Catatan Popular

Jumaat, 2 Ogos 2013

TEROKA IMAN DAN TAUHID SIRI 19 : (BAH 1) : SISTEM AKHLAK DALAM ISLAM



Al-Khulq di segi bahasa bererti sifat dan tabi'at. Sementara menurut istilah ia diertikan sebagai kumpulan sifat yang bersemadi di dalam jiwa dan berdasarkan dorongan dan pertimbangan sifat tersebut sesuatu perbuatan itu dikatakan baik atau buruk.
Istilah akhlak adalah adalah satu istilah yang bersifat rabbani kerana ia bersumber daripada Allah. Firman Allah yang mafhumnya:
"Dan sesungguhnya kamu benar-benar mempunyai akhlak yang agong." (Al-Qalam: 4)
 Istilah dan pengertian akhlak dalam sistem Islam berbeza dan tidak boleh disamakan dengan sistem-sistem yang lain.

Akhlak Islam terdiri dari tiga teras utama iaitu:
 1. Ikhlas
 Firman Allah yang mafhumnya:
"Maka sembahlah Allah dalarn keadaan ikhlas kepada-Nya. Ketahui­lah bahawa al-Din yang bersih itu kepunyaan Allah." (Al-Zumar: 2-3)
"Serulah Allah dengan tulus ikhlas kepada-Nya." (Al-Mu'min: 14)
"Katakanlah: Sesungguhnya aku diperintahkan menyembah Allah dengan tulus ikhlas kepada-Nya. "(Al-Zumar: 14)
2.    Benar al-Sidq
Firman Allah yang mafhumnya:
"Hai orang-orang yang beriman. Bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah kamu bersama-sama orang-orang yang benar." (At-Taubah: 119)
"Sekiranya mereka berlaku benar terhadap Allah adalah itu lebih baik bagi mereka." (Muhammad: 21)
"Kerana Allah akan menanyakan orang-orang yang benar tentang kebenaran mereka. " (Al-Ahzab: 8)
Firman Allah yang mafhumnya
"Hai orang-orang yang beriman. Sabarlah dan cukuplah dengan kesabaran." (Ali-'Imran: 200)
"Dan sekiranya kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang paling baik bagi orang-orang yang bersabar."(An-Nahl: 126)
"Dan bersabarlah terhadap perintah Allah, kerana sesungguhnya kamu dalarn pemerhatian Kami. " (At-Tur: 48)
"Bersabarlah kamu, sesungguhnya Allah bersama-sama orang-orang yang sabar. " (Al-Anfal: 46)
Ketiga-tiga teras akhlak ini juga menjadi teras kepada 'amal para mu'min. Setiap satunya memberi pengertian yang berlainan tetapi ketiga-tiganya bersatu di dalam semua akhlak dan 'amal para mu'min. Sedangkan 'amalan dan akhlak tidak akan sempurna melainkan dengan ketiga-tiganya sekali gus. Sekiranya ketiga-tiga teras tadi tidak ada dalam mana-mana akhlak dan 'amal, maka akan rosaklah akhlak dan 'amal itu dan tidak sempurnalah jadinya. 
Selain daripada itu pula, ketiga-tiga teras tadi tidak akan sempurna melainkan dengan yang satu menguatkan yang lain. Apabila salah satu di antara teras-teras tadi lemah, maka akan lemah jugalah yang lainnya. 

Tiada ulasan: