Catatan Popular

Selasa, 22 September 2015

KITAB TUAN TABAL @ TO’ TAKBAI: JALA’UL QULUB BI ZIKRILLAH (SIRI 5)



oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal @ To’ Takbai (Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)


(Siri - 5)
           

(Hai saudaraku, tiliklah olehmu) kepada hatimu iaitu baitullah, jika ada kasih kepada ma-siwallah seperti harta punya [harta yang dimiliki] dan anak isteri [tulisan kitab rujukan saya agak kabur, manakala saya pula tidak membuat sebarang cacatan sewaktu mempelajarinya – pent] dan segala perhiasan dunia dan kemegahannya dan lainnya, maka hendaklah kamu usaha menghilangkan dia dengan banyak dhikrullah dan banyak berfikir.

(Dan jika menahan [menghalang] kamu) oleh nafsu amarah daripada banyak berzikir maka kamu perangkan dia serta kamu pelapar [berlapar – mengurangkan makan] penjaga [berjaga malam - tidak/kurang tidur] kan dia hingga kamu dapat lazat kasih rindu kepada Allah. Maka hilanglah segala kasihkan ma-siwallah dan jadilah engkau setengah daripada ahlullah yang sangat tinggi martabatnya.

(Maka jika tiada engkau mengusahakan) pada menghilangkan kasih ma-siwallah itu, maka [d]ia lah membimbangkan kamu daripada dhikrullah dan hubbullah [menyintai Allah] dan [d]ialah yang yang memutus kamu daripada wushul kepada Allah. Maka sangatlah rugi kamu. (Dan jadilah kamu) daripada ahlid-dunya yang haram atas mereka itu akhirat dan wushul kepada Allah.

(Hai saudaraku) janganlah kamu jadi daripada ahlid-dunya dan hendaklah banyakkan berfikir dan berdhikrullah.

Tiada ulasan: