Catatan Popular

Rabu, 18 Disember 2013

KISAH IMAM SYAFII KE-2

Imam Syafi’i r.a. (150H –204H ) II

Al-Shafi’i di Madinah ( 164H – 179H )

Sesudah itu beliau berpindah ke Madinah danmenemui Imam Malik. Beliau berdampingdengan Imam Malik di samping mempelajariilmunya sehinggalah Imam Malik wafat padatahun 179H, iaitu selama lima belas tahun.Semasa beliau bersama Imam Malikhubungan beliau dengan ulama-ulama lain yang menetap di kota itu dan juga yangdatang dari luar berjalan dengan baik danberfaedah. Dari sini dapatlah difahami bahawa beliau semasa di Madinah telah dapatmewarisi ilmu bukan saja dari Imam Malik tetapi juga dari ulama-ulama lain yang terkenal dikota itu.

Al-Shafi’i di Yaman ( 179H – 184H )

Ketika Imam Malik wafat pada tahun 179H, kota Madinah diziarahi oleh Gabenor Yaman.Beliau telah dicadangkan oleh sebahagian orang-orang Qurasyh Al-Madinah supayamencari pekerjaan bagi Al-Shafi’i. Lalu beliau melantiknya menjalankan satu pekerjaan diwilayah Najran. Sejak itu Al-Shafi’i terus menetap di Yaman sehingga berlaku pertukaranGabenor wilayah itu pada tahun 184H. Pada tahun itu satu fitnah ditimbulkan terhadap diriAl-Shafi’i sehingga beliau dihadapkan ke hadapan Harun Al-Rashid di Baghdad atastuduhan Gabenor baru itu yang sering menerima kecaman Al-Shafi’i kerana kekejaman dankezalimannya. Tetapi ternyata bahawa beliau tidak bersalah dan kemudiannya beliaudibebaskan.

Al-Shafi’i di Baghdad ( 184H – 186H )

Peristiwa itu walaupun secara kebetulan, tetapi membawa arti yang amat besar kepadaAl-Shafi’i kerana pertamanya, ia berpeluang menziarahi kota Baghdad yang terkenalsebagai pusat ilmu pengetahuan dan para ilmuan pada ketika itu. Keduanya, ia berpeluangbertemu dengan Muhammad bin Al-Hassan Al-Shaibani, seorang tokoh Mazhab Hanafi dansahabat karib Imam Abu Hanifah dan lain-lain tokoh di dalam Mazhab Ahl al-Ra’y. Denganperistiwa itu terbukalah satu era baru dalam siri pengembaraan Al-Imam ke kota Baghdadyang dikatakan berlaku sebanyak tiga kali sebelum beliau berpindah ke Mesir.

Dalam pengembaraan pertama ini Al-Shafi’i tinggal di kota Baghdad sehingga tahun 186H.Selama masa ini (184 – 186H) beliau sempat membaca kitab-kitab Mazhab Ahl al-Ra’y danmempelajarinya, terutamanya hasil tulisan Muhammad bin Al-Hassan Al-Shaibani, disamping membincanginya di dalam beberapa perdebatan ilmiah di hadapan Harun Al-Rashid sendiri.

Al-Shafi’i di Makkah ( 186H – 195H )

Pada tahun 186H, Al-Shafi’i pulang ke Makkah membawa bersamanya hasil usahanya diYaman dan Iraq dan beliau terus melibatkan dirinya di bidang pengajaran. Dari sinimuncullah satu bintang baru yang berkerdipan di ruang langit Makkah membawa satunafas baru di bidang fiqah, satu nafas yang bukan Hijazi, dan bukan pula Iraqi danYamani, tetapi ia adalah gabungan dari ke semua aliran itu. Sejak itu menurut pendapatsetengah ulama, lahirlah satu Mazhab Fiqhi yang baru yang kemudiannya dikenali denganMazhab Al-Shafi’i.

Selama sembilan tahun (186 – 195H) Al-Shafi’i menghabiskan masanya di kota suciMakkah bersama-sama para ilmuan lainnya, membahas, mengajar, mengkaji di sampingberusaha untuk melahirkan satu intisari dari beberapa aliran dan juga persoalan yangsering bertentangan yang beliau temui selama masa itu.

Al-Shafi’i di Baghdad ( 195H – 197H

Dalam tahun 195H, untuk kali keduanya Al-Shafi’i berangkat ke kota Baghdad.Keberangkatannya kali ini tidak lagi sebagai seorang yang tertuduh, tetapi sebagaiseorang alim Makkah yang sudah mempunyai personalitas dan aliran fiqah yang tersendiri.Catatan perpindahan kali ini menunjukkan bahawa beliau telah menetap di negara ituselama dua tahun (195 – 197H).

Di dalam masa yang singkat ini beliau berjaya menyebarkan “Method Usuli” yang berbezadari apa yang dikenali pada ketika itu. Penyebaran ini sudah tentu menimbulkan saturespon dan reaksi yang luarbiasa di kalangan para ilmuan yang kebanyakannya adalahterpengaruh dengan method Mazhab Hanafi yang disebarkan oleh tokoh utama Mazhabitu, iaitu Muhammad bin Al-Hasan Al-Shaibani.

Kata Al-Karabisi : “Kami sebelum ini tidak kenal apakah (istilah) Al-Kitab, Al- Sunnah danAl-Ijma’, sehinggalah datangnya Al-Shafi’i, beliaulah yang menerangkan maksud Al-Kitab, Al-Sunnah dan Al-Ijma’”.
Kata Abu Thaur : “Kata Al-Shafi’i : Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menyebut (di dalamkitab-Nya) mengenai sesuatu maksud yang umum tetapi Ia menghendaki maksudnya yangkhas, dan Ia juga telah menyebut sesuatu maksud yang khas tetapi Ia menghendakimaksudnya yang umum, dan kami (pada ketika itu) belum lagi mengetahui perkara-perkara itu, lalu kami tanyakan beliau …”
Pada masa itu juga dikatakan beliau telah menulis kitab usulnya yang pertama ataspermintaan ‘Abdul Rahman bin Mahdi, dan juga beberapa penulisan lain dalam bidang fiqahdan lain-lain.

Al-Shafi’i di Makkah dan Mesir ( 197H – 204H )

Sesudah dua tahun berada di Baghdad (197H) beliau kembali ke Makkah. Pada tahun198H, beliau keluar semula ke Baghdad dan tinggal di sana hanya beberapa bulan sahaja.Pada awal tahun 199H, beliau berangkat ke Mesir dan sampai ke negara itu dalam tahunitu juga. Di negara baru ini beliau menetap sehingga ke akhir hayatnya pada tahun 204H.

Imam As-Shafi’i wafat pada tahun 204H. Asas Fiqih dan Ushul Fiqih kemudian disebar dandiusaha-kembangkan oleh para sahabatnya yang berada di Al-Hijaz, Iraq dan Mesir

Tiada ulasan: