VERSI IBN AJIBAH MESIR
ALLAH MENGATUR SEGALA URUSAN
Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
Berikan diri
anda berehat daripada menguruskannya! Apabila Allah melakukannya untuk
anda, anda tidak perlu mula melakukannya untuk diri anda!
Pengurusan (Tadbir) bermaksud "melihat ke dalam perkara dan berakhir mereka". Syeikh Zarruq berkata,rmaksudnya "penentuan perkara-perkara yang akan berlaku pada masa hadapan yang ditakuti atau diharapkan, oleh penghakiman. Apabila yang disertai untuk akhirat, ia adalah satu niat yang baik. Apabila ia adalah semulajadi, ia adalah untuk selera, atau untuk dunia ini, ia adalah hasrat. "
Terdapat tiga jenis pengurusan: patut disalahkan, wajar dan dibenarkan.
Patut disalahkan ialah yang disertai
dengan keazaman dan ketabahan, sama ada untuk agama atau dunia ini kerana ia
kekurangan adab dan keletihan, Anda tidak akan mencapai dengan sendiri. Biasanya
yang mana anda mula melakukan untuk diri sendiri tidak dibantu oleh angin
takdir dan diikuti oleh peduli dan masalah.
Itulah sebabnya mengapa Ahmad ibn Masruq berkata, "Sesiapa yang
meninggalkan pengurusan mempunyai yang lain."
Diriwayatkan daripada Sahl ibn 'Abdullah berkata, "Tinggalkan
pengurusan dan pilihan. Mereka menyusahkan orang dalam kehidupan mereka."
Rasulullah, Allah merahmati beliau dan memberinya keamanan, berkata,
"Allah jualah mudah dan selebihnya dalam keseronokan dan kepastian."
Shaykh ash-Shadhili berkata, "Jangan memilih mana-mana hal ehwal anda. Pilih untuk tidak memilih dan melarikan diri dari pilihan itu, dari penerbangan anda dan dari segala-galanya kepada Allah SWT. 'Tuhan kamu mencipta dan memilih apa yang Dia mahukan. (28:68) "
Dia juga berkata," Jika anda perlu mengurus, maka untuk tidak
menguruskan. " Dikatakan bahawa sesiapa yang tidak menguruskan diuruskan.
"
Syeikh ulama, Sidi Ali berkata, "Salah satu daripada sifat-sifat wali sempurna adalah bahawa dia hanya perlu yang ulamak telah menubuhkan beliau dalam masa ini," iaitu apa yang dia mahu sahaja isu-isu dari Kitab.
Bagi sebahagian yang diingini, ia adalah untuk menguruskan obligasi yang anda adalah tindakan yang bertanggungjawab dan sukarela yang disyorkan semasa kepercayaan kehendak dan peperiksaan kepada takdir. Ini dipanggil niat yang benar.
Nabi berkata, "niat orang mukmin adalah lebih baik daripada
tindakannya." Beliau juga berkata, laporan yang diterima daripada Allah,
"Apabila hamba Saya berhasrat untuk melakukan tindakan yang baik dan tidak
melakukannya, saya menulis penuh tindakan baik untuk beliau."
Ini difahami dari kata-kata Sheikh, "Apabila orang lain melakukannya
untuk anda, tidak anda mula melakukannya untuk diri sendiri." Ia adalah
satu perbuatan ketaatan di mana tiada salahnya dalam menguruskan.
Itulah kenapa Ibrahim al-Khawwas berkata, "Semua pengetahuan yang
terkandung di dalam dua kenyataan: 'Jangan membebankan diri anda dengan apa
yang anda mempunyai cukup tidak membazirkan apa yang anda mencari'"
"Jangan membebankan diri anda apa yang anda mempunyai cukup" adalah
kategori pertama patut disalahkan dan "tidak membazir" merujuk kepada
bahagian yang diingini.
Shaykh ash-Shadhili berkata, "Anda tidak mempunyai suara dalam semua pilihan dan langkah-langkah undang-undang Syariah. Mereka dipilih oleh Allah dan anda hanya mendengar dan taat. Ini adalah tempat pemahaman dan pengetahuan ilahi. Ia adalah bumi di mana turun pengetahuan realiti dari Allah untuk orang yang matang, "bermakna inteleknya matang, makrifatnya lengkap dan realiti adalah seimbang dengan Syariah.
Tetapi dia tidak perlu berehat dan menjadi terganggu dari Allah.Bahagian
yang dibenarkan adalah pengurusan dalam hal-hal keduniaan atau semulajadi
sementara kepercayaan kehendak dan penyiasatan apa jua takdir muncul tanpa
bergantung kepada mana-mana itu.
Itu adalah apa yang difahami daripada kata-kata Nabi Allah merahmati beliau
dan memberinya damai, "Pengurusan adalah separuh daripada kehidupan dengan
syarat bahawa ia tidak berulang pada bila-bila masa selepas masa." Jumlah
yang dibenarkan adalah bahawa ia melalui tengah-tengah seperti angin, memasuki
satu sisi dan muncul dari yang lain. Ini adalah pengurusan oleh Allah, dan
bahawa makrifat dicapai. Tanda oleh Allah ialah bahawa apabila bertentangan
dengan apa yang dia menguruskan isu-isu dari takdir, beliau tidak sempit dan
tidak kecewa.
Menyambut Salma dan pergi ke mana dia pergi.
Ikut angin nasib dan bertukar tempat mereka berpaling.
Kita baca di dalam at-Tanwir, "Ketahuilah bahawa
perkara yang sama ada dicela atau dipuji oleh apa yang mereka membawa anda.
Pengurusan patut disalahkan adalah apa yang boleh mengganggu perjalanan kamu
dari Allah, membuat anda gagal untuk bangkit supaya menyembah Allah dan
merosakkan tingkah laku anda dengan Allah Maha Terpuji pengurusan ialah bahawa
yang akan membawa anda ke mendekatkan diri kepada Allah dan menghubungkan anda
dengan keseronokan-Nya. " Lain perkataan beliau berurusan dengan pihak
pengurusan dan beliau turut menulis sebuah buku mengenai dipanggil penerangan
menjatuhkan Pengurusan. Ia adalah sangat baik.
Wali sempurna, Arishi Sidi Yaqut al-'berkata, "Semua apa yang saya
kata yang terkandung di dalam dua ayat:Hanya ada apa yang Dia kehendaki.
Oleh itu, biarkanlah penjagaan anda dan meninggalkan mereka.Meninggalkan anda yang mengganggu perhatian anda dan anda akan berehat.
Terlibat dalam pengurusan dan pilihan menunjukkan kebodohan mata dalam, dan meninggalkan atau melakukan mereka oleh Allah menunjukkan pembukaan mata hati. Kemudian penulis menyebut satu lagi tanda yang jelas pembukaan atau kebodohan mata dalam:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan