Catatan Popular

Ahad, 29 Julai 2012

SYARAH HIKAM IBN ATA'ILLAH NO 4 VERSI IBN AJIBAH

VERSI IBN AJIBAH MESIR
 
ALLAH MENGATUR SEGALA URUSAN

Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary 
 
Berikan diri anda berehat daripada menguruskannya!  Apabila Allah melakukannya untuk anda,  anda tidak perlu mula melakukannya untuk diri anda!
 
Pengurusan (Tadbir)  bermaksud "melihat ke dalam perkara dan berakhir mereka". Syeikh Zarruq berkata,rmaksudnya "penentuan perkara-perkara yang akan berlaku pada masa hadapan yang ditakuti atau diharapkan, oleh penghakiman. Apabila yang disertai untuk akhirat, ia adalah satu niat yang baik. Apabila ia adalah semulajadi, ia adalah untuk selera, atau untuk dunia ini, ia adalah hasrat. "

Terdapat tiga jenis pengurusan: patut disalahkan, wajar dan dibenarkan.

Patut disalahkan ialah yang disertai dengan keazaman dan ketabahan, sama ada untuk agama atau dunia ini kerana ia kekurangan adab dan keletihan, Anda tidak akan mencapai dengan sendiri. Biasanya yang mana anda mula melakukan untuk diri sendiri tidak dibantu oleh angin takdir dan diikuti oleh peduli dan masalah.

Itulah sebabnya mengapa Ahmad ibn Masruq berkata, "Sesiapa yang meninggalkan pengurusan mempunyai yang lain."

Diriwayatkan daripada Sahl ibn 'Abdullah berkata, "Tinggalkan pengurusan dan pilihan. Mereka menyusahkan orang dalam kehidupan mereka."

Rasulullah, Allah merahmati beliau dan memberinya keamanan, berkata, "Allah jualah mudah dan selebihnya dalam keseronokan dan kepastian."

Shaykh ash-Shadhili berkata, "Jangan memilih mana-mana hal ehwal anda. Pilih untuk tidak memilih dan melarikan diri dari pilihan itu, dari penerbangan anda dan dari segala-galanya kepada Allah SWT. 'Tuhan kamu mencipta dan memilih apa yang Dia mahukan. (28:68) "

Dia juga berkata," Jika anda perlu mengurus, maka untuk tidak menguruskan. " Dikatakan bahawa sesiapa yang tidak menguruskan diuruskan. "

Syeikh ulama, Sidi Ali berkata, "Salah satu daripada sifat-sifat wali sempurna adalah bahawa dia hanya perlu yang ulamak telah menubuhkan beliau dalam masa ini," iaitu apa yang dia mahu sahaja isu-isu dari Kitab.

Bagi sebahagian yang diingini, ia adalah untuk menguruskan obligasi yang anda adalah tindakan yang bertanggungjawab dan sukarela yang disyorkan semasa kepercayaan kehendak dan peperiksaan kepada takdir. Ini dipanggil niat yang benar.

Nabi berkata, "niat orang mukmin adalah lebih baik daripada tindakannya." Beliau juga berkata, laporan yang diterima daripada Allah, "Apabila hamba Saya berhasrat untuk melakukan tindakan yang baik dan tidak melakukannya, saya menulis penuh tindakan baik untuk beliau."

Ini difahami dari kata-kata Sheikh, "Apabila orang lain melakukannya untuk anda, tidak anda mula melakukannya untuk diri sendiri." Ia adalah satu perbuatan ketaatan di mana tiada salahnya dalam menguruskan.

Itulah kenapa Ibrahim al-Khawwas berkata, "Semua pengetahuan yang terkandung di dalam dua kenyataan: 'Jangan membebankan diri anda dengan apa yang anda mempunyai cukup tidak membazirkan apa yang anda mencari'" "Jangan membebankan diri anda apa yang anda mempunyai cukup" adalah kategori pertama patut disalahkan dan "tidak membazir" merujuk kepada bahagian yang diingini.

Shaykh ash-Shadhili berkata, "Anda tidak mempunyai suara dalam semua pilihan dan langkah-langkah undang-undang Syariah. Mereka dipilih oleh Allah dan anda hanya mendengar dan taat. Ini adalah tempat pemahaman dan pengetahuan ilahi. Ia adalah bumi di mana turun pengetahuan realiti dari Allah untuk orang yang matang, "bermakna inteleknya matang, makrifatnya lengkap dan realiti adalah seimbang dengan Syariah.

Tetapi dia tidak perlu berehat dan menjadi terganggu dari Allah.Bahagian yang dibenarkan adalah pengurusan dalam hal-hal keduniaan atau semulajadi sementara kepercayaan kehendak dan penyiasatan apa jua takdir muncul tanpa bergantung kepada mana-mana itu.

Itu adalah apa yang difahami daripada kata-kata Nabi Allah merahmati beliau dan memberinya damai, "Pengurusan adalah separuh daripada kehidupan dengan syarat bahawa ia tidak berulang pada bila-bila masa selepas masa." Jumlah yang dibenarkan adalah bahawa ia melalui tengah-tengah seperti angin, memasuki satu sisi dan muncul dari yang lain. Ini adalah pengurusan oleh Allah, dan bahawa makrifat dicapai. Tanda oleh Allah ialah bahawa apabila bertentangan dengan apa yang dia menguruskan isu-isu dari takdir, beliau tidak sempit dan tidak kecewa.

Menyambut Salma dan pergi ke mana dia pergi.
Ikut angin nasib dan bertukar tempat mereka berpaling.

Kita baca di dalam at-Tanwir, "Ketahuilah bahawa perkara yang sama ada dicela atau dipuji oleh apa yang mereka membawa anda. Pengurusan patut disalahkan adalah apa yang boleh mengganggu perjalanan kamu dari Allah, membuat anda gagal untuk bangkit supaya menyembah Allah dan merosakkan tingkah laku anda dengan Allah Maha Terpuji pengurusan ialah bahawa yang akan membawa anda ke mendekatkan diri kepada Allah dan menghubungkan anda dengan keseronokan-Nya. " Lain perkataan beliau berurusan dengan pihak pengurusan dan beliau turut menulis sebuah buku mengenai dipanggil penerangan menjatuhkan Pengurusan. Ia adalah sangat baik.

Wali sempurna, Arishi Sidi Yaqut al-'berkata, "Semua apa yang saya kata yang terkandung di dalam dua ayat:Hanya ada apa yang Dia kehendaki.

Oleh itu, biarkanlah penjagaan anda dan meninggalkan mereka.Meninggalkan anda yang mengganggu perhatian anda dan anda akan berehat.
Terlibat dalam pengurusan dan pilihan menunjukkan kebodohan mata dalam, dan meninggalkan atau melakukan mereka oleh Allah menunjukkan pembukaan mata hati. Kemudian penulis menyebut satu lagi tanda yang jelas pembukaan atau kebodohan mata dalam:

Tiada ulasan: