Catatan Popular

Rabu, 18 September 2013

TEROKA IMAN DAN TAUHID SIRI 1 : (BAH 21) FAKTOR-FAKTOR YANG MEROSAKKAN AKHLAK

1.    Unsur unsur Dalaman Insan

Faktor utama yang merosakkan akhlak berpusat di dalam jiwa manusia sendiri. Dia berkait rapat dengan kerohaniannya. Di antara unsur unsur dalaman yang boleh membawa kepada kerosakan akhlak para mu'min ialah:

i.    Al Ajzu atau Lemah Jiwa

Orang yang berjiwa lemah tidak mempunyai cita cita yang luhur serta tidak mempunyai ketahanan dan semangat perjuangan yang tinggi. Orang yang lemah jiwa mudah mengikut telunjuk orang ramai tanpa menilai atas dasar apa ikutan itu dilakukan.

RasuluLlah s.a.w mengajar umatnya agar berlindung dengan Allah daripada sifat lemah jiwa:

"Mintalah pertolongan Allah dan janganlah kamu merasa lemah." (Muslim)

ii.     Al Huzn atau Dukacita

Al Huzn ialah perasaan dukacita dan keresahan yang berlarutan di dalam jiwa manusia akibat mengenangkan kerugian, penderitaan atau pengalaman pengalaman pahit yang di'alami pada masa yang lampau. Setiap orang akan merasa dukacita terhadap musibah yang menimpanya. Tetapi menjadikan jiwa terbawa bawa dengan kesedihan dan dukacita yang amat sangat sehingga melemahkan semangat adalah suatu sifat yang buruk. Sifat ini bertentangan dengan sifat mu'min sejati sebagaimana yang dijelaskan Allah. Firman Allah yang mafhumnya:

"Janganlah merasa rendah dan janganlah pula merasa dukacita. Kerana kamulah umat yang tinggi jika kamu benar benar beriman." (AIi-'Imran: 139)

iii.    Al Khauf atau Takut dan Cemas

Al Khauf yang dituntut adalah khauf terhadap Allah sahaja. Firman Allah yang mafhumnya:

".. dan janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi hendaklah kamu takut kepada Ku." (Al-Baqarah: 150)

Adapun perasaan cemas dan takut selain kepada Allah adalah salah satu faktor dalaman manusia yang boleh meruntuhkan akhlaknya. Jika al huzn adalah perasaan duka cita terhadap perkara perkara yang telah lampau, maka al khauf adalah perasaan cemas terhadap perkara perkara yang akan datang. Perasaan cemas begini bertentangan dengan tuntutan tawakkal yang diperintahkan oleh Allah.

2.    Pengaruh Sahabat dan Masyarakat

Sahabat dan masyarakat mempunyai pengaruh yang kuat terhadap akhlak manusia. Persahabatan dengan ahli ahli 'ibadat akan menjadikan jiwa manusia cenderung kepada kebaikan yang menghasilkan akhlak yang mulia. Demikian juga sebaliknya, persahabatan dengan ahli ahli maksiat menjadikan jiwa cenderung kepada keburukan yang akhirnya melahirkan akhlak yang keji. Al Qur'an menekankan para mu'min untuk tetap dalam persahabatan dengan orang orang yang bertaqwa dan mengingkari persahabatan dengan ahli ahli maksiat. Firman Allah yang mafhumnya:

"Dan bersabarlah kamu bersama sama dengan orang orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan Nya; dan janganlah kedua matarnu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang liatinya telah Karni lalaikan dari mengingati Karni, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati Batas." (Al-Kahfi: 28)

Kesan pengaruh masyarakat adalah sama dengan pengaruh persahabatan hanya is berlaku dalam bentuk yang lebih luas. Masyarakat yang ta'at kepada hukum hukum Allah akan mewujudkan satu suasana keta'atan yang secucuk dengan jiwa manusia. Sebaliknya masyarakat yang tidak menegakkan hukum hukum Allah akan mewujudkan satu suasana yang memudahkan maksiat terhadap Allah. Kesan daripada suasana yang buruk ini membawa keruntuhan kepada umat manusia pula.

3.     Kesan kesan Pendidikan dan Pendedahan

Pendidikan dan pendedahan membawa kesan yang menda lam terhadap manusia. Pendidikan adalah satu proses yang membiasakan sesuatu jiwa dengan apa yang hendak dicapai oleh matlamat dan cita cita pendidikan tersebut. Pendedahan pula merupakan ransangan yang membantu serta mempercepatkan proses pembiasaan dan kesesuaian jiwa terhadap apa yang ingin dicapai. Oleh itu sekiranya dasar kepada sesuatu proses pendidikan itu adalah Islam, maka dia akan melahirkan kesan kesan Islam kepada orang orang yang dididik. Sebaliknya sekiranya dasar kepada proses pendidikan itu bukan Islam, maka dia akan melahirkan manusia manusia yang tidak mempunyai akhlak akhlak Islam yang mulia.

Pendidikan dan pendedahan yang tidak berteraskan kepada Islam merupakan faktor faktor yang membawa kepada kerosakan terhadap pembinaan dan perkembangan akhlak manusia.

Tiada ulasan: