Catatan Popular

Rabu, 18 Disember 2013

KISAH IMAM SYAFII KE-4

Imam Syafi’i r.a. (150H – 204H )

IMAM AL-SHAFI’I DAN KITABNYA

Permulaan Mazhabnya
Sebenarnya penulisan Imam Al-Shafi’i secaraumumnya mempunyai pertalian yang rapat denganpembentukan Mazhabnya. Menurut Muhammad Abu Zahrah bahawa pembentukan Mazhabnyahanya bermula sejak sekembalinya dari kunjunganke Baghdad pada tahun 186H. Sebelum ituAl-Shafi’i adalah salah seorang pengikut ImamMalik yang sering mempertahankan pendapatnya dan juga pendapat fuqaha’ Al-Madinah lainnya darikecaman dan kritikan fuqahaAhl Al-Ra’y. Sikapnya yang sebegini meyebabkan beliau terkenaldengan panggilanNasir Al-Hadith”.

Detik terawal Mazhabnya bermula apabila beliau membuka tempat pengajarannya (halqah) di MasjidAl-Haram. Usaha beliau dalam memperkembangkan Mazhabnya itu bolehlah dibahagikan kepada tigaperingkat :-

· Peringkat Makkah (186 – 195H)

· Peringkat Baghdad (195 – 197H)

· Peringkat Mesir (199 – 204H)

Dalam setiap peringkat diatas beliau mempunyai ramai murid dan para pengikut yang telah menerimadan menyebar segala pendapat ijtihad dan juga hasil kajiannya.

Penulisan Pertamanya

Memang agak sulit untuk menentukan apakah kitab pertama yang dihasilkan oleh Al-Shafi’i dan dimana dan selanjutnya apakah kitab pertama yang dihasilkannya dalam Ilmu Fiqah dan di mana?Kesulitan ini adalah berpunca dari tidak adanya keterangan yang jelas mengenai kedua-dua perkaratersebut. Pengembaraannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain dan pulangnya semula ketempat awalnya tambah menyulitkan lagi untuk kita menentukan di tempat mana beliau mulakanusaha penulisannya.

Apa yang kita temuisesudah kita menyemak beberapa buah kitab lama dan baru yang menyentuhsejarah hidupnya, hanya beberapa tanda yang menunjukkan bahawa kitabnya “Al-Risalahadalahditulis atas permintaan ‘Abdul Rahman bin Mahdi, iaitu sebuah kitab di dalam Ilmu Usul, punketerangan ini tidak juga menyebut apakah kitab ini merupakan hasil penulisannya yang pertamaatau sebelumnya sudah ada kitab lain yang dihasilkannya. Di samping adanya pertelingkahanpendapat di kalanganulama berhubung dengan tempat di mana beliau menghasilkan penulisankitabnya itu. Ada pendapat yang mengatakan bahawa beliau menulisnya sewaktu beliau berada diMakkah dan ada juga pendapat yang mengatakan bahawa beliau menulisnya ketika berada di Iraq.

Kata Ahmad Muhammad Shakir : “Al-Shafi’I telah mengarang beberapa buah kitab yang jumlahnyaagak besar, sebahagiannya beliau sendiri yang menulisnya, lalu dibacakannya kepada orang ramai.Sebahagiannya pula beliau merencanakannya sahaja kepada para sahabatnya. Untuk mengira bilangankitab-kitabnya itu memanglah sukar kerana sebahagian besarnya telahpun hilang. Kitab-kitab itutelah dihasilkan penulisannya ketika beliau berada di Makkah, di Baghdad dan di Mesir”.

Kalaulah keterangan di atas boleh dipertanggungjawabkan maka dapatlah kita membuat satukesimpulan bahawa Al-Shafi’i telah memulakan siri penulisannya sewaktu beliau di Makkah lagi, dankemungkinan kitabnya yang pertama yang dihasilkannya ialah kitab “Al-Risalah”.

Al-Hujjah Dan Kitab-kitab Mazhab Qadim

Di samping “Al-Risalahterdapat sebuah kitab lagi yang sering disebut-sebut oleh para ulamasebagai sebuah kitab yang mengandungi fatwa Mazhab Qadimnya iaitu “Al-Hujjah”. Pun keteranganmengenai kitab ini tidak menunjukkan bahawa ia adalah kitab pertama yang di tulis di dala bidangIlmu Fiqah semasa beliau berada di Iraq, dan masa penulisannya pun tidak begitu jelas. Menurutbeberapa keterangan, beliau menghasilkannya sewaktu beliau berpindah ke negara itu pada kalikeduanya, iaitu di antara tahun-tahun 195 – 197H.

Bersama-sama “Al-Hujjahitu terdapat beberapa buah kitab lain di dalam Ilmu Fiqah yang beliauhasilkan sendiri penulisannya atau beliau merencanakannya kepada para sahabatnya di Iraq,antaranya seperti kitab-kitab berikut :


Al-Mahali
Kitab Al-Hajj
Kitab Zihar
Majma’ Al-Kafi
Kitab Al-I’tiaf
Kitab Lian
Uyun Al- Masail
Kitab Buyu
Kitab Hudud
Kitab Al-Sunan
Kitab Al-Rahn
Kitabqodhya
Kitab Thaharah
Kitab Al-Ijarah
Kitab Illa
Kitab Asalah
Kitab Nikah
Kitab Al-‘Itqu
Kitab Al-Zakah
Kitab Thalaq
Kitab Hibah
Al-Shiam
Kitab Shadaqoh
Dan Lain-Lain




Setengah perawi pula telah menyebut bahwa kitab pertama yang dihasilkan oleh Al-Shafi’i adalah didalam bentuk jawaban dan perdebatan, iaitu satu penulisan yang dituju khas kepada fuqahaahlal-Ra’y sebagai menjawab kecaman-kecaman mereka terhadap Malik dan fuqaha’ Al-Madinah.Kenyataan mereka ini berdasarkan kepada riwayat Al-Buwaiti :Kata Al-Shafi’i : Ashab Al-Hadith(pengikut Imam Malik) telah berhimpun bersama-sama saya. Mereka telah meminta saya menulis satujawaban terhadap kitab Abu Hanifah. Saya menjawab bahawa saya belum lagi mengetahui pendapatmereka, berilah peluang supaya dapat saya melihat kitab-kitab mereka. Lantas saya meminta supayadisalinkan kitab-kitab itu.Lalu disalin kitab-kitab Muhammad bin Al-Hasan untuk (bacaan) saya. Sayamembacanya selama setahun sehingga saya dapat menghafazkan kesemuanya. Kemudian barulah sayamenulis kitab saya di Baghdad.

Kalaulah berdasarkan kepada keterangan di atas, maka kita pertama yang dihasilkan oleh Al-Shafi’isemasa beliau di Iraq ialah sebuah kitab dalam bentuk jawaban dan perdebatan, dan carapenulisannya adalah sama dengan cara penulisan ahl al-Ra’y. Ini juga menunjukkan bahawa masapenulisannya itu lebih awal dari masa penulisan kitab “Al-Risalah”, iaitu di antara tahun-tahun 184 – 186H

Tiada ulasan: