Catatan Popular

Ahad, 8 September 2013

KALAM HIKAM ATHA’ILLAH KE 26 SYARAH IBN ABBAD : TANDA BERJAYA AMAL DAN CITA-CITA



IBN ABBAD (PEWARIS  DAN MURSYID AGUNG TAREKAT SYADZILIYYYAH)

Menurut Kalam Hikmah ke 26 , Imam Ibn Athaillah Askandary :

“Salah satu pembawa kejayaan dalam pengakhiran adalah kembali kepada Allah yang Maha Tinggi di permulaan.”

Murid mempunyai permulaan dan tempat berakhir [di jalan].
Di Awal beliau adalah tempoh perjalanan  [di jalan] dan semasa berakhir beliau adalah meluas  [Allah].
Sesiapa yang membetulkan awal beliau dengan kembali kepada Allah yang Maha Tinggi, bergantung kepada-Nya, dan meminta Allah untuk membantu (seperti yang kita telah disebutkan sebelum ini), peluang dan berjaya  sampai kepada Allah yang Maha Tinggi.
Oleh itu, dia diselamatkan dari berpatah balik atau yang terputus. Salah satu sheikh telah berkata, "Dia yang berpaling, berpaling hanya dari jalan. Jika mereka telah mencapai [Allah], mereka tidak akan berpatah balik."
Sesiapa yang tidak betul [perjalanannya] dengan apa yang telah kita sebutkan mengenai bergantung kepada kebenaran dan melarikan diri kepada-Nya dari diri sendiri dan dipaksa kembali kepada di mana dia datang.
 Seorang ulama berkata, "Sesiapa yang membayangkan bahawa dia akan sampai kepada Allah yang Maha Tinggi melalui yang lain dari Allah adalah terputus”.
Sesiapa yang meminta pertolongan dari diri sendiri dalam menyembah Allah yang Maha Tinggi yang tinggal untuk menyara dirinya sendiri."
Oleh itu, ia adalah wajib ke atas hamba perjalanan untuk membuat pergantungan urusan beliau minta bantuan daripada Allah yang Maha Tinggi. Salik yang tidak melihat apa-apa kuasa atau kekuatan untuk dirinya sendiri dalam kerja-kerja yang banyak atau yang kecil. Ini adalah asas bagi perjalanan di mana ajaran tulen yang terbentuk.

Tiada ulasan: