Catatan Popular

Sabtu, 7 September 2013

SILSILAH KE 18 : HADHRAT YA’QUB CARKHI TAREKAT NAQSHABANDI , DUSHANBE, TAJIKISTAN, (762 – 851 H)

Dilahirkan di kota Jarkh, pinggiran Garnin, antara dua bandar Kandahar dan Kabul, di Transoxiana.
 
Meninggal di desa Hulgatu, pada tarikh 5 Safar, 851 H. 

Hadhrat Maulana Khwajah Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih adalah tergolong sebagai seorang pendukung agung serta tiang utama Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah. Menurut riwayat kehidupan semasanya beliau adalah seorang yang menjadi tempat rujukan untuk berbagai cabang ilmu khasnya dalambidang ilmu Syari'at dan Tariqat. Di samping beliau menyampaikan seruan Dakwah Tabligh dan memberi petunjuk nasihat menerusi lisan dan amal perbuatan, beliau juga turut melakukannya dengan Qalam dan Kertas.  

Setelah beliau mengambil jalan Tariqat dan menerima petunjuk dari Murshidnya yang agung Hadhrat Khwajah Khwajagan Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih, beliau telah menyebar serta mengembangkan ajaran-ajaran Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah sebagai menuruti pesanan wasiat Murshidnya sebelum beliau berpisah dari Murshidnya. 

Dalam kitab Risalah Abdaliyah karangan beliau ada dinyatakan riwayat bahawa ketika hendak berpisah, Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih telah berpesan kepada Hadhrat Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih,  

 "Apa sahaja daripada pihak kami yang kamu telah perolehi hendaklah kamu menyampaikannya kepada Para Hamba Allah sebagai suatu sebab untuk kejayaan."

Kemudian Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih mengucapkan sebanyak tiga kali sebagai mendoakannya,

 "Kami sudah menyerahkan urusan kamu kepada Allah. Kami sudah menyerahkan urusan kamu kepada Allah. Kami sudah menyerahkan urusan kamu kepada Allah." 

Berdasarkan hal keadaannya ini beliau telah menyampaikan seruan Dakwah Tabligh secara Khutbah dan Taqrir kepada para hadirin dan secara penulisan surat-surat dan kitab-kitab kepada mereka yang ghaib. Menerusi keberkatan nasihat dan doa dari Murshidnya Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih, segala huraian dan penyampaiannya dalam menjalankan usaha Dakwah Tablighnya telah dapat memberikan kesan kepada hati Para HambaNya. Allah Ta'ala telah mengurniakan keberkatan dalam Qalam penulisannya dan menjadikannya sebagai seorang pengarang kitab yang telah melahirkan banyak kitab-kitab bernilai dalam bidang Tafsir, Fiqah, Tasawwuf, Suluk Tariqat, Awrad dan Wazaif yang berkaitan dengan amalan Islam. Gaya penulisan dan huraian beliau adalah begitu terhimpun serta tersusun dengan cara yang terbaik dan mentafsilkan kenyataan yang Ijmal adalah antara kekhususan dalam gaya penulisannya. 

Kekhususan petunjuk dalam Tariqah Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah adalah dengan Ittiba' yakni menuruti Syari'at Muhammadiyyah 'Ala Sahibiha Alfu Alfu Solatan Wa Tahiyyah. Di sisi Para Pewaris dan Para Salikin Tariqat ini, hendaklah pada Zahir berpegang teguh dengan amalan Syari'at dalam setiap urusan dengan sentiasa mendahulukannya dan melazimkan pengamalannya, mengutamakan amalan yang 'Azimah atas amalan yang Rukhsah dengan melaksanakan tuntutan menurut turutan perkara-perkara yang Fardhu, Wajib dan Sunnah sehingga pada keadaan Rukhsah sekalipun amalan Mustahab Syar'iyyah yakni disukai pada Syari'at juga tidak ditinggalkan. 

Suatu ketika Hadhrat Maulana Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih telah bernasib baik dapat menziarahi Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih dalam mimpi di Alam Ruhani. Hadhrat Maulana Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih telah bertanya kepada Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih,

 "Apakah amalan yang apabila dilakukan akan membolehkan daku untuk bersama dengan tuan pada Hari Qiyamat?" Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih berkata,

 "Menuruti Syari'at Muhammadi." 

Tariqat secara asalnya adalah pengamalan yang menuruti Syari'at Muhammadiyyah 'Ala Sahibiha Alfu Alfu Solatan Wa Tahiyyah dengan menjadikannya sebagai dalil dan memahami pengertian maknanya.
 
SIRI 2

Dia muncul di antara manusia berpakaian dalam dua pengetahuan, yang exernal dan dalaman. melakukan-Nya dan watak begitu halus bahawa dia mencerminkan sifat-sifat Allah kepada semua orang. Dia kembali spiritualiti dalam Hukum Ilahi dan ia kembali Hukum Ilahi (shariat) dalam spiritualiti.
 
Orang-orang mengikutinya kerana jalannya adalah yang terbaik, kerana ia mewarisi Pengetahuan tentang yang ghaib dari Nabi .

Beliau dilahirkan di kota Jarkh, pinggiran Garnin, antara dua bandar Kandahar dan Kabul, di Transoxiana. Di masa mudanya beliau pergi ke bandar Herat untuk mendidik dirinya sendiri. Dia kemudian pergi ke Mesir di mana ia belajar ilmu shariat dan logik. Dia hafal Al-Quran serta 500,000 hadis, baik yang benar dan yang salah. Salah seorang gurunya adalah Shihabuddin abu-Shirawani, yang dikenali sebagai Encyclopedia zaman.
 
Dia melanjutkan pendidikannya sampai ia mencapai tahap di mana ia boleh memberikan fatwa (keputusan undang-undang) pada setiap masalah yang dihadapi umat Islam. Dia adalah seorang mujtahid mutlaq (mampu penalaran undang-undang bebas) dalam dua pengetahuan, luaran dan dalaman.
 
Ia kembali ke negaranya dan diikuti Baha'uddin Naqshband maka Alauddin al-Attar  untuk mendidik dirinya dalam pengetahuan yang tersembunyi ..

Dari gurunya dalam pengetahuan kerohanian  ia berkata,

        "Saya tulus dan setia dalam kasih saya untuk Syaikh Baha'uddin bahkan sebelum aku mengenalnya. Ketika saya mendapat Ijazah-nya (izin) untuk menjadi mujtahid mutlaq dan memberikan fatwa, saya kembali ke negara saya dan saya pergi menjenguknya dan membayar menghormati saya berkata kepadanya, dengan kerendahan hati lengkap dan ketaatan.
Dia berkata, "Kau datang padaku dalam perjalanan kembali ke negara anda Jarkh?" kataku kepadanya, "Aku mencintaimu dan aku hamba anda kerana anda mempunyai kemasyhuran terbesar dan anda diterima oleh semua orang." Dia berkata, "Itu bukan alasan yang cukup baik bagi saya untuk menerima anda." Lalu aku menjawab, "Oh saya Syaikh, Nabi  mengatakan dalam hadis, "Jika Allah mencintai seseorang, ia akan mempengaruhi hati orang-orang untuk mencintai orang tersebut juga.  
Lalu Bahauddin tersenyum dan berkata, "Akulah pewaris kerohanian Azizan . Apa yang anda katakan itu benar "Ketika ia mengatakan ini kalimat Saya sangat terkejut, kerana aku telah mendengar dalam mimpi satu bulan sebelumnya, suara berkata kepada saya" Jadi murid dari Azizan "Pada waktu itu. Aku tidak tahu.Siapa Azizan adalah Tapi dia menyebutkan kata seolah-olah dia telah menyedari mimpi .. Lalu aku mengambil cuti nya. Dia bilang, 'anda mungkin pergi, tetapi izinkan saya memberi anda hadiah dengan yang anda akan ingat saya. " Dia memberiku turbannya. Dia berkata, "Ketika anda melihat ini atau menggunakannya, anda akan ingat saya, dan ketika anda ingat saya anda akan menemui saya dan ketika anda menemukan saya anda akan mencari jalan kepada Allah."

        "Dia bilang, 'Dalam perjalanan kembali ke negara anda Balkh, jika anda bertemu Mawlana Tajuddin al-Kawlaki, menjaga hati anda daripada bergosip di hadapannya kerana
dia adalah seorang santo besar dan dia akan memarahi anda." Aku berkata pada diriku, "Aku akan kembali ke Herat dengan cara Balkh, tapi saya tidak akan melalui Kawlak, di mana Mawlana Tajuddin hidup Jadi saya tidak berfikir bahawa aku akan melihatnya .."
 
Namun dalam perjalanan sebuah peristiwa berlaku untuk kafilah dengan yang saya bepergian dan mengharuskan kita untuk pergi dengan cara Kawlak aku ingat.
 
Kata-kata Syeikh Bahauddin, 'Jika anda melewati Kawlak, kemudian melawat Syaikh Tajuddin al-Kawlaki. " Ia datang ke hati saya bahawa Syaikh Bahauddin menyebabkan peristiwa berlaku sehingga aku akan pergi untuk melawat Syaikh.  
Ketika kami tiba di Kawlak, itu sangat gelap, tanpa bintang-bintang di langit aku pergi. Ke masjid untuk bertanya tentang Mawlana Tajuddin Kawlaki. Satu orang datang kepada saya dari belakang tiang dan berkata kepada saya, 'Adakah anda Yacqub al-Charkhi? " Aku hairan
 
Dia berkata,. "Jangan terkejut. Aku tahu anda sebelum anda datang ke sini saya Syaikh., Syeikh Bahauddin, mengutus aku untuk membawa anda ke Syaikh Tajuddin al-Kawlaki." Dalam perjalanan untuk melihat dia, kami bertemu seorang lelaki tua, yang mengatakan, 'Wahai anakku, jalan kita penuh dengan kejutan Siapa pun yang masuk tidak dapat memahami .. Pencari harus meninggalkan fikiran di belakang. " Kami kemudian memasuki kehadiran Mawlana Tajuddin dan itu sangat sukar untuk menjaga hati saya bebas dari gosip apapun Mawlana Tajuddin memberi Saya sepotong pengetahuan rohani yang belum pernah saya dengar sebelumnya.
 
Semua yang saya pelajari adalah apa-apa dibandingkan untuk pengetahuan ini saya. sangat senang dengan Syeikh saya, Syeikh Bahauddin, dan cara di mana ia ditetapkan bagi saya untuk bertemu dengan Mawlana Tajuddin, bahawa kasih saya untuk dia sangat meningkat"

        "Setelah saya sampai di negara saya, dari masa ke masa, saya akan pergi ke Bukhara untuk melawat Syaikh Bahauddin. Di Bukhara ada majdhub, orang hilang di Cinta Ilahi, yang sangat terkenal dan siapa yang digunakan orang untuk pergi ke untuk berkat Suatu hari. ketika aku berniat untuk melawat Syaikh Bahauddin, saya memutuskan untuk melewati orang itu dan melihat apa yang akan dikatakannya Ketika dia melihat saya dia bilang, "Cepat pergi ke destinasi anda dan jangan berhenti ..
Apa yang harus anda memutuskan adalah yang terbaik. "
 
Dia mulai menggambar garis banyak debu itu datang. Untuk hati saya untuk menghitung garis-garis ini. Jika jumlah baris yang aneh maka itu akan menunjukkan tanda yang baik bagi saya, kerana Nabi (saw) berkata, 'Allah Satu dan Dia seperti jumlah ganjil. " Aku menghitung garis dan mendapati jumlah mereka menjadi aneh itu membuat hati saya bahagia .. Saya pergi melawat Syaikh Bahauddin dan memintanya untuk memberikan inisiasi dan mengajar saya zikir. Jadi dia mengajar saya stesen Kesedaran Nombor, wuquf cadadi, dan dia berkata kepadaku, seolah-olah dia telah dengan saya ketika saya bertemu majdhub itu, "Wahai anakku, selalu tetap menggunakan nombor ganjil, seperti yang anda berharap jumlah baris menjadi aneh, dan memberi anda tanda sehingga terus bahawa kesedaran apabila anda membuat zikir. "

        "Aku begitu sangat direndam dalam air mancur cahaya dan cinta yang saya Syaikh, bahawa aku melawat dia lebih dan lebih dan cinta untuk dia semakin meningkat dalam hati saya Suatu hari saya. Membuka Al-Quran untuk ayat tersebut , ula'ik alladheena hada-l-Lahu fa bi hudahum uqtadih ('Mereka adalah Ones yang telah dibimbing oleh Allah, maka ikutilah petunjuk mereka) [6:90].
Saya sangat senang membaca ayat itu. Pada waktu saya tinggal di sebuah bandar yang bernama Fatahabad Pada akhir hari aku memutuskan untuk mengunjungi masjid dan makam Syaikh al-Bakharazi .. Dalam perjalanan, fikiran datang ke hati saya, yang marah saya, jadi saya memutuskan untuk kunjungi Syaikh Bahauddin bukannya Ketika saya datang ke hadapannya,. maka seolah-olah dia telah menunggu untuk saya Dia melihat. ke mata saya dan lalu berkata, 'Waktu doa-doa telah datang dan kemudian kami akan berbicara. " Setelah solat dia berkata, "Lihat aku." Aku melihat di wajahnya suatu visi yang megah, yang membuat goyang hati saya terus mulutku tertutup dan dia berkata kepada saya 'Pengetahuan adalah dua macam:. Pengetahuan tentang hati, dan ini adalah pengetahuan bermanfaat dan itu adalah pengetahuan tentang nabi dan rasul-rasul, dan pengetahuan lidah, pengetahuan luaran, dan ini, kerana semua pengajaran terlihat dan terdengar, Bukti dari Allah untuk Kejadian-Nya aku berharap bahawa Allah akan memberikan nasib baik dalam pengetahuan batin Dan itu datang .. melalui hadith: '.. Jika anda duduk dengan  Kebenaran, duduk bersama mereka dengan hati yang benar, kerana mereka adalah mata-mata dari hati Mereka boleh masuk dan melihat apa yang ada di hati anda "

Dia melanjutkan,

        "Saya telah diperintahkan oleh Allah, SWT dan Ta'ala, dan oleh Nabi dan oleh saya Syaikh, tidak menerima sesiapa pun di jalan kecuali Allah, Nabi dan Syaikh saya menerima bahawa orang Jadi saya. Akan terlihat malam ini untuk melihat apakah anda diterima. " Ini adalah hari yang paling sukar dalam hidup saya, saya merasa.
Aku akan mencair dari rasa takut bahawa mereka tidak akan menerima saya di Jalan ini saya berdoa. Fajr belakangnya dan saya sangat takut. Ketika ia melihat ke dalam semua hati saya menghilang dan ia muncul di mana-mana aku mendengar. suaranya berkata, 'Semoga Allah memberkati anda Dia menerima anda dan saya menerima anda .. "
 
Kemudian dia mulai membaca nama-nama Guru guru dari Rantai Emas dari Nabi kepada Abu Bakar, Salman, Qassim, Jaaafar, Tayfur, Abul Hassan, Abu ali, Yasuf, Abul abbas, abdul Khaliq
 
Setiap Syaikh. Ia menyebutkan muncul di depan dari dirinya. Ketika ia menyebutkan Khaliq abdul ia berhenti dan Khaliq abdul muncul di depan saya Dia berkata, 'Beri dia untuk saya sekarang,'. dan dia mengajar saya lebih banyak pengetahuan wuquf-al adadi, Ilmu nombor.
 
Dia mengatakan kepada saya bahawa pengetahuan datang kepadanya melalui Khidir Kemudian Syaikh saya. terus membaca Silsilah (rantai), Arif Mahmoud, Ali Ramitani, Muhammad Baba as-Samasi, Sayid Amir Kulal. Mereka masing-masing muncul dengan berbalik dan memberikan saya inisiasi terus. melayani dia, berdiri di pintu, belajar dari padanya, sehingga ia memberi saya izin untuk menjadi panduan untuk orang-orang di Jalan ini Ia berkata. kepada saya, 'Jalan ini akan menjadi kebahagiaan terbesar bagi anda. "
 
Ubaydullah al-Ahrar melaporkan bahawa Ya'qub berkata kepadanya: "Wahai anakku, saya menerima arahan dari Shah Naqshband untuk menemani Syaikh Ala'uddin al-Attar selepas kematiannya [Shah Naqshband] Dengan urutan saya Syaikh. Aku berada di syarikat sebagai murid dari masa kematian Baha'uddin's sampai kematian Ala'uddin di Jaganyan di Bukhara Dengan berkat persahabatan nya negara saya tinggi dan latihan saya selesai .. "

Ubaidullah al-Ahrar mengatakan bahawa Syaikh al-Charkhi Yacqub dan Syaikh Zainuddin al-Khawafi itu seperti saudara ketika mereka belajar bersama di Mesir di bawah pengajaran sarjana, Syaikh Shihabuddin as-Shirwani. Syaikh Zainuddin mengatakan bahawa Syaikh al-Charkhi Yacqub digunakan untuk menghilang dan muncul selama kuliahnya. Keajaiban ini melambangkan keadaan penghapusan lengkap diri ke Hadirat pada Allah SWT. Ini adalah negara di Mesir, sampai ia datang dan diikuti Shah Naqshband, dan kemudian dia mencapai keadaan kesempurnaan.

Dia meninggal di desa Hulgatu, pada tarikh 5 Safar, 851 H. Dia mempunyai banyak khalifs. Dia melewati Rahsia ini ke Syaikh Ubaydullah Al-Ahrar, semoga Allah memberkati rahsianya.
 

Tiada ulasan: