Catatan Popular

Sabtu, 18 Jun 2016

UNTAIAN KISAH PARA WALI ALLAH KE 16 : AHLI MAKSIAT YANG DIAMPUNI



Sebagian Ulama Sufi berkisah:

“Aku mempunyai tetangga yang sangat buruk perangainya. Hampir seluruh tetangga lain tidak menyukainya. Sampai tiba suatu masa, ia sakit dan meninggal. Melihatnya meninggal, tidak ada raut susah pada tetangga-tetangga lain. Malah mereka bergembira. Telah hilang satu biang kerok!!”

“Namun aneh. Suatu malam aku memimpikannya di syurga. Di temani bidadari-bidadari di mahligai kenikmatan. Karena penasaran aku bertanya padanya”:

“Apa yang membuatmu bisa mendapat nikmat ini. Padahal dalam hidupmu. Engkau adalah biang kerok sejati?”.

“Penyebabnya ialah, pada suatu hari aku hadir di majlis Dzikir kepada Allah. Aku dengar pemimpin majlis itu menyampaikan sebuah riwayat hadist dari Rasulullah SAW.: Barangsiapa yang bershalawat atasku dan mengeraskan suaranya dalam shalawat itu. Niscaya ia akan mendapat syurga”.

“Pemimpin Majlis itu lalu mengangkat suaranya dalam Shalawat itu. Dan orang-orang yang hadir turut mengeraskannya. Termasuk diriku”

“Maka dari itulah. Aku telah diampuni Allah terhadap segala Dosa-dosaku”.

Tiada ulasan: