Catatan Popular

Ahad, 1 Julai 2012

KEIKHLASAN : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


KEIKHLASAN

* Manusia O muda, anda mesti bekerja ikhlas kerana Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), dalam sembahyang kamu, puasa, haji, zakat wajib, dan semua amalan kamu. Mempunyai ikrar dengan Allah sebelum ketibaan anda kepada-Nya. Ikrar ini adalah tidak kurang daripada keikhlasan, kepercayaan dalam keesaan Tuhan, mengikuti Sunnah dan masyarakat Islam, kesabaran, kesyukuran, kepercayaan Allah dengan hal ehwal anda, menolak makhluk dan mencari-Nya, dan berpaling dari apa-apa jua yang lain dari Allah dan memajukan kepada-Nya dengan hati anda dan makhluk terdalam anda. Tidak syak lagi, Dia akan memberikan anda di sisi dunia ini kepada-Nya, rindu untuk-Nya, dan mencintai-Nya, dan di akhirat, Allah akan memberikan yang mendekatkan diri dan nikmat-Nya apa yang mata tidak pernah melihat, telinga tidak pernah didengar, dan mempunyai pernah berlaku bagi seseorang manusia. 

* Wahai orang yang ikhlas, yang lari daripada persatuan bekerjasama dengan Allah untuk pintu Tuhan kamu. Berhenti dan tidak melarikan diri apabila seksaan datang. Jika anda berdiri di pintu-Nya dan seksaan datang kepada kamu dari belakang anda, berpaut ke pintu, kerana mereka akan menangkis daripada anda melalui kepercayaan dalam keesaan Tuhan dan karisma kebenaran anda. Apabila seksaan datang kepada anda, resort kesabaran dan kesabaran dan membaca kata-kata ini Allah (yang besar dan dimuliakan Dia): "Allah mengesahkan orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia ini dan di akhirat" (dari 14,27) ; Nya tinggi (Dia) berikutan lafaz: "Maka Allah akan memelihara kamu terhadap mereka; Dia adalah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui" (dari 2,137); dan perkataan yang berikut-Nya: "Bukankah Allah mencukupi bagi hamba-Nya?" (dari 39,36 ). Katakanlah kerap: "Tiada kekuatan atau kekuatan tetapi oleh Allah, Mahkamah Tinggi, Besar" (la ḥawla wa la 'al Alīyī quwwata illa BILLAHI al Adhīm), dan sering memohon ampun dan memuliakan Tuhan. Ingat Esa (yang besar dan dimuliakan Dia). Dengan kebenaran anda akan dilindungi dari tentera seksaan dan tentera sendiri yang lebih rendah, minat, dan Syaitan. Bagaimana saya tahu anda, dan bagaimana sedikit anda mengenali saya!
"Orang yang Allah memberi petunjuk mendapat petunjuk" (dari 18,17). "Dan sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah akan ada sesiapa pun yang mengelirukan kepadanya" (dari 39,37). "Sesiapa yang Allah menyesatkan terdapat sebarang panduan untuk dia" (dari 7,186). Muhammad Nabi kami (doa Allah dan keamanan kepadanya) digunakan untuk mengasihi dan ingin bahawa mereka yang telah pergi sesat akan menerima bimbingan, jadi Allah mendedahkan ini kepadanya: "Anda tidak tidak memberi petunjuk kepada orang yang anda suka tetapi Allah jualah yang membimbing siapa Dia kehendaki "(dari 28,56). Jadi dia (doa dan keamanan Allah kepadanya) berkata: "Saya telah dihantar dengan bimbingan, tetapi bimbingan tidak di bawah kawalan saya. Dan Syaitan menggoda orang, namun godaan bukan di bawah kawalannya. "
Kepercayaan pengikut Buku itu dan yang Sunnah Rasulullah (doa Allah dan keamanan kepadanya) adalah bahawa pedang tidak tidak dipotong kerana sifatnya, tetapi ia adalah sebaliknya Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) yang pemotongan; bahawa api tidak membakar kerana sifatnya, tetapi ia agak Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) yang membakar dengan makanan yang tidak memenuhi kelaparan kerana sifat, tetapi ia agak Allah (perkasa dan dimuliakan Dia) yang memuaskan hati kelaparan dengannya; dan air yang tidak dahaga lindapkejut kerana sifat, tetapi ia agak Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) yang menghilangkan dahaga dengan. Yang sama terpakai kepada semua perkara dari segala jenis; ia adalah Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) yang menggunakan mereka untuk menghasilkan kesan mereka dan pada masa yang sama mereka adalah instrumen hanya di tangan-Nya yang Dia melakukan apa yang Dia mahukan. Ketika Nabi Ibrahim Intimate (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) telah dibuang ke dalam api dan Maha Esa (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) mahu bahawa kebakaran tidak akan membakar dia, Dia menjadikan ia "kesejukan dan keselamatan" ( dari 21,69) kepadanya. Ia tidak ditipu oleh dilaporkan bahawa Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) telah berkata: "Pada hari kiamat, neraka akan berkata: 'Pas melalui, Wahai mukmin, untuk lampu anda telah memadamkan api saya"! Hamba mungkin perlu dipukul dengan batang, manakala tanda adalah mencukupi untuk merdeka untuk memahami. 

* Wahai yang menyembah dengan hati yang tidak hadir, kesamaan anda adalah seperti bandingan keldai 
yang mempunyai mata yang menutup mata semasa memusing kilang! Difikirkannya bahawa ia telah berjalan batu banyak sedangkan pada hakikatnya ia tidak meninggalkan tempatnya. Celakalah kamu kelak! Anda berdiri dan duduk dalam sembahyang kamu, dan menderita lapar dan dahaga berpuasa anda, namun tanpa atom tunggal keikhlasan dan kepercayaan dalam keesaan Tuhan, apa manfaat yang akan anda berasal dari ini? Apa yang anda akan mendapat selain daripada keletihan? Anda berdoa dan pantas manakala mata hati anda adalah apa yang orang lain di rumah mereka, di dalam poket mereka, dan di atas pinggan mereka. Anda melihat mereka dengan harapan bahawa mereka boleh mengemukakan kamu dengan hadiah, anda menunjukkan mereka perbuatan ibadah anda, dan biarkan mereka tahu puasa dan persengketaan anda.
Wahai yang telah menjadikan makhluk sebagai rakan kongsi kepada Allah, apa yang anda telah adalah tidak bernilai! Berpaling daripada atribusi anda rakan kepada Allah. Munafik O, O pura-pura, Wahai yang telah berpaling dari sifat-sifat orang yang benar, yang, rohani dan ketuhanan! Adakah anda tidak menyedari bahawa saya meneliti anda, mempunyai kuasa memerintah kamu, dan meminta anda untuk keterangan atas tuntutan anda? Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) dilaporkan telah berkata: "Jika tuntutan orang tidak boleh diterima tanpa bukti, sesetengah orang akan menuntut darah dan harta orang lain. Tetapi bukti mesti diberikan oleh pihak yang menuntut dan sumpah diperlukan orang yang menafikan. "
Berapa banyak anda bercakap dan bagaimana sedikit anda bertindak! Berbalik tindakan anda untuk berjaya. Apabila seseorang datang untuk mengenal Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), lidahnya akan berhenti bergerak, hatinya akan mula bercakap, makhluk terdalam akan menjadi tulen dan tenang, dan status beliau akan membangkitkan di sisi-Nya. Dia akan merasa keintiman dan selesa dengan Allah dan beliau akan menemui Nya yang mencukupi untuk semua keperluan, pengecualian daripada orang lain.
Hai api hati, jadilah engkau sejuk dan keselamatan! Wahai hati, bersedia untuk hari tersebut di mana gunung akan dikeluarkan dan bumi akan dibuat untuk muncul dalam paparan penuh. Orang yang sebenarnya adalah salah satu yang, pada hari itu, akan berdiri teguh pada kaki imannya di Tuhannya, kepercayaan kepada Tuhan, cintanya kepada Tuhannya, dan kerinduan untuk Tuhannya; pada kaki knowingness dia dia dalam dunia ini sebelum di akhirat. Pergunungan cara-cara dan makhluk akan dikeluarkan, manakala gunung Pencipta segala cara akan kekal di tempat. Pergunungan raja-raja itu keluar dan imej akan dikeluarkan dan lenyap, sedangkan gunung raja-raja yang masuk akan muncul dan berdiri teguh. Hari kiamat adalah hari perubahan dan penggantian. Ini gunung yang pada kekuatan, kekerasan, dan saiz besar anda hairan akan menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan dan akan tumbang. Kekerasannya akan hilang dan mereka akan dibuat untuk bergerak lebih cepat daripada awan. Langit akan menjadi seperti "muhl" (dari 70,8), yang tembaga cair. Sifat bumi dan langit benar-benar akan berubah. Pertarungan dunia ini akan berakhir - yang pertarungan Undang-Undang, pertarungan amal, pertarungan penanaman, pertarungan tugas. Pertarungan di akhirat akan datang - yang merupakan pertarungan takdir, pertarungan ganjaran mengikut amal, pertarungan musim menuai, pertarungan berehat dari tugas, pertarungan memberi setiap pemilik yang sah apa yang dia mempunyai hak untuk, pertarungan memberikan setiap rakyat negara siapa yang layak nikmat kelayakan beliau. Ya Allah, memberikan hati dan anggota badan kita dan kesabaran deria pada hari itu dan "memberikan kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka." 

* Anda perlu mengamalkan keikhlasan. Berdoa kerana Allah bukan kerana makhluk-Nya. Berpuasa selama demi Allah bukan kerana makhluk-Nya. Hidup di dunia ini demi-Nya bukan kerana makhluk-Nya atau kerana diri kamu sendiri. Apabila melakukan apa-apa perbuatan ketaatan, hendaklah ditumpukan kepada Allah tidak kepada makhluk-Nya.
Anda tidak akan dapat melaksanakan amal-amal yang soleh dengan ikhlas melainkan jika anda mengamalkan pengurangan harapan. Anda akan dapat bagi membendung harapan hanya dengan mengingat kematian. Anda tidak akan mampu untuk mengingati kematian melainkan anda melihat kubur yang hancur dan memikirkan tentang penduduk mereka dan apa yang mereka terlibat. Duduk di kubur yang musnah dan berkata kepada diri: "Mereka yang digunakan untuk makan, minum, melakukan persetubuhan, berpakaian , dan mengumpul keduniaan. Apakah keadaan hal ehwal sekarang? Apakah manfaat yang akan semua itu membawa mereka? Mereka tidak mempunyai dengan mereka selain daripada apa-apa kebaikan yang mereka lakukan. "
Ada di antara kamu, Wahai orang-orang bandar ini, orang-orang yang tidak percaya dalam penjanaan orang mati pada hari kiamat, menerima pakai doktrin dahriyya, 1 tetapi mereka menyembunyikan kepercayaan mereka dalam ketakutan dibunuh. Saya tahu kumpulan mereka, tetapi saya melihat anda oleh Undang-Undang Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan menyembunyikan apa yang saya tahu tentang anda untuk demi Ilmu Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia). Saya melihat satu demi satu tetapi menutup sebelah mata kepada anda. Ya Allah, lukiskan tabir atas segala kekurangan diri kami, ampunkanlah kami, dan kurniakanlah kepada kami petunjuk, mencukupi, dan penjagaan! Amin.

Tiada ulasan: