab saya”.
Di dalam kitab “Manaqib Al-Syafi’i”, Al-Baihaqi telah menyentuh
nama beberapa buah kitablama (Mazhab Qadim) yang disemak semula oleh Al-Shafi’i dan diubah sebahagianfatwanya,
di antara kitab-kitab itu ialah :-
1. Al-Risalah
2. Kitab al-Siyam
3. Kitab al-Sadaq
4. Kitab al-Hudud
5. Kitab al-Rahn al-Saghir
6. Kitab al-Ijarah
7. Kitab al-Jana’iz
2. Kitab al-Siyam
3. Kitab al-Sadaq
4. Kitab al-Hudud
5. Kitab al-Rahn al-Saghir
6. Kitab al-Ijarah
7. Kitab al-Jana’iz
Menurut Al-Baihaqi lagi Al-shafi’i telah menyuruh supaya dibakar kitab-kitab lamanya yangmana fatwa ijtihadnya telah diubah. Catatan Al-Baihaqi itu menunjukkan bahawa Al-Shafi’imelarang para sahabatnya meriwayat pendapat-pendapat lamanya yang ditolak kepadaorang ramai. Walaupun begitu kita masih menemui pendapat-pendapat itu berkecamuk disana-sini di dalam kitab-kitab fuqaha’ mazhabnya samada kitab-kitab yang ditulis fuqaha’yang terdahulu atau pun fuqaha’ yang terkemudian.
Kemungkinan hal ini berlaku dengan
kerana kitab-kitab lamanya yang diriwayatkan olehAl-Za’farani, Al-Karabisi dan lain-lain sudah tersebar dengan luasnya di Iraq dan diketahuiumum,
terutamanya di kalangan ulama dan mereka yang menerima pendapat-pendapatnya itu tidak mengetahui
larangan beliau itu.
Pentarjihan mereka ini tidak pula dianggap menentangi kehendak Al-Shafi’i, malahan itulahpendapat mazhabnya yang berdasarkan kepada prinsipnya : “Apabila ditemui sesebuahhadis yang sahih maka itulah mazhab
saya”.
Tetapi apabila sesuatu pendapat lamanya itu tidak
disokong oleh hadis yang sahih kitaakan menemui dua sikap di
kalangan fuqaha’ Mazhab Al-Syafi’i :
Pertamanya : Pendapat itu harus dipilih dan digunakan oleh seseorang mujtahid MazhabAl-Syafi’i atas dasar ia adalah pendapat Al-Syafi’i yang tidak dimansuhkan olehnya, keranaseseorang mujtahid (seperti Al-Syafi’i) apabila ia mengeluarkan pendapat barumya yangbercanggah dengan pendapat lamanya tidaklah bererti bahawa ia telah menarik pendapatpertamanya, bahkan di dalam masalah itu dianggap mempunyai dua pendapatnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan