Catatan Popular

Jumaat, 23 November 2012

HIKAM ATAI’ILLAH NO 19 SYARAH TO’KU LI : REDHALAH DENGAN SESUATU KEADAAN YANG DITETAPKAN OLEH ALLAH SWT



SYARAH TO’KU LI

Hikam Athaillah ke 19 :

Jangan sekali-kali anda memohon kepada Allah agar dikeluarkan daripada sesuatu keadaan supaya dengan itu anda mengharapkan dikurniakan suatu keadaan yang lainSeandainya  dikehendaki Nya nescaya anda akan ditimpakan dengan keadaan tersebut tanpa anda dikeluarkan daripadanya.


Sewajarnya kita sedar bahawa ketentuan Allah itu kadang-kadang tidak menepati dengan kehendak kita sebagai makhlukNya.Justeru itu janganlah kita menuntut keluar daripada situasi yang ditetapkan Allah ke atas kita misalnya seseorang itu diletakkan pada status ahli ibadah dan mujahadah tetapi dia masih berdoa kepada Allah untuk keluar daripadanya dengan memohon untuk mencapai maqam ubudiyyah dan musyahadah.Doa dan permohonan itu jangan mengikut runtunan nafsu dan sentimen yang sempit.Tegasnya seseorang itu tidak boleh keluar daripada status berusaha dan berikhtiar ( al-asbab ) kepada status  tajrid  tanpa berusaha mencari penghidupan yang halal dan diredhai Allah.

Pemeliharaan adab dengan Allah SWT amat perlu dipertahankan.Seseorang Mu`min itu hendaklah redha dengan ketetapan Allah ke atas dirinya asalkan situasi yang dilaluinya itu selaras dengan neraca syari’ah.Islam menganjurkan konsep sabar sebagai kaedah pemeliharaan adab dengan Allah.Sabar menurut al-Imam al-Qusyairi sebagai menahan diri daripada sifat negatif seperti berputus asa ketika menghadapi musibat dan bala` yang merupakan ujian dan penapisan Allah ke atas hamba-hambaNya.Saidina Ali krw menyatakan bahawa sabar ialah mara ke hadapan ketika menempuh dugaan dan kesukaran.Nabi Allah Daud a.s. diriwayatkan oleh Allah SWT berdoa dengan kesabaran,firman Allah :
ربنا أفرغ علينا صبرا وثبت أقدامنا وانصرنا علي القوم الكافرين

 Maksudnya : Wahai Tuhan kami limpahkanlah kesabaran kepada kami,dan teguhkanlah langkah-langkah kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir. ( Surah al-Baqarah ayat 250 )
 Mengapa kita dianjurkan oleh Islam agar menerima ketentuan-ketentuan Allah Yang Maha Bijaksana itu ?
  • Lantaran kita dikehendaki akur dan menyerahdiri kepada ketentuan qadha` dan qadar Allah Yang Maha mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita.Setelah itu kita akan menjadi tenang dan lapang dada dengan haq Allah ke atas diri kita sebagai hambaNya.
  • Kita wajib melaksanakan haq ‘ubudiyyah atau haq kehambaan kita kepada Allah dengan kaedah meredhai terhadap segala ketentuanNya dengan melaksanakan ajaran dan peraturanNya.
  • Kita hendaklah istiqamah pada ketentuan yang telah dikurniakan kepada kita tanpa perlu bersusah payah memikirkan perkara-perkara lain yang diluar ketentuan itu atau memikirkan apa yang kita idam-idamkan dan khayalkan.Sehubungan ini Allah berfirman :
ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملآئكة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التي كنتم توعدون

Maksudnya : Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata : “ Tuhan kami ialah Allah,” kemudian mereka tetap istiqamah di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa ( dengan memberi ilham ) : “ Janganlah kamu bimbang ( dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu ) serta janganlah kamu berdukacita,dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.”( Surah Fusilat ayat 30 )

Apabila sesuatu keadaan yang menimpa kita bersalahan dengan ajaran Islam kita hendaklah berusaha keluar daripada keadaan tersebut dengan memohon kepada Allah dan berikhtiar bersungguh-sungguh.Tegasnya apabila kita telah redha dengan ketentuan Allah nescaya Dia akan mengurniakan faedah-faedah yang tidak terhitung dalam jangka masa yang ditetapkan olehNya.
Apabila seseorang telah dikurniakan maqam tajrid nescaya Allah memudahkan al-asbab baginya.Kedudukan seperti itu adalah haq Allah bukan boleh didakwa oleh seseorang sebagaimana Allah memilih nabi dan rasulNya dengan pilihan dan ketentuanNya.Demikian Allah memilih para waliNya juga dengan ketetapanNya bukan boleh ditentukan oleh sang wali itu.Firman Allah :

ألآ ان أوليآء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون ا لذبن آمنوا وكانوا يتقون لهم البشري في الحياة الدنيا وفي الأخرة لا تبديل لكلمات الله ذلك هو الفوز العظيم

Maksudnya : Ketahuilah ! sesungguhnya wali-wali Allah,tidak ada kebimbangan ( daripada sesuatu yang tidak baik ) terhadap mereka,dan mereka pula tidak akan berdukacita.( Wali-wali Allah itu ialah ) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa.Untuk mereka sahajalah kebahgiaan yang menggembirakan di dunia dan di akhirat,tidak ada ( sebarang ) perubahan pada janji-janji Allah,yang demikian itulah kejayaan yang besar. ( Surah Yunus ayat 62-64 )

Tiada ulasan: