Catatan Popular

Isnin, 5 November 2012

KITAB KEJADIAN INSAN (SIRI 6) :HIDUP DAN MATI

(HADHRAT JALALUDDIN AR ROWI)


HIDUP DAN MATI
 
HIDUP bererti hayat dan mati bererti maut. Allah
Subhanahu Wa Ta’ala yang menciptakan kehidupan dan
Allah Subhanahu Wa Ta’ala jugalah yang menciptakan
kematian. Dialah Zat yang menghidupkan dan memberikan
kehidupan dan Dialah juga Zat yang tidak mati dan
mematikan segala yang telah dihidupkanNya.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman dalam Surah
Ali Imran ayat 156,

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu seperti
orang-orang kafir (orang-orang munafik) itu, yang
mengatakan kepada saudara-saudara mereka apabila
mereka Mengadakan perjalanan di muka bumi atau mereka
berperang: "Kalau mereka tetap bersama-sama kita tentulah
mereka tidak mati dan tidak dibunuh," akibat (dari
Perkataan dan keyakinan mereka) yang demikian itu, Allah
menimbulkan rasa penyesalan yang sangat di dalam hati
mereka. Dan Allah menghidupkan dan mematikan dan Allah
melihat apa yang kamu kerjakan.

FirmanNya lagi dalam surah Al-A’raf ayat 158,

Katakanlah: "Hai manusia Sesungguhnya aku adalah utusan
Allah kepadamu semua, Yaitu Allah yang mempunyai
kerajaan langit dan bumi; tidak ada Tuhan (yang berhak
disembah) selain Dia, yang menghidupkan dan mematikan,
Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, Nabi
yang Ummi yang beriman kepada Allah dan kepada
kalimat-kalimat-Nya (kitab-kitab-Nya) dan ikutilah Dia,
supaya kamu mendapat petunjuk".

Dalam Surah Al-Mukminun ayat 80, Allah Subhanahu
Wa Ta’ala berfirman yang bermaksud,

Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah
yang (mengatur) pertukaran malam dan siang. Maka apakah
kamu tidak menggunakan akalmu untuk memahaminya?

Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala lagi dalam Surah
Al-Hijr ayat 23 yang bermaksud,

Dan sesungguhnya benar-benar Kamilah yang
menghidupkan dan mematikan dan Kami (pulalah) yang
mewarisi.

Kehidupan di Dunia Allah Ta’ala jadikan sebagai
laluan untuk menuju kehidupan Barzakh Qubur dan
seterusnya kehidupan Akhirat yang panjang. Untuk
menghayati maksud sebenar manusia dihantar ke Dunia,
seseorang itu hendaklah kembali kepada pedoman Allah dan
Rasul iaitu menerusi petunjuk Al-Quran dan Al-Hadits dan
mengamalkannya di dalam kehidupan sepertimana Sunnah
yang telah diajarkan oleh Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Jika seseorang itu
mengambil petunjuk selain dari petunjuk Allah dan Rasul,
ianya tidak akan membawanya ke arah kejayaan yang hakiki.
Sebagai seorang yang Muslim dan Mukmin lagi Muhsin,
seseorang itu perlu sentiasa hidup dalam menghayati
Kebesaran Allah dan Kemuliaan Sunnah Nabi Muhammad
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Sunnah adalah cara kehidupan
Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam setiap
hal dan keadaan sebagai persediaan kita menghadapi maut
kerana sesungguhnya setiap yang hidup pasti akan mati.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalam Surah Ali
Imran ayat 185 yang bermaksud,

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan
sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan
pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan
dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia telah
beruntung. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah
kesenangan yang memperdayakan.

Allah menjadikan kehidupan Dunia ini sebagai
tempat ujian sepertimana firmanNya dalam Surah Al-Mulk
ayat 1 dan 2 yang bermaksud,

Maha Suci Allah yang di tanganNyalah segala kerajaan, dan
Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji
kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya dan
Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berpesan kepada orangorang
yang beriman dalam Surah Ali Imran ayat 102 yang
bermaksud,

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada
Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah
sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama
Islam.
Selanjutnya Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman
dalam Surah Al-Baqarah ayat 28 yang bermaksud,

Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya
mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu
dimatikan dan dihidupkanNya kembali, kemudian
kepadaNyalah kamu dikembalikan?

Seterusnya Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman
pada Surah Al-Baqarah ayat 56 yang bermaksud,

Setelah itu Kami bangkitkan kamu sesudah kamu mati,
supaya kamu bersyukur.

Yang dimaksud dengan mati di sini menurut sebagian
Mufassirin ialah mati yang sebenarnya, dan menurut
sebagian yang lain ialah, pengsan akibat sambaran halilintar.
Terdapat juga golongan yang menafikan kewujudan
Alam Barzakh kerana menganggap jasad yang telah
dikebumikan akan hancur menjadi tanah semula. Mereka
menafikan tentang hari kebangkitan sesudah mati. Mereka
tidak menyedari kewujudan Ruh dalam diri mereka dan
menafikan segala yang bersifat Ruhaniah atau mungkin saja
kerana mereka takut untuk menghadapi Hari Perhisaban di
Padang Mahsyar dalam kehidpan di Akhirat kelak.
Kebanyakan manusia itu membantah peraturan yang telah
ditetapkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala kepada mereka.
Kebanyakan manusia juga mengingkari tentang kehidupan
sesudah mati di mana semua manusia akan dibangkitkan
dari kubur mereka masing-masing pada Hari Qiyamat kelak.
Di kalangan manusia ada yang meyakini kebenaran Hari
Kebangkitan dari kubur dan kebanyakan manusia
meraguinya. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman di dalam
Surah Al-Hajj pada ayat 5 yang bermaksud,

Wahai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang
kebangkitan (dari kubur), Maka (ketahuilah) sesungguhnya
Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari
setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari
segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak
sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami
tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai
waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan
kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur- angsur)
kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu
ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang
dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya Dia tidak
mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah
diketahuinya. dan kamu Lihat bumi ini kering, kemudian
apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi
itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam
tumbuh-tumbuhan yang indah.

Bermula dari bangun tidur sehingga ke masuk tidur,
dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki seharusnya
dihiasi dengan amalan Sunnah. Untuk kehidupan di Dunia
seseorang itu amat memerlukan ilmu pengetahuan. Ilmu
Duniawi untuk urusan Dunia dan Ilmu Agama untuk urusan
Dunia dan Akhirat. Ilmu Duniawi ini ada berbagai macam
untuk kita mengetahui tentang hakikat segala macam benda
dan perkara. Barangsiapa yang melihat bukti-bukti
Kebesaran Allah dalam ilmu-ilmu Duniawi tersebut, maka
dia akan beroleh petunjuk dan sebaliknya jika dia menafikan
kewujudan Tuhan, penghasilan ilmunya akan buntu tanpa
jawapan.
Bagi mengurus kehidupan di Dunia seseorang itu
perlu menggunakan segala kebijaksaannya untuk
memperolehi rezeki, mendapatkan tempat perlindungan,
kenderaan dan pengangkutan serta isteri dan anak-anak
kerana kesemuanya itu merupakan keperluan asas bagi
jasmani dan emosi. Rezeki boleh dicari menerusi perniagaan,
pertanian, bekerja dan sebagainya manakala untuk
keperluan emosi, dia boleh berkahwin dengan mana-mana
wanita yang halal untuk dinikahi bagi menghasilkan zuriatzuriat
yang akan menyejukkan matanya.

Segala aturan kehidupan dan panduan untuk
menempuh kehidupan di Dunia telah Allah Subhanahu Wa
Ta’ala berikan menerusi Kitab SuciNya Al-Quran dan
menerusi kehidupan amali Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Segala
larangan dan tegahan juga ada dinyatakan di dalamnya
selain perintah dan hukum-hakam.
Maka hendaklah seseorang Salik itu sentiasa membaca
Kitab Al-Quran dan fahamkan isi kandungannya untuk
diamalkan di dalam kehidupan. Di samping itu sentiasa
beramal dengan amalan Sunnah Nabi dan berusaha
menghidupkan amalan Sunnah Nabi dalam keluarga dan
masyarakat. Kehidupan Dunia adalah singkat bagi setiap
yang bernyawa kerana setiap yang bernyawa pasti akan mati
dan mati adalah sesuatu yang pasti bagi setiap yang
bernyawa. Setelah menjalani kehidupan Dunia dari bayi
menjadi kanak-kanak lalu menjadi budak kemudian menjadi
remaja lalu menjadi ‘aqil dan baligh seterusnya menjadi
seorang yang dewasa. Setelah cukup tempoh dewasa, dia
akan menjadi tua dan menanti saat kematian datang
menjemput.
Hendaklah kita sentiasa berusaha memperbaiki mutu
amalan kita yang zahir dan yang batin dengan penuh
keikhlasan dan Istiqamah demi mengharapkan
KeredhaanNya. Perjalanan peringkat kehidupan manusia
adalah kejadian yang telah diciptakan oleh Allah Subhanahu
Wa Ta’ala dan Dialah juga yang mengurniakan nyawa dalam
kehidupan dan bahawa sesungguhnya setiap yang bernyawa
pasti akan mati.

Kematian adalah Haq yang mana setiap yang hidup
pasti akan menempuhinya kecuali Zat Allah Subhanahu Wa
Ta’ala Yang Maha Hidup lagi Kekal Abadi. Kematian juga
merupakan suatu kejadian yang telah ditetapkan oleh Allah
dan Dialah yang menjadikannya sebagai suatu peringatan
kepada manusia bahawa kehidupan di Dunia ini adalah
bersifat sementara, main-main, senda gurau dan tipu daya
belaka.

Setiap yang hidup akan mati dan evolusi akan silih
berganti. Musim berubah dan keturunan manusia
berkembang biak dan bercambah kerana alam adalah bersifat
baharu dan sentiasa berubah-ubah. Ajal kematian adalah
pintu untuk menempuh Alam Barzakh dan saat serta
waktunya telahpun menjadi suatu ketetapan dari Allah
Subhanahu Wa Ta’ala dan seorang pun tidak dapat
melarikan diri darinya.

Untuk mendapatkan kehidupan yang baik serta
dalam pemeliharaan Rahmat Allah Subhanahu Wa Ta’ala
maka hendaklah seseorang manusia beriman dan taat
kepada Allah Tuhan Penciptanya dan mengambil petunjuk
dari kehidupan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Maka hendaklah
sentiasa berpegang kepada ajaran-ajaran dari Al-Quran dan
As-Sunnah.

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman dalam Surah
Al-Jumu’ah ayat 8 yang bermaksud,

Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari
daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan
menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada
(Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu
Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan".

Di dalam Surah An-Nisa ayat 78, Allah Subhanahu
Wa Ta’ala berfirman yang bermaksud,

Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan
kamu, meskipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi
kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka
mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka
ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini
(datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah:
"Semuanya (datang) dari sisi Allah". Maka mengapa orangorang
itu (orang munafik) Hampir-hampir tidak memahami
pembicaraan sedikitpun?

Kemenangan dalam peperangan atau rezki. Pelajaran
dan nasihat-nasihat yang diberikan. Pada ayat 145 Surah Ali
Imran, Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman yang
bermaksud,

Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan
izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan
waktunya. barang siapa menghendaki pahala Dunia,
niscaya Kami berikan kepadanya pahala Dunia itu, dan
barang siapa menghendaki pahala Akhirat, Kami berikan
(pula) kepadanya pahala Akhirat itu. dan Kami akan
memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman dalam Surah
An-Nahl ayat 61 yang bermaksud,

Jikalau Allah menghukum manusia karena kezalimannya,
niscaya tidak akan ditinggalkanNya di muka bumi
sesuatupun dari makhluk yang melata, tetapi Allah
menangguhkan mereka sampai kepada waktu yang
ditentukan. Maka apabila telah tiba waktunya (yang
ditentukan) bagi mereka, tidaklah mereka dapat
mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula)
mendahulukannya.

Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
bersabda yang mafhumnya,

“Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan
masuklah satu kumpulan Malaikat ke dalam lubanglubang
kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik
Ruhnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga
sampai ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan
Malaikat yang lain masuk menarik Ruh dari lutut hingga
sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang
lagi satu kumpulan Malaikat yang lain masuk dan menarik
Ruhnya dari perut hingga sampai ke dada dan
kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi
satu kumpulan Malaikat masuk dan menarik Ruh dari
dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang
dikatakan saat nazak orang itu.”

Seterusnya Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam bersabda yang mafhumnya,

Jika orang yang nazak itu orang yang beriman,
maka Malaikat Jibrail ‘Alaihissalam akan menebarkan
sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang
nazak itu dapat melihat kedudukannya di Syurga. Apabila
orang yang beriman itu melihat Syurga, maka dia akan
lupa kepada orang yang berada di sekelilingnya. Ini adalah
kerana sangat rindunya pada Syurga dan melihat terus
pandangannya kepada sayap Jibrail ‘Alaihissalam. Jika
orang yang nazak itu orang Munafik, maka Jibrail
‘Alaihissalam akan menebarkan sayap di sebelah kiri.
Maka orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya
di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat
orang di sekelilingnya. Ini adalah kerana terlalu takutnya
apabila melihat Neraka yang akan menjadi tempat
tinggalnya.”

Dinyatakan dalam Hadits bahawa apabila Allah
Subhanahu Wa Ta’ala mengkehendaki seorang Mukmin itu
dicabut nyawanya maka datanglah Malaikat Maut. Apabila
Malaikat Maut hendak mencabut Ruh orang Mukmin itu
dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang
Mukmin itu dengan berkata,

“Tidak ada jalan bagimu mencabut rohongan ini
melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan
lidahnya berzikir kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala”.
Setelah Malaikat Maut mendengar penjelasan itu
maka dia pun kembali kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala
dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang
Mukmin itu.

Lalu Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman
yang bermaksud,

 “Wahai Malaikat Maut, kamu cabutlah Ruhnya dari
arah lain.”

Sebaik sahaja Malaikat Maut mendapat perintah Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, maka Malaikat Maut pun cuba
mencabut Ruh orang Mukmin dari arah tangan. Tapi
keluarlah sedekah dari arah tangan orang Mukmin itu,
keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluarlah
penulisan ilmu. Maka berkata tangan,

“Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut Ruh
orang Mukmin dari arah ini kerana tangan ini telah
mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anakanak
yatim dan angan ini menulis ilmu pengetahuan.”
Oleh kerana Malaikat Maut gagal untuk mencabut
Ruh Orang Mukmin dari arah tangan maka Malaikat Maut
cuba pula dari arah kaki. Malangnya Malaikat Maut juga
gagal melakukannya sebab kaki berkata,

“Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki
ini sentiasa berulang alik mengerjakan Solat dengan
berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlismajlis
ilmu.”

Apabila gagal Malaikat Maut mencabut Ruh orang
Mukmin dari arah kaki, maka Malaikat Maut cuba pula dari
arah telinga. Sebaik sahaja Malaikat Maut menghampiri
telinga maka telinga pun berkata,

“Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga
ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir.”
Akhir sekali Malaikat Maut cuba mencabut Ruh orang
Mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak
menghampiri mata maka berkatalah mata,

 “Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini
sentiasa melihat beberapa Mushaf dan kitab-kitab dan
mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah.”
Setelah gagal, maka Malaikat Maut kembali kepada
Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Kemudian Allah SubhanahuWa Ta’ala berfirman yang bermaksud,

“Wahai MalaikatKu, tulis AsmaKu di telapak
tanganmu dan tunjukkan kepada Ruh orang yang beriman
itu.”

Sebaik sahaja mendapat perintah dari Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, maka Malaikat maut menghampiri
Ruh orang beriman itu dan menunjukkan Asma Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Sebaik sahaja melihat Asma Allah dan
cintanya kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala, maka
keluarlah Ruh tersebut dari arah mulut dengan tenang.
Menurut Hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan
Ibnu Abi Dunya Rahmatullah ‘alaihima bahawa Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam telah bersabda,

“Secerdik cerdik manusia adalah yang terbanyak
ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak
persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka
itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka
pergi ke Alam Baqa dengan membawa kemuliaan Dunia
serta kemuliaan Akhirat.”

Ibnu Abi Dunya Rahmatullah ‘alaih telah
meriwayatkan sebuah Hadits bahawa Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah
bersabda,

 “Perbanyakkanlah mengingat kematian kerana yang
sedemikian itu akan menghapuskan dosa dan
menyebabkan timbulnya kezuhudan di Dunia.”

Imam Tabrani dan Imam Baihaqi Rahmatullah
‘alaihima telah meriwayatkan sebuah Hadits bahawa
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah bersabda,

“Cukuplah kematian itu sebagai penasihat.”

Imam At-Tirmizi Rahmatullah ‘alaih telah
meriwayatkan sebuah Hadits bahawa Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah
bersabda,

“Perbanyakkanlah mengingat sesuatu yang
melenyapkan segala macam kelazatan.”

Tiada ulasan: