Catatan Popular

Ahad, 1 Julai 2012

PERCAYA : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


PERCAYA (YAKIN)

* Wahai yang mengaitkan cara-Nya dengan Allah! Jika anda telah mengalami makan oleh amanah semata-mata anda tidak akan mendewa-dewakan cara dan anda akan duduk di pintu penuh amanah, mempunyai keyakinan jumlah kepadaNya. Terdapat hanya dua cara untuk membuat hidup: dengan bekerja di samping mematuhi keperluan undang-undang atau melalui amanah. Celakalah kamu kelak! Adakah anda tidak berasa malu di hadapan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) yang anda telah diberikan sehingga membuat hidup melalui kerja untuk meminta daripada orang? Membuat hidup melalui kerja-kerja permulaan dan amanah akhir. Saya tidak nampak satu permulaan atau akhir untuk anda. Aku katakan ini benar dan saya tidak berasa malu untuk menghadapi anda. Mendengar, menerima apa yang saya beritahu anda], dan tidak pertikaian. Untuk mempertikaikan dengan saya adalah kepada pertikaian dengan Satu Benar (yang besar dan dimuliakan Dia) sendiri. Melakukan solat, kerana ia adalah hubungan antara anda dan Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia). 

* Wahai manusia muda, apabila terdapat peluang untuk tindakan ke atas sesuatu yang telah diperintahkan untuk berbuat, berani dan aktif seperti singa dalam melaksanakan; apabila ada peluang untuk melakukan satu larangan, seperti yang tidak aktif sebagai lelaki sakit untuk mengelakkan ia; dan apabila seksaan dan dekri takdir datang kepada anda, lupa diri sendiri dan tenang. Amirul orang-orang yang beriman (Amir al Mukminin) 'Ali bin Abi Talib (Allah boleh berpuas hati dengan beliau dan menggoncang mukanya) telah berkata: "sebagai pasif sebagai orang yang mati dalam berhubung dengan apa sahaja yang membawa faedah kepada anda dan mencegah jahat daripada anda. "
Kekasih yang mendengar dan melihat berhubung dengan Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia), tetapi dia buta dan pekak berhubung dengan makhluk. Kerinduan telah mengambil alih lima pancaindera. Badannya dengan makhluk tetapi intipati dengan Pencipta. Kakinya ada di atas bumi tetapi Cita-cita beliau adalah di syurga. Penjagaan beliau dirahsiakan di dalam hatinya. Oleh itu, makhluk yang tidak sedar ini. Mereka melihat kakinya tetapi mereka tidak boleh melihat aspirasi dan menjaga mereka berada dalam selamat jantung yang selamat Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia). Di manakah anda berdiri dengan ini pembohong, O? Anda sibuk dengan harta, anak-anak anda, prestij sosial, dan persatuan makhluk dan cara-cara dengan Tuhan. Bagaimana anda boleh kemudiannya mendakwa bahawa itu dekat kepada Dia yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia)? Lagi pendusta adalah satu bentuk salah laku, kerana realiti yang zalim adalah untuk meninggalkan sesuatu di tempat yang salah. Bertaubat dari memberitahu anda terletak sebelum akibat jahat mengejar dengan anda. 

* Wahai yang hati mati, mengapa kamu duduk di sini di hadapan saya? Wahai hamba di dunia ini dan sultan-sultan, penjawat Wahai hamba-hamba, kaya Wahai kebangkitan dan kejatuhan harga pasaran! Jika harga sebutir gandum menjadi tinggi sebagai salah satu emas syiling saya tidak akan peduli. Orang yang beriman itu tidak mempunyai kebimbangan mengenai rezeki beliau kerana kekuatan perasaan pasti beliau dan amanah dalam Tuhannya (yang besar dan dimuliakan Dia). Jangan mengira diri anda di kalangan orang-orang yang beriman. Letakkan diri anda dalam kelas yang berbeza. Maha Suci Tuhan yang telah menjadikan saya berdiri di antara kamu! 

* Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah diperuntukkan saham dunia. Dia tidak akan menambah atau mengurangkan mereka oleh atom tunggal. Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) telah berkata: "Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah menyempurnakan penciptaan, tugasan sara hidup, dan pelantikan kali perkara. Pen yang Beliau menulis segala yang berlaku sehingga hari kiamat telah kering. "Jangan menumpukan tenaga untuk mendapatkan apa yang telah pun memutuskan untuk menjadi milik anda, untuk usaha seperti itu katakan main tentang kebodohan dan. Allah telah merancang semua keadaan dan telah dilantik untuk mereka tarikh tertentu. Selagi diri sendiri lebih rendah telah tidak dibuat tenang dengan berusaha, ia tidak akan percaya dalam hal ini dan tidak akan melepaskan kesungguhan tamak dan ketekunan untuk mendapatkan perkara. Sebelum ia mencapai keadaan tenang, rendah diri boleh percaya ini hanya secara lisan.
Menjadi diterima, dan memperoleh akhlak yang baik dengan meletakkan ajaran saya ke dalam amalan. Jangan menumpukan tenaga untuk mendapatkan apa yang ditakdirkan, telah dilakukan, tidak dapat dielakkan, dan terikat untuk datang kepada kamu pada masa yang diberikan kepadanya dalam pengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia). Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) dilaporkan telah berkata: "Walaupun jika hamba itu berkata: 'Ya Allah! Tidak mengadakan peruntukan bagi saya ', Allah akan menyediakan untuknya walaupun hasrat beliau "Apa yang anda peroleh sebagai balasan untuk kerja-kerja anda adalah dari Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia); walaupun pendapatan kacang luas tunggal dari Allah (yang besar dan dimuliakan adalah dia). Makhluk itu mempunyai apa-apa kaitan dengan. 

* Wahai manusia muda, agama di sisi Allah ialah Islam, dan realiti Islam adalah penyerahan! Anda perlu untuk mencapai keadaan Islam dahulu dan kemudian memenuhi penyerahan. Membersihkan keluar anda oleh Islam dan membersihkan ke dalam anda dengan penyerahan.
Menyerahkan dirimu kepada Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia) dan akan berpuas hati dengan pengurusan beliau urusan anda. Memberikan wasiat anda dan menerima takdir bahawa Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia) yang telah ditetapkan. Menerima semua takdir membawa. Tuhan kamu lebih mengetahui akan keadaan kamu lebih baik daripada kamu tahu diri kamu sendiri. Menerima kata-kata beliau dengan kepastian. Menerima perintah-perintah-Nya dan larangan dengan penerimaan jumlah. Menerima agama-Nya dengan hati kamu, dan menjadikan ia merangkumi dalaman dan luaran anda. Mengambil kesempatan sepenuhnya kehidupan anda sebelum kematian anda, sebelum kedatangan Hari dari Allah yang tidak akan dapat ditolak "(30,43), yang merupakan Hari kiamat. 

* Celakalah kamu kelak! Jangan menjadi bodoh, mempertikaikan dengan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan bertengkar dengan Allah dengan kebodohan dan kejahilan anda. Jika tidak, anda akan meletakkan pada bahaya modal anda, yang merupakan agama anda. Menutup mata anda, mencerminkan, berkelakuan dengan adab yang baik, tahu siapa anda, tahu status anda, dan berada di dalam merendah diri. Anda adalah seorang hamba, dan hamba dan segala harta yang dimiliki oleh tuannya. Beliau tidak mempunyai hak untuk melakukan dengan sendiri mengikut hasrat beliau. Hamba itu mesti memberi ingin memihak kepada tuannya sendiri, pilihan memihak kepada pilihan tuannya, dan pendapat beliau memihak kepada tuannya.
Anda berkelakuan dengan kelancangan dengan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) demi kepentingan anda sendiri, manakala rakyat Allah berkelakuan impudently yang di sisi Tuhan mereka sahaja demi makhluk. Mereka merayu kepada-Nya bagi pihak makhluk dan berterusan mengulangi rayuan mereka untuk kepentingan mereka. Mereka adalah orang-orang yang mempunyai perpisahan sudah diperintahkan kepada makhluk dan mensucikan hati mereka dari makhluk supaya tidak atom tunggal penciptaan tertinggal di dalam mereka. Mereka wujud dengan-Nya, oleh-Nya, dan untuk Allah. Mereka berada dalam total relaksasi dengan tiada ketegangan, penghormatan jumlah dengan kehinaan tidak, jumlah yang menerima dengan kekurangan tidak, pemenuhan lengkap dengan pegangan tidak, penerimaan jumlah dengan penolakan tidak, kebahagiaan dengan kesedihan tidak, keupayaan dengan Ketidakupayaan tidak, kekuatan dengan kelemahan tidak, dan memihak dengan kemarahan tidak. Mereka telah terletak hak dengan pakaian golongan bangsawan dan Dia diserahkan kepada tangan hati mereka kuasa mewakilkan kuasa, membolehkan, dan bertindak dengan "',' dan ia adalah" (dari 2,117) (Takwin) .1 Kuasa untuk bertindak dengan "',' dan ia adalah" telah menjadi di tangan mereka sebagai harta yang tidak habis-habis dan sungai yang tidak pernah berjalan kering. Apabila mereka menjadi takut, Dia meningkatkan rasa keselamatan. Setiap kali tiba di belakang, Dia meletakkan mereka di hadapan. Kata-kata mereka didengar, dan syafaat mereka [bagi pihak orang lain] diterima. Beliau disediakan kepada mereka kerajaan dunia dan akhirat dengan cara yang tidak difahami bagi makhluk. Mereka dipanggil "besar" dalam kerajaan syurga. 

* Mukmin dalam keesaan Tuhan tidak mendengar kepada sultan atau Iblis. Beliau telah berpaling daripada mereka, yang sedia ada oleh hatinya di hadapan Allah. Beliau melihat tindakan (yang besar dan dimuliakan Dia) Maha Esa pengurusan dia dan makhluk-Nya. Dia melihat bagaimana daun pintu dekri dan takdir ilahi dibuka dan ditutup. Beliau melihat makhluk sebagai sama sekali tidak berdaya, lemah, sakit, miskin, hina, dan manusia. Beliau tidak mempunyai kawan dan lawan tidak, tiada siapa untuk menawarkan solat doa dan tiada siapa untuk mengutuk. Jika Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia) ingin beliau untuk mengutuk seseorang, dia, dan jika Dia ingin dia menawarkan solat berdoa untuk seseorang, yang dia lakukan. Dia berkelakuan mengikut perintah-perintah dan larangan. Hatinya telah menyertai malaikat yang Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dihuraikan seperti berikut: "Mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam apa yang Dia memerintahkan mereka, dan mereka lakukan kerana mereka diperintahkan" (dari 66,6). Beliau bercakap sebagai anggota dan deria akan bercakap mengenai hari kiamat. Apabila anggota badan dan deria dipersalahkan oleh salah seorang daripada orang-orang yang mereka berucap menentang, mereka akan menjawab: "Allah yang telah dibuat bercakap segala-galanya telah membuat kita bercakap" (dari 41,21). Hamba yang mencapai ke stesen ini rohani menjadi pupus berhubung kepada dirinya sendiri, yang wujud hanya dengan merujuk kepada Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dialah). Ya Allah, membetulkan solat kita berdoa kepada anda dan "memberi kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka." 

* Wahai manusia, memastikan bahawa kanak-kanak dan ahli keluarga anda memperoleh adab yang baik! Mengarahkan mereka untuk menyembah Allah (yang besar dan dimuliakan Dia), dalam kesopanan muktamad dengan Allah, dan akan berpuas hati dengan-Nya. Kebimbangan anda tentang mencari nafkah anda tidak mesti sampai hati kamu, tetapi ia juga harus dihadkan kepada usaha dan kerja anda. Saya dapat melihat bahawa kebanyakan kamu telah melepaskan pendidikan anak-anak mereka dan telah menjadi terutamanya berkenaan dengan mencari nafkah mereka. Berbalik tindakan anda untuk berjaya.

Tiada ulasan: