Catatan Popular

Rabu, 25 Julai 2012

TOKOH SUFI ABDULLAH AL MUBARAK 2: ABDULLAH AL MUBARAK DAN ALI IBN AL MAWAFFAQ

Abdullah tinggal di Mekah. Satu tahun, setelah menyiapkan upacara-upacara haji, beliau tertidur. Dalam satu bermimpi dia melihat dua malaikat turun dari langit. "Berapa banyak yang datang tahun ini?"  malaikat bertanya kepada lain.
"Enam ratus ribu," yang lain menjawab.
"Berapa ramai yang telah haji mereka diterima?"
"Tidak ada satu."
"Apabila saya mendengar ini," Abdullah melaporkan, "Saya telah menjadi menggeletar. 'Apa?' Saya menangis. 'Semua orang  datang dari jauh daripada hujung yang jauh di bumi dan dengan kesakitan dan keletihan dari jurang setiap dalam, menyeberangi padang pasir yang luas, dan semua haji mereka adalah sia-sia? '
'Terdapat tukang kasut di Damsyik yang dipanggil Ali ibn Mowaffaq, " kata malaikat itu. "Dia tidak datang pada haji, tetapi haji beliau diterima dan semua dosa-dosa telah diampunkan. '
"Apabila saya mendengar ini," Abdullah terus berkata, "Saya bangun dan  berkata, 'Saya mesti pergi ke Damsyik dan menziarahi orang itu.' Jadi saya pergi ke Damsyik dan mencari di mana dia berada Saya menjerit, dan seseorang datang. 'Apakah nama anda? 'Saya bertanya. 'Ali ibn Mowaffaq,' dia menjawab. 'Saya ingin untuk bercakap dengan anda, ' kata saya. 'Katakanlah (wahai Muhammad) di atas,' dia menjawab. 'Apa kerja yang anda lakukan? '' Saya pekerja buruh kasar. Saya kemudian memberitahu dia impian. saya 'Apakah nama anda?', Dia bertanya kepada saya 'Abd Allah-e Mobarak,' Saya menjawab. Beliau melafaz sepatah kata lalu menangis dan jatuh pingsan . Apabila dia pulih, saya  berkata kepadanya,
'Beritahu saya kisah anda.' "Lelaki itu memberitahu saya, ' tiga puluh tahun saya rindu untuk membuat haji. Saya telah menyimpan sehingga tiga ratus lima puluh dirham dari simpanan saya. Tahun ini saya telah memutuskan untuk pergi ke Mekah. Satu hari wanita yang baik hamil, dia terbau bau makanan datang dari pintu depan. "Pergilah dan ambil sedikit makanan itu untuk saya , "katanya merayu kepada saya. Saya pergi dan mengetuk pintu jiran dan menjelaskan keadaan ini.
Jiran Saya berderai air mata dan berkata. "Anak-anak saya tiada makan apa-apa jua selama tiga hari , "katanya. "Hari ini saya melihat keldai terbaring mati, jadi saya mengambil secebis dan memasaknya. Ia tidak akan menjadi makanan halal bagi kamu. "Hati saya  bagaikan terbakar apabila saya mendengar kisah beliau. Saya mengambil wang 350 dirham dan memberikan mereka kepadanya. "Belanja ini ke atas kanak-kanak kamu," kata saya. "Ini adalah haji saya.” "Malaikat bercakap benar-benar di dalam mimpi saya," Abd Allah diistiharkan Raja Syurgawi adalah benar dalam penghakiman-Nya."

Tiada ulasan: