Catatan Popular

Rabu, 23 September 2015

KITAB TUAN TABAL @ TO’ TAKBAI: JALA’UL QULUB BI ZIKRILLAH (SIRI 9)



oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal @ To’ Takbai (Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)


 
Fashal (فصل) pada menyatakan tawakkal atas Allah

Hai saudaraku! Sucikan olehmu akan ‘baitullah’ itu daripada cemar-cemar berpegang atas makhluq kerana tiap-tiap seorang daripada makhluq ini baginya hajat jikalau raja sekalipun, padahal tiada kuasa ia menyempurnakan dia [hajat tersebut] maka betapa hal kuasa ia tolong menyempurnakan hajat orang yang lain(1). Dan hiasi olehmu dengan i’timad [berjabat atau berpegang] atas Allah. Dan jangan engkau takut daripada seorang sekali-kali kerana tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah.

Dan jangan engkau wahamkan dengan was-was bahwasanya makhluq ini memberi manfaat atau mudharat(2). Tiada jatuh suatu melainkan dengan kehendak Allah bahwasanya Tuhanmu terlebih hampir kepada engkau daripada tiap-tiap suatu maka janganlah engkau harapkan kepada segala itbaa’ (اتباع ) dan segala anak dan raja dan orang yang besar-besar dan segala harta dan kepandaian dan percarian. Sekeliannya itu dibawah perintah Allah, maka hendaklah engkau i’timad pada sekalian ahwal kepada Allah kerana [D]ialah yang hadhir tiada jauh daripada engkau lagi yang menolongkan dikau. Maka jika bergerak batu daripada puncak bukit kepada pihak engkau maka jangan kamu lari daripadanya, i’timad olehmu atas Allah dan pada tiap-tiap tempat kamu sebutkan Allah dan berselindung olehmu di dalam kota Allah (yakni لااله إلا الله) hingga jadi daripada zumrah [golongan] ahlullah dan sucikan olehmu daripada segala waham yang mengikutkan ruh kamu dan daripada segala khayal yang membimbangkan hati kamu daripada zikrullah.

Dan masuk olehmu di dalam maqam tawakkal atas Allah dan buang olehmu akan segala yang keruh-keruh di dalam hatimu, nescaya kamu dapat di dalam ka’batullah itu bagi berjumpa dengan Allah.

Tiada ulasan: