Catatan Popular

Ahad, 29 Julai 2012

BUI LAGI ....SYARAH HIKAM IBN ATAI’ILLAH NO 4 VERSI IBN ABBAD

VERSI IBN ABBAD AL RUNDI

MENGATUR MERANCANG SEGALA SESUATU TERHADAP HAMBANYA

Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary 
 
Istirehatkan diri anda dari perancangan, Jangan cuba untuk melakukan apa yang  telah dijalankan untuk anda.
Perancangan pada sebahagian orang untuk urusan duniawi mereka patut disalahkan. Ini adalah kerana Allah telah mengambil tanggungjawab untuk mereka dalam perkara ini. Beliau meminta mereka meluruskan hati mereka daripada melibatkan diri dalam menjalankan ibadat dan perkara-perkara yang Allah telah menjadikan mereka bertanggungjawab bagi-Nya.

Perancangan bermaksud bahawa dekri hamba untuk dirinya sendiri menyatakan bahawa dia akan berada dalam (berkenaan dengan kepentingannya perkara-perkara duniawi) mengikut hawa nafsunya dan wenangnya. Beliau juga merancang untuk apa yang difikirkannya patut ini termasuk keadaan rohani dan tindakan.

Dia juga menyediakan untuk ini dan memberi perhatian yang besar kepadanya. Perancangan ini adalah sukar dan membosankan  bahawa dia telah dipercepatkan untuk dirinya sendiri.

Ia mungkin bahawa kebanyakan apa yang dia dekri untuk dirinya sendiri tidak berlaku. Hasilnya, pendapat beliau [tentang Ilahi] menjadi hancur dan usaha beliau membazir. Kemudian, dia boleh jatuh ke dalam meninggalkan ibadah, menentang hukum-hukum ilahi, mempertikaikan mengenai takdir, dan mensia-siakan [tahun] hidupnya.

Semua ini menekan orang pintar untuk meninggalkan dan mengelakkan perancangan dan memotong kemampuan dan sebab-sebab kewujudan.

Diriwayatkan daripada Sahl ibn `Abdullah (Semoga Allah ra) berkata," Biarkan perancangan dan memilih (satu berbanding yang lain) kerana kedua-dua perkara ini menyusahkan kehidupan orang "

Sidi Abu Hasan al-Shadhili berkata, "Jika anda perlu merancang, bahawa merancang anda tidak akan terlibat dalam perancangan."

Perkara ini adalah jalan asas, ringkasan utama, dan keseluruhan. [Ucapan
ulama] mengenai perkara ini adalah panjang. Kami telah menghadkan diri kepada apa yang kita yang disebutkan di sini kerana penulis (Semoga Allah telah memberi rahmat kepadanya) menulis seluruh buku tentang perkara ini. Dia memanggil, al-Tanwir Fi Isqat al-Tadbir (pencerahan tentang meninggalkan perancangan), dan melakukan kerja yang cemerlang yang menulisnya. Beliau datang begitu dekat dengan perkara itu bahawa seseorang tidak memerlukan buku-buku lain [tentang subjek ini] di jalan. Setiap pengikut yang mulia ini perlu mendapatkan satu salinan.

Tiada ulasan: