Catatan Popular

Ahad, 8 September 2013

SYARAH KITAB AL-HIKAM ATHAILLAH KE 27 SYEIKH SAID HAWA (TOKOH ULAMA MESIR) : BERKILAU AWAL, BERKILAULAH AKHIRNYA



Lebih lanjut Syaikh Ibnu Ata’illah dalam hikmah ke 27 berkata:

“BARANGSIAPA YANG BIDAYAH NYA (AWAL PERJALANANNYA) BERKILAU, MAKA BERKILAU PULA KESUDAHANNYA”

Jika seseorang mengharungi perjalanan menuju Allah, lalu kita berharap  pada masa depannya berhasil, apakah ukuran yang dapat kita pakai untuk menentukan kesudahannya

Ukurannya adalah: Permulaan yang terang menunjukkan kesudahan yang terang pula. Kalau begitu, permulaan perjalanan harus disempurnakan dan itu merupakan petunjuk yang paling jujur tentang kesudahan yang hendak dicapai oleh seseorang.

Kita tetap bertanya: permulaan berkilau yang dapat kita pakai untuk manandai bahawa orang tersebut akan terpuji?.

Berkilaunya  permulaan adalah dengan jalan menghadap kepada Allah secara menyeluruh, serta memberikan segala apa yang menjadi hak perjalanan menuju Allah swt. Kita melihat kehidupan sahabat  Rasulullah saw bahawa permulaan menghadapi amal-amal Islam begitu kuat.

Diceritakan bahawa Abu Bakar as siddiq melihat salah seorang abid (ahli ibadah) yang  sedang solat  di masjid Rasulullah saw sambil menangis tersedu-sedu , lalu ia (Abu Bakar) berkata: “ Demikan kami  dahulu, kemudian hati kami menjadi keras”

Hal yang penting patut diberi perhatian ialah bahawa terangnya permulaan itu nampak dari keteguhan tawajjuh (menghadap penuh khusuk) kepada Allah pada langkah awal, baik dengan zikir, wirid-wirid, ilmu, menelaah, ziarah saudara-saudara, berkhidmat kepada mereka, melakukan perjalanan menuju Allah dengan sempurna iaitu jalan mentaati Syaikh-sayikh secara baik agar dapat meraih simpati dan kasih sayang mereka, dan lain-lain. Barangsiapa dalam keadaan seperti ini, maka permulaan perjalanannya begitu terang, dan dari sana pula kita dapat mengambil petunjuk tentang kesudahnnya.

Namun ada pula masalah yang sepatutya menjadi perhatian, memang awal perjalanan yang berkilau ialah keteguhan dalam menghadap Allah dalam laksanakan hal-hal yang dituntut untuk menempuh perjalanan menuju Allah.

Tetapi sehingga menjadi radikal fanatik, maka ketika akan menimbulkan sesuatu yang merbahaya kepada pelakunya. Ramai orang yang benar-benar terdorong untuk menghadap Allah, sementara itu, mereka tidak memperhatikan apa yang menjadi hak kepada jasad, keluarga, dan tetangganya serta tidak hiraukan kewajipan waktu. Orang seperti ini minta berlindung kepada Allah kerana sudah menjadi terbalik.

Terang benderangnya permulaan ialah dikau menghadap Allah dengan sebenar-benarnya dan melaksanakan apa yang menjadi hak perjalanan menuju Allah dengan sesungguhnya.

Namun pada waktu yang sama hendaknya tidak bertentangan dengan hal-hal lain yang juga dituntut dari mu. Misalnya, jika sesorang menghadap Allah secara menyeluruh dengan menjalani lapar dan tidak tidur, hingga ia mencapai tingkatan yang menyebabkan badannya sakit, maka ini suatu kesalahan. Ini  bukanlah cara menghadap yang benar, kerana ada hak lain yang diabaikan.

Hadis Nabi saw:
“ Sesungguhnya badan mu punya hak atas diri mu” (Riwayat Bukhari dll)

Contoh lain misalnya ada orang-orang yang menghadap Allah , namun pada masa yang sama ia mengabaikan hak ibunya, abaikan hak bapanya, porak perandakan hak tetangga, masa bodoh hak makhluk dan tidak peduli dengan berbagai kewajipan yang lain.

Hadis Qudsi mengatakan:
“ Dan hamba Ku tidaklah mendekatkan diri kepada Ku dengan sesuatu yang lebih Aku cintai selain dari apa yang Aku fardhukan kepadanya, dan ia terus menerus mendekatkan diri kepada Ku dengan berbagai-bagai amalan nafilah (sunnat), hingga Aku mencintainya (Riwayat Bukhari)

Kita harus hitung supaya berbagai amalan sunnat yang kita lakukan ini  tidak bertentangan dengan yang wajib. Sebagai contoh, jika aku sedang lakukan wirid, lalu tiba-tiba ada seseorang yang lemas, maka haruskah aku meninggalkan wirid lalu menolongnya atau harus meneruskan wirid? Nah, tidak, aku harus menolongnya!. Maka tidak benar jika yang nafilah atau amalan sunnat mengalahkan yang fardhu, bahkan sebahagian dari hal-hal yang fardhu digabung agar dapat melaksanakan fardhu-fardhu lainnya.

Sebagaimana halnya kita harus menyempurnakan bidayah (permulaan) agar menjadi berkilau, maka tidak benar jika kekuatan bidayah bertentangan dengan hal yang fardhu.

Syaikh Ibnu Ata’illah mengingatkan agar kita kembali kepada Allah pada permulaan, dan ia mengajarkan kepada kita bahawa, seseorang jika permulaannya berkilau maka berkilau pula kesudahannya.

Seolah-olah ia mengatakan:” Bagaimana caranya agar kita dapat mengetahui berkailaunya permulaan itu”

Tiada ulasan: