Catatan Popular

Ahad, 1 Julai 2012

KEBENARAN : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


KEBENARAN

* Wahai hamba Allah, jujur ​​dan kemudian anda akan berjaya! Orang yang benar tidak pernah backslides. Orang yang jujur ​​dalam kepercayaan dalam keesaan Allah (Dia) tidak pernah backslides atas nasihat diri lebih rendah, minat, atau syaitan. Orang yang benar tidak pernah mendengar menyalahkan dan tidak pernah membenarkan ia memasuki telinganya. Orang yang benar dalam cinta Allah, Rasul-Nya (sembahyang dan keamanan Allah kepadanya), dan pekhidmat-Nya yang soleh tidak pernah berpaling sebagai hasil daripada mendengar kata-kata seseorang yang hipokrit, dibenci, dan kecewa. Orang yang benar tidak tahu selain daripada orang-orang yang benar dan pembohong tidak tahu selain pendusta. Aspirasi orang-orang yang benar adalah tinggi di langit. Dia tidak boleh dirosakkan oleh kata-kata sesiapa. Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) mempunyai kuasa penuh ke atas hal ehwal Nya. Jika Dia mahu anda untuk tujuan tertentu, Dia menyediakan anda untuk ia. 

* Jika orang yang benar memenuhi semua makhluk dia tidak ingin melihat orang lain daripada Kekasih. Dunia ini nampaknya tidak penting kepada mata kepalanya, akhirat tidak kelihatan ketara kepada mata hatinya, dan tiada apa-apa seolah-olah penting untuk mata makhluk terdalam selain Master. Pekikannya orang munafik datang dari lidah dan kepalanya, manakala pekikannya spring orang yang benar dari jantung dan makhluk terdalam. Hatinya di pintu Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia) dan makhluk terdalam telah dimasukkan ke sisiNya. Ia terus menjerit di pintu sehingga ia masuk ke dalam rumah. 

* Wahai orang-orang yang berdusta, orang yang benar tidak pernah memberitahu pembohongan. Orang yang benar tidak pernah berpaling! Orang yang benar tidak mempunyai belakang. Beliau adalah seorang hadapan dengan belakang tidak, kebenaran tanpa memberitahu dusta. Beliau adalah kata-kata dan tindakan, tuntutan dan bukti. Dia tidak pernah berpaling dari Kekasih kerana anak panah yang datang kepadanya daripada-Nya, tetapi dia lebih menerima mereka dengan dadanya. Anda cinta untuk membutakan sesuatu dan deafens anda. Apabila seseorang mengetahui apa yang dia memohon, dia melihat apa yang dia lakukan untuk menjadi sebagai tidak penting. Kekasih yang jujur ​​dalam cintanya sentiasa menjunam ke dalam bahaya dalam usaha untuk Kekasih. Jika dia menghadapi jahanam, dia melemparkan dirinya ke dalamnya. Beliau swoops pada apa yang orang lain tidak akan berani menghampiri. Ia adalah kebenaran yang menggesa beliau untuk melakukan ini. Ia adalah cinta dan ketidak-sabaran dengan jauh dari Kekasih yang berkelakuan seperti ini. Kesusahan yang menimpa mendedahkan orang yang jujur ​​dan pembohong dan membezakan antara mereka. Sebaik-baik ini sekeping puisi oleh salah seorang daripada mereka adalah:
Ia adalah pada masa yang tidak puas hati bukan pada masa yang kepuasan
bahawa kekasih menjadi dikenal pasti dari pembenci.

Tiada ulasan: