Catatan Popular

Ahad, 1 Julai 2012

TAKUT : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI



TAKUT

* Tiada seorang pun di muka bumi yang aku takut atau pin harapan saya pada, sama ada salah satu daripada jin, manusia, haiwan, serangga, atau mana-mana makhluk lain. Saya tidak takut sesiapa selain dari Allah (yang besar dan dimuliakan Dia). Lebih banyak yang Dia allays takut saya lebih ia tumbuh, bagi Dia adalah "Satu yang pasti bekerja kehendak-Nya" (dari 11,107) dan "Dia tidak akan dipersoalkan tentang apa yang Ia lakukan, tetapi mereka boleh dipersoalkan" (21,23). 

* Orang mukmin masih berada di dalam ketakutan sehingga makhluk terdalam diberikan buku keselamatan. Dia menyembunyikan dari hatinya dan tidak pernah mendedahkan kepadanya. Ini berlaku kepada beberapa individu sahaja. 

* Alim adalah orang-orang yang alim kepada Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) dalam kehidupan mereka awam dan swasta dan menonton Dia di bawah semua keadaan. Hati mereka menggigil takut kepada-Nya pada waktu malam dan siang. Mereka takut bahawa seksaan mungkin menyerang mereka pada waktu malam dan memotong mereka daripada-Nya, dan dengan mereka gagal untuk bersabar, mereka akan berpaling kepada kekufuran. Mereka takut bahawa Malaikat Maut (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) mungkin datang kepada mereka semasa mereka melakukan kejahatan. "Mereka melakukan apa yang mereka lakukan sementara hati mereka penuh ketakutan" (dari 23,60), takut ditolak, takut berkenaan pengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) tentang mereka.
Al Fudhayl ​​bin 'Iyādh (boleh Allah menunjukkan rahmat kepadanya) digunakan untuk mengatakan kepada Sufyan Ath Thawrī (boleh Allah menunjukkan rahmat kepadanya) apabila dia bertemu dengan dia: "Marilah, menangis atas dengan pengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) tentang kami "sebaik-baik kata-kata ini! Mereka adalah kata-kata seseorang yang mengetahui Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan yang berpengetahuan Dia dan pengurusan-Nya. Sebagai untuk "pengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia)" Iyādh bahawa bin 'disebut apabila berkata "menangis lebih berkenaan pengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) tentang kami," berikut beliau berkata: "Ini adalah untuk pergi ke syurga dan saya tidak peduli, dan ini adalah untuk pergi ke neraka dan saya tidak peduli. "Beliau bercampur mereka semua di satu tempat sehingga seseorang tidak boleh tahu yang dua kumpulan yang dianggotainya. Mereka tidak menjadi gaduk kerana apa yang menjadi kelihatan dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, kerana semua amalan dinilai berdasarkan kepada keputusan akhir mereka.
-Orang yang soleh adalah orang-orang yang memberikan tindakan kemungkaran dan dosa, kedua-dua yang jelas dan tersembunyi, kepura-puraan, hipokrasi, dan bekerja demi makhluk dan tujuan duniawi. Oleh itu, hari ini mereka berada dalam syurga ketaatan dan esok mereka akan berada di tengah-tengah taman-taman dan mata air, duduk antara pokok yang tidak pernah pudar, buah-buahan yang tidak pernah kehabisan, dan sungai yang tidak pernah kering. Bagaimana air boleh kering apabila ia tumbuh dari bawah Arasy? Bagi mereka masing-masing ada sungai air sungai yogurt, sungai madu, dan sungai wain. Sungai-sungai ini akan berada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka pergi, tanpa rekah dalam tanah. Segalanya dalam dunia ini mempunyai bersamaan di akhirat dan banyak lagi. Segala-galanya di dalam syurga mempunyai prototaip di dunia ini. "Mereka menerima apa yang Tuhan mereka memberikan mereka" (dari 51,16) (perkasa dan dimuliakan Dia) kebahagiaan yang tiada mata pernah melihat, telinga tidak pernah mendengar, dan tidak pernah berlaku apa-apa kepada makhluk manusia. "Mana-mana orang yang buah-buahan yang kamu hampiri memusnahkan" (69,23). Apabila salah seorang daripada mereka reclines di sofa, buah-buahan datang ke mulutnya dan dia makan mereka sambil berehat. Akar pokok ke atas manakala buah-buahan mereka adalah menurun. Punca-punca mereka adalah perak dan cawangan mereka adalah emas. Apabila ia berlaku kepada salah seorang daripada mereka untuk makan beberapa buah-buahan, mereka mara ke mulutnya, jadi dia memilih apa yang dia suka dan kemudian mereka kembali ke tempat mereka. Segala-galanya dalam Syurga menyanyi untuk rakyat Syurga dan menghiburkan mereka. Pertuturan mereka yang indah dan dalam bunyi yang terbaik. Ini adalah benar walaupun sungai, pokok-pokok, dan semua di sana.
Pencari Wahai dunia ini, dunia ini tidak kekal dan memenatkan! Dapatkan syurga yang kekal, yang merupakan tempat selesa, tempat kebahagiaan, dan tempat kesyukuran. Dalam Syurga itu terdapat tiada wuduk, sembahyang, haji tidak, tidak ada sedekah wajib memberi, tiada seksaan yang akan bertahan dengan kesabaran, tiada penyakit, tiada penyakit kronik, kemiskinan tidak, dan tidak takut berlepas. Wahai manusia, tidak lama lagi maut akan memanggil anda dan curi kamu! Anda akan menjadi seolah-olah anda tidak diwujudkan atau dilihat! Berpaling hati anda jauh dari keluarga, anak-anak kamu, dan harta. Meninggalkan semua makhluk Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia) dan tidak bergantung kepada salah seorang daripada mereka dalam perkara-perkara remeh atau penting. Ya Allah, memberikan kami percaya Anda di bawah semua keadaan dan kesedaran Ketidakupayaan sesiapa lain daripada Anda, dan "memberi kita baik di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka." 

* Beri hasrat anda di atas nama-Nya, keutamaan anda di atas nama-Nya, keputusan anda di atas nama-Nya, dan kehendak anda di atas nama-Nya. Beliau adalah "Satu yang pasti kerja-kerja kehendak-Nya" (dari 11,107). "Dia tidak akan dipersoalkan tentang apa yang Ia lakukan, tetapi mereka boleh dipersoalkan" (21,23). Syarikat itu seperti syarikat singa dan ular, yang adalah mengapa orang-orang Allah berdiri di hadapan-Nya pada kaki menakutkan dan berhati-hati. Baik malam mereka adalah malam biasa tidak hari-hari biasa. Pemakanan mereka adalah seperti orang sakit, tidur mereka seperti tidur orang-orang yang lemas, dan ucapan mereka adalah daripada keperluan. Pesakit berasa berpuas hati dengan sangat sedikit makanan. Dia makan sambil takut makanan, tidak dapat memberitahu sama ada ia adalah baik untuk dia atau tidak. Slumbers orang lemas hanya apabila tidur adalah sangat menarik, hanya akan dikejutkan oleh gelombang laut kuasa, laut "Satu yang pasti akan beliau" tidak apa yang mereka kehendaki. Mereka takut tenggelam oleh ombak dan Allah menghantar beberapa haiwan untuk makan mereka. Mereka ingin bahawa gelombang akan membuang mereka darat dan membenarkan mereka ke dalam istana kedekatan-Nya, perbualan swasta, dan pemerhatian. 

* Wahai orang muda, orang-orang Allah telah memberikan segala-galanya selain daripada bekerja [Allah], mengatakan bahawa semua yang lain adalah karut semata-mata dan kerang. Mereka telah memohon kernel, tergenggam, dan melepaskan shell. Mereka telah memohon bantuan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dalam usaha mereka untuk apa yang sangat diperlukan. Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) adalah tidak boleh diketepikan, sedangkan segala-galanya boleh diketepikan. Maka apabila Dia melihat dan diiktiraf kebenaran mereka dalam perjuangan mereka, yang diberi oleh mereka pengampunan, kesejahteraan, dan mendekatkan diri-Nya: "Di sana, pihak berkuasa adalah Allah, Maha Esa" (dari 18,44).
Hati tiap-tiap yang mempunyai tidak ada kebimbangan adalah seperti sebuah bandar tanpa pokok-pokok atau biri-biri tanpa seorang gembala. Seperti sebuah bandar hanyalah runtuhan dan biri-biri itu sudah ditakdirkan untuk menjadi makanan bagi serigala. Apabila seseorang takut, dia terus mengembara sepanjang malam. Dia tidak boleh menetap di satu tempat supaya dia sentiasa bergerak. Destinasi perjalanan orang-orang Allah adalah tempat tinggal Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia).

Tiada ulasan: