Catatan Popular

Jumaat, 2 Ogos 2013

TEROKA IMAN DAN TAUHID SIRI 18: (BAH 1) : KEMBALI KEPADA AL QURAN DAN AL SUNNAH



 Kembali kepada al-Qur'an dan al-Sunnah bererti mendukung sepenuh apa yang terkandung di dalam keduanya. Ini bererti menjadikan al-gur'an dan al-Sunnah sebagai panduan, tidak ada yang lain, dalam menetapkan segala asas-asas kehidupan manusia dalam bidang-bidang perseorangan, kekeluargaan, kemasyarakatan dan kenegaraan. Panduan ini juga bererti ia merangkumi seluruh kegiatan dalam kehidupan manusia seperti 'aqidah dan kepcrcayaan, tingkah laku dan akhlak, jual beli dan ekonomi, politik dan pemerintahan, ketenteraan dan hubungan antarabangsa dan seterusnya.
Dasar utama kepada cara untuk kembali kepada al-gur'an dan al-Sunnah adalah seperti berikut:
1.      Menerima sepenuhnya tanpa ragu-ragu bahawa Islam adalah ad­din yang syumul, lengkap, dapat mentadbir dan mengurus seluruh aspek kehidupan manusia tanpa meminta bantuan dari sistem­sistem yang lain dan dapat dilaksanakan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa sahaja. Penerimaan terhadap Islam dengan segala sifat-sifat yang dijelaskan tadi adalah kerana ia bersumber dari Allah dan telah ditunjukkan oleh Rasul-Nya.
2.      Menerima dasar-dasar utama perintah-perintah dan pengajaran­pengajaran yang terkandung di dalam al-gur'an dan al-Sunnah melalui memahami dan mengamati ruh dan isi kandungan keduanya


Tiada ulasan: