Catatan Popular

Ahad, 1 Julai 2012

KESABARAN : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


KESABARAN

* Bersabarlah dengan kesabaran kemudaratan makhluk dan jiran-jiran, kerana ada adalah lebih baik dalam kesabaran. Anda semua diperintahkan supaya bersabar dan bertanggungjawab untuk dirimu dan kawanan anda. Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) telah berkata: "Setiap satu diantara kamu adalah gembala dan bertanggungjawab untuk kawanan." Bersabar dengan takdir sehingga menderita jelmaan ke dalam kebahagiaan. Kesabaran adalah asas yang baik. Malaikat-malaikat telah diuji dengan kesusahan yang menimpa dan mereka telah melalui mereka dengan kesabaran, dan para nabi diuji dengan kesusahan yang menimpa dan mereka telah melalui mereka dengan kesabaran. Anda sedang mengikuti jejak langkah orang-orang Allah, jadi mencontohi amalan-amalan mereka dan menahan kesusahan yang menimpa dengan penuh kesabaran.
Apabila hati telah menjadi bunyi, ia tidak akan peduli lagi untuk orang yang tidak bersetuju dengan seseorang yang bersetuju dengan, orang yang memuji dan yang dispraises, orang yang memberi dan yang menafikan, salah satu yang menarik berhampiran dan satu yang menyimpan ia pada jarak, orang yang menerima dan yang menolak. Jantung bunyi dipenuhi dengan kepercayaan dalam keesaan Tuhan, amanah, kepastian, iman, dan mendekatkan diri kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dia). Ia melihat semua makhluk dalam terang menghina Ketidakupayaan mereka, dan kemiskinan, tetapi ia tidak menunjukkan keangkuhan walaupun kepada anak muda. Ia menjadi seperti singa di masa yang memenuhi orang-orang kafir, orang-orang munafik, dan orang-orang yang derhaka kerana semangat untuk Allah (Dia); dan ia menunjukkan rendah diri dan penghormatan terhadap orang-orang yang soleh, alim, orang-orang yang mengamalkan sekatan yang soleh. Allah telah menyifatkan orang-orang yang mempunyai sifat-sifat yang berkata: "Keras terhadap orang-orang kafir, belas kasihan sesama sendiri" (dari 48,29). Apabila hamba itu menjadi seperti ini, dia menjadi di luar dari kefahaman makhluk, di luar domain mereka kawalan, menang, dan satu manifestasi yang dinyatakan dalam perkataan yang berikut Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia): "Dan Dia menjadikan apa yang kamu tidak tahu "(dari 16.8). Semua ini adalah buah kepercayaan dalam keesaan Tuhan, keikhlasan, dan kesabaran.
Apabila Nabi Muhammad (doa dan keamanan Allah kepadanya) mengharungi apa yang datang kepada beliau dengan kesabaran, beliau telah dinaikkan ke langit ketujuh, di mana dia melihat Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia) dan menarik berhampiran kepada-Nya. Bangunan ini telah dibina untuk dia selepas dia tegas meletakkan asas-asas kesabaran. Semua benda-benda yang baik boleh diperolehi oleh kesabaran, iaitu mengapa Allah (yang besar dan dimuliakan Dialah) yang disebut dan menekankan kepentingannya sebagai Speaker yang terbaik berkata: "Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah, menggesa satu sama lain supaya bersabar, tetap berpegang teguh, dan alim kepada Allah supaya kamu boleh berjaya! "(3,200). Ya Allah, jadikanlah kami di kalangan orang yang sabar, sempurna berikutan mereka dalam perkataan dan kerja, dalam kehidupan kita swasta dan awam, pada pandangan dan pada dasarnya, semua negeri kami, dan "memberikan kita kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka. " 

* Bersabarlah dengan kesabaran hukum Hukum supaya Ilmu yang akan diumumkan kepada anda. Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) telah diperintahkan anda untuk bersabar, jadi pesakit. Beliau mengarahkan Rasul-Nya (sembahyang dan keamanan Allah kepadanya) khususnya dan anda secara umum bersabar. Arahan ini adalah untuk beliau dan anda juga. Dia (tinggi adalah Tuhan) telah berkata: "Kemudian bersabar [wahai Muhammad] sebagai utusan penentuan juga sabar" (dari 46,35). [Dia maksudkan:] "Sabarlah dengan Ku, wahai Muhammad, kerana mereka sabar bersama Saya dan mengharungi Saya dekri dan nasib yang saya terima tentang keluarga mereka, harta, dan kanak-kanak, serta kemudaratan bahawa makhluk menyebabkan mereka." Mereka bersemuka semua itu dengan ketahanan, tetapi bagaimana sedikit ketahanan yang anda ada! Saya tidak lihat di antara kamu orang yang akan menanggung perkataan dari pasangannya atau alasan dia. Belajar daripada Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) adab beliau perbuatan dan baik di permulaan supaya keselesaan itu akan datang kepada kamu di akhir. 

* Celakalah kamu kelak! Ingat lapar yang kelaparan, ketelanjangan kasar, penyakit yang sakit, dan penjara tahanan dan kemudian anda akan mendapati bahawa bahaya daripada kamu dan telah menjadi lebih mudah untuk menanggung. Ingat pengalaman pahit menakutkan orang mati pada hari kiamat. Ingat pengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) tentang anda, penyayang-Nya bagi kamu, dan foreordination Nya untuk anda dan kemudian anda akan berasa rasa malu di hadapan-Nya. Jika anda mendapati diri anda dalam kesedihan, ingat dosa-dosa kamu, bertaubat dari mereka dan berkata kepada diri bawah: "Ia adalah kerana dosa-dosa kamu Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) telah tertekan." Jika anda bertaubat dari dosa-dosa kamu dan alim Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia), Dia akan menyediakan untuk anda keluar dari setiap kesedihan dan keluar dari setiap kesusahan. Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah berkata: "Dan sesiapa yang soleh kepada Allah Dia akan adakan baginya jalan keluar, dan Dia akan memberinya rezeki dari arah yang beliau tidak menjangkakan. Dan sesiapa yang meletakkan kepercayaan kepada Allah, Dia akan menolongnya. Allah akan mencapai tujuan-Nya "(daripada 65.2 3).
Orang yang waras adalah salah satu yang benar dan dibezakan daripada orang-orang yang berdusta dengan kebenaran beliau. Mematuhi kebenaran dan bukannya memberitahu pembohongan, kesabaran dan bukannya melarikan diri, memajukan dan bukannya daripada backsliding, kesabaran dan bukannya daripada sikap tidak sabar, kesyukuran dan bukannya yang dirempuhnya, kepuasan dan bukannya tidak puas hati, pematuhan dan bukannya perbalahan, dan kepastian bukan syak wasangka. Jika anda mematuhi dan tidak melakukan pertikaian, terima kasih dan tidak menunjukkan tidak bersyukur, berpuas hati dan tidak rasa tidak puas hati, dan tenang dan tidak mempunyai keraguan kemudian: "Adakah Allah tidak mencukupi bagi hamba-Nya?" (Dari 39,36). 

* Wahai orang-orang miskin, menahan kemiskinan anda dengan kesabaran dan kemudian kemewahan akan datang kepada kamu di dunia dan akhirat. Rasulullah (doa Allah dan keamanan kepadanya) dilaporkan untuk telah berkata: ". The miskin yang bertahan kemiskinan mereka dengan kesabaran sahabat Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) pada hari kiamat" Sesungguhnya orang-orang yang memikul kemiskinan mereka dengan kesabaran adalah sahabat Allah, hari ini [di dunia ini] oleh hati mereka dan esok [pada hari kiamat] oleh badan-badan mereka. Bagi orang-orang yang memerlukan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) sahaja, yang mengiringi-Nya dengan kesabaran, dan yang tidak mempedulikan apa-apa jua yang lain dari Allah, hati mereka berasa lega, menarik [kepada Allah], dan tidak menerima sesiapa yang lain dari Allah. Kes itu adalah serupa dengan apa yang Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) berkata kira-kira Musa (doa dan keamanan diberikan kepada Nabi kita dan kepadanya): "Dan Kami telah menyebabkan beliau enggan jururawat basah" (dari 28,12). 

* Ada diri yang beriman yang akan tidak, pada saat-saat kematian, tudung dikeluarkan daripada matanya supaya dia boleh melihat apa yang ada di syurga. Houris dan pekhidmat muda akan melambai dia dan wangian dari Syurga akan sampai kepadanya, maka kematian dan rasa stupor baik kepadanya. Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) akan lakukan kepadanya sebagaimana Dia lakukan kepada isteri Āsyā Firaun (semoga Allah menunjukkan rahmat kepadanya). Firaun tertakluk kepada semua jenis penyeksaan sebelum dorongan pancang besi ke tangan dan kakinya. Hijab itu kemudian dikeluarkan daripada matanya dan pintu syurga telah dibuka luas untuk dia jadi dia melihat Syurga dan kandungannya. Dia nampak malaikat membina sebuah rumah di syurga, jadi beliau berkata: "Wahai Tuhanku, membina bagi saya sebuah rumah di Syurga di hadapan Anda!" (Dari 66,11). Dia diberitahu: "Ini adalah milik anda," jadi dia ketawa. Firaun berkata: "saya tidak memberitahu anda bahawa dia adalah gila? Tidakkah anda melihat bagaimana dia ketawa di tengah-tengah penyeksaan? "Perkara yang sama berlaku kepada orang-orang yang beriman yang melihat pada saat-saat kematian apa yang mereka miliki dengan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia). Sebahagian daripada mereka datang untuk mengetahui ini sebelum kematian mereka adalah orang-orang yang didekatkan, sengaja, dan mahu. 

* Celakalah kamu kelak! Bagaimana anda boleh memberitahu orang lain untuk bertahan dengan kesabaran apabila anda sudah tidak sabar? Bagaimana anda boleh memberitahu dia untuk bersyukur sebagai balasan akan nikmat apabila anda telah berputus asa kesyukuran? Bagaimana anda boleh memberitahu beliau akan berpuas hati dengan perintah ilahi apabila anda tidak berpuas hati? Bagaimana anda boleh memberitahu beliau meninggalkan dunia ini apabila anda penuh keinginan mengenainya? Bagaimana anda boleh beritahu dia rindu akhirat apabila anda telah melepaskan? Bagaimana anda boleh beritahu dia kepada amanah Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) apabila anda telah bergantung pada yang lain dari Allah? Anda dibenci oleh Esa Benar (yang besar dan dimuliakan Dia), malaikat, dan hati dari orang-orang yang benar dan orang-orang yang bertakwa dari hamba-hambaNya. Anda mesti pernah mendengar puisi ini oleh salah seorang daripada mereka:
Jangan menasihati orang ramai untuk mengelakkan tindakan tertentu sahaja bagi anda untuk melakukan.
Ini akan menjadi malu besar pada you.1
Anda dipenuhi dengan kebimbangan dengan makhluk dan penuh dengan kepura-puraan supaya tiada keraguan anda berat lebih ringan daripada sayap nyamuk di sisi Allah. Anda berada dengan orang-orang munafik di tahap rendah neraka. 

* Orang yang benar menawarkan terima kasih kerana di antara nikmat-nikmat dia menerima, bertahan dengan kesabaran hukuman, menjalankan perintah-perintah, dan menjaga diri daripada larangan-larangan. Ini adalah bagaimana hati dibangunkan. Menawarkan terima kasih kerana menerima nikmat menambahkan mereka, dan menahan dengan kesabaran hukuman membuang dan mengurangkan mereka. Bertahan dengan kesabaran kematian anak-anak anda dan ahli keluarga yang lain, kehilangan harta benda, yang tak laku, kegagalan kepentingan duniawi, dan kemudaratan yang disebabkan oleh makhluk dan kemudian anda akan menerima banyak kebaikan. Apabila anda mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan yang mudah dan bersabar di masa-masa yang sukar, sayap iman anda akan menjadi sepenuh masa dan mengukuhkan dan jantung anda dan terdalam yang akan terbang ke pintu Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dialah).
Bagaimana anda boleh meletakkan tuntutan kepada iman apabila anda mempunyai kesabaran tidak? Kamu tidak mendengar ini berkata Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya): "Sabar iman adalah seperti kepala kepada badan"? Jika anda tidak mempunyai kesabaran, maka iman anda adalah tanpa kepala, jadi badan adalah tidak bernilai. Jika anda tahu yang menghantar kesusahan yang, anda akan menanggung penderitaan-Nya. Jika anda tahu dunia ini, anda tidak akan jatuh ke dalam ketidaktaatan dengan memohon. Ya Allah, semua pengguna yang telah sesat, ampunilah tiap-tiap orang yang derhaka, memberi kesabaran kepada tiap-tiap orang yang menderita, dan membimbing kepada semua orang kesyukuran yang bebas daripada kesusahan yang menimpa. Amin. 

* Soleh dan bersabar. Ketua agama adalah kesabaran dan badan adalah tindakan. Inilah sebabnya Rasulullah (doa Allah dan keamanan kepadanya) telah berkata: "Sabar kepada iman seperti kepala itu kepada badan." Tiada tindakan boleh akan lengkap tanpa mempunyai kesabaran dengan dekri itu Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) . Bersabar, berpegang teguh dan mengamalkan sekatan yang soleh. Mengamalkan sekatan alim dalam kehidupan anda awam dan swasta, meninggalkan syer yang diuntukkan dunia orang lain, dan berpaling dari kamu. 

* Wahai manusia muda, apabila berdiri di pintu Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) telah berkhidmat cukup lama, ketamakan dan keinginan anda akan berkurangan dan kesopanan anda akan meningkat. Kesabaran menghilangkan nafsu berahi. Kesabaran melenyapkan tabiat orang menghapuskan pergantungan mengenai cara-cara, dan overthrows tuhan-tuhan palsu. Anda berada di bawah sebuah ilusi. Anda jahil Allah (yang besar dan dimuliakan Dia), Rasul-rasulNya, para wali-Nya, dan elit makhluk-Nya (sembahyang dan keamanan Allah ke atas mereka). Anda meletakkan tuntutan kepada penolakan, namun kamu merasa panjang masa untuk dunia ini! Penolakan anda tidak mempunyai asas. Bagaimana anda panjang bagi dunia ini dan kepada makhluk tetapi tidak rindu untuk Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia)? Berfikir dan [saya] dan memupuk tingkah laku yang baik supaya saya boleh membimbing anda ke pintu Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia), menunjukkan anda jalan, menanggalkan pakaian anda keangkuhan, dan terletak hak anda dengan pakaian merendah diri.
..

Tiada ulasan: