Catatan Popular

Isnin, 23 Julai 2012

SYARAH AL HIKAM NO 1 IBN ATA’ILLAH: SYARAH IBN ABBAD AL RUNDI

1 Tanda pergantungan kepada amal adalah kekurangan harapan apabila anda melakukan dosa

Tanda bahawa kamu (penyembah, hamba [abd]) bergantung dan bergantung kepada amalannya, bahawa harapan untuk belas kasihan dan pengampunan Tuhan berkurangan apabila dia terakhir ke dalam sesuatu kesilapan atau melakukan dosa.
Harapan beliau, dalam kes ini, akan bersandar dengan perbuatan dan melakukan perbuatan-perbuatan dan mengelakkan kesilapan dan dosa.

Ini Hikma kalangan orang ariffin ([aarefeen]) yang melihat segala tindakan dan perbuatan yang berasal dari Tuhan  Mereka melihat dan memahami firman Allah: "Dan Allah menciptakan kamu dan apa yang kamu lakukan [37:96]". Tiada kebaikan mereka meningkatkan harapan mereka, kerana mereka melihat bahawa mereka tiada bertanggungjawab. Juga harapan mereka dan aspirasi untuk rahmat dan rahmat Tuhan tidak berkurangan jika ketaatan mereka berkurangan atau jika mereka melakukan kesilapan atau dosa-dosa, kerana mereka telah ditenggelami air di Laut suapan, dan kandungan dengan nasib dan takdir, memegang ketat kepada tali nasib Tuhan: "Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilih ... [28:68]".

Pengarang yang menulis di dalam salah satu sajaknya:
dan dosa tidak menghalang beliau  bermakrifat ([aaref)) dari harapan
kerana sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun segala dosa.
[Saliks] yang masih di atas jalan, di sisi lain, patut rasa kegembiraan dan kepuasan melakukan perbuatan baik, dan merasa takut dan harapan yang berkurangan untuk melakukan sesuatu kesilapan atau dosa.

Imam Al-Dardeer berkata:
juara dan menegakkan takut lebih harapan,
dan berjalan kepada Tuhan kamu tanpa teragak-agak,

Tuhan jadikan perbuatan-perbuatan yang baik menyebabkan dongakan di rumah rehat yang terakhir, dan amal busuk memperanakkan kedalaman terendah neraka.
Dan Maha Kuasa berkata: "Bagi  Dia yang memberi dan adalah takut, [92:5] dan mengesahkan kebenaran [perkataan], [92:6] Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat tempat kediaman[. 92:7] Adapun orang yang bakhil, dan difikirkan sendiri cukup, [92:8] dan menafikan yang terbaik [perkataan], [92:9] Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat [92:10] "..

Ibn Assakandary Ata'Illah memulakan kata-kata Hikma menegnai makrifat ([aaref]), (manakala jika dia telah bertujuan untuk menggalakkan perkembangan secara beransur-ansur , ia akan menjadi lebih sesuai untuk memulakan dengan [saliks] menggalakkan mereka bertaubat, dan memegang kepada cara yang membawa kepada Pemurah, dan Menerima taubat), supaya [salik] memegang ke permulaan yang baik dan  berakhir dengtan bersinar.

Hasrat beliau dalam Hikma ini adalah untuk menggalakkan secara serius [salik] untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang baik, sementara mengangkat kemahuannya melebihi bergantung kepada mereka, supaya dia bergantung kepada kemurahan hati Pemilik Kuasa dan Yang Maha Mulia

Di dalam sebuah Hadith, Sallallahu 'alaihi wa sallam berkata: "Tiada siapa yang akan masuk syurga kerana amalannya . Mereka berkata:? Termasuk  kamu wahai Rasulullah, Beliau berkata: tidak terkecuali  saya, kecuali Allah akan mahukan saya dengan mendapat nikmat dan rahmat-Nya" . Hadis ini, bersama-sama dengan Ayat: "... Masuklah ke dalam Syurga kerana apa yang kamu kerjakan [16:32]" ternyata bahawa tidak mengira perbuatan melainkan mereka diterima, dan penerimaan bergantung kepada kehendak Allah, jadi ia adalah keanggunan beliau yang membawa ke syurga, dan perbuatan hanya beberapa alasan untuk itu. Dan Dia boleh membantu kita dan membimbing kita keredhaan-Nya.

Tiada ulasan: