Catatan Popular

Ahad, 25 Ogos 2013

KITAB KASYF AL-ASRAR (24) Di antara harta dan ilmu


Karangan Syeikh Muhd Salleh Abdullah Al-Minangkabui
  1. Soal: Aku tanya satu masalah dengan lima (enam?) kali tanya dengan jawab yang berlainan. (1) Mana lebih harta dengan ilmu?
    Jawab: Lebih ilmu daripada harta. Harta itu tiada dibawa mati dan ilmu itu dibawa mati menulung kita.
  1. Soal: (2) Mana lebih ilmu dari harta?
    Jawab: Lebih ilmu dari harta. Sebab harta tiada memberi menaf’at pada kemudian hari, hanya memberi menaf'at harta itu beri sedekah kepada fakir dan miskin. Jika tiada harta buat sedekah menyakiti kemudian hari, sedangkan ilmu itu memberi menaf’at kemudian hari.
  1. Soal. (3) Mana yang lebih harta atau Ilmu?
    Jawab: Lebih ilmu dari harta, kerana harta itu dapat dicuri orang lagi boleh rosak binasa. Manakala ilmu itu tiada dapat dicuri orang dan tiada boleh rosak binasa.
  1. Soal: (4) Mana lebih harta dengan ilmu?
    Jawab: Lebih ilmu dari harta. Kerana harta itu apabila dibelanjakan kurang ia, manakala ilmu apabila diajar semakin bertambah.
  1. Soal: (5) Mana yang lebih harta dengan ilmu?
    Jawab:.Lebih ilmu daripada harta, kerana harta itu warith Qarun, manakala ilmu itu warith Nabi.
  1. Soal: (6) Mana yang lebih harta dengan ilmu?
    Jawab: Lebih ilmu dari harta, sebab ilmu itu menulong kita pada kemudian hari. Manakala harta itu menyakitai kita pada kemudian hari, jikalau halalnya berhisab, dan jikalau haramnya diazab. Sabda Nabi Salla Allah 'alalhi wa sallam (hadith?) Dahulu orang fakir masuk syurga daripada orang kaya lima ratus tahun.
  1. Soal: Mana yang dinamai kaya?  
Jawab: Menuntut yang lebih daripada kadar hajat yang memadai. Sabda Nabi (hadith?) salla Allah 'alaihi wa sallam, Sesiapa menuntut harta yang lebih dari kadar yang dihajat memadai, membutakan Allah Ta'la akan dua mata hatinya. Bertanya Sahabat, Ya Rasulullah, mana yang dinamai orang yang tiada berakal walaupun sedikit jua? Jawab, Rasulullah, orang yang meninggal-kan menuntut ilmu kerana mencari harta. Ya Rasulullah, apa sebab, tiada akal baginya? Sabdanya, Bermula harta itu tiada dibawa mati, tiada menulong kita kemudian hari, hanya menyakiti kita kemudian hari. Hanya ilmu itu bekalan dan kemuliaan di alam Akhirat. Itulah sebab dinamai tiada akal baginya. Ditinggalkan yang lebih mulia, diambilnya yang kurang. Tiada diketahui dunia ini akan kiamat, hidup akan mati dan akhirat itu kekal. Inilah sebodoh-bodoh manusia. Telah berkata hukama' hai talib, fikir olehmu akan hadith ini Bermula fikir itu pelita hati. Adakah engkau tiada dengar hadith Nabi, Bermula menuntut ilmu itu fardhu ya'ni wajib atas tiap-tiap muslim lelaki perempuan. Adapun mencari harta itu tiada hadith Nabi mengatakan wajib mencari harta itu, dan tiada kitab mengatakan mencari harta itu wajib atau mengatakan sunat, tetapi hanya harus jua dengan sekadar hajat yang memadai. Hanya yang lebih daripada sekadar hajat tiada dalam hukum Syara' tetapi hukum bid'ah semata-semata.
  1. Soal: Kata orang pertama, "Kaya Tuhan kita daripada sekalian alam". Kata orang kedua, "Ada yang tiada pada Tuhan kita", adakah perkataan ini bersalahan atau muafakat?
    Jawab: Tiada bersalahan, kerana (maksud) "Ada yang tiada bagi Tuhan kita itu" ialah perbendaharan papa.
    Itulah dikata kaya.

Tiada ulasan: