Catatan Popular

Ahad, 1 Julai 2012

PENOLAKAN : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


PENOLAKAN

* Wahai anak muda, saya tidak berminat dalam ucapan saya, kamu, atau barang-barang, kekayaan, dan hadiah yang anda simpan di rumah kamu. Seperti yang lama kerana saya kekal demikian, anda akan mendapat manfaat daripada kata-kata saya, insya-Allah. Selagi sebagai mata speaker adalah pada serban, pakaian, dan poket anda, anda tidak akan memperolehi apa-apa faedah dari apa yang dia katakan. Selagi kerana dia Kerap tempat asap memasak anda dan mempunyai nafsu yang tamak tentang anda, anda tidak akan mendapat manfaat daripada kata-kata beliau. Ucapannya akan menjadi shell yang mempunyai tidak kernel, tulang yang mempunyai daging tidak, kepahitan dengan kemanisan tidak, penampilan dengan intipati tidak. Ucapan orang yang bersifat iri hati tidak pernah bebas daripada bermanis-manis, dan bujukan menghalang dia daripada tidak bersetuju dengan anda. Kata-kata orang yang tamak adalah seperti kosong sebagai Tama perkataan Arab '(keserakahan) sendiri, kerana tiga huruf perkataan ṭama'are semua kosong dan berongga (cara mereka ditulis dalam bahasa Arab): Ta', mim, dan 'ayn. 

* Pertapa yang tidak mempunyai tangan yang dengan itu dia mengambil wang orang. 

* Kenyataan daripada penolakan memberi dunia ini dan memberi sehingga akhirat; memberhentikan penggunaan semua nafsu berahi dan keseronokan; memberi sehingga kewujudan sangat seseorang; memberi sehingga mencari negeri rohani, kedudukan, mukjizat, dan stesen kerohanian, dan memberi sehingga segala selain daripada Tuhan makhluk supaya tiada siapa yang kekal selain daripada Pencipta (yang besar dan dimuliakan Dia). Beliau adalah destinasi terakhir dan Dia adalah objek mutlak semua harapan. Kepada-Nya segala urusan adalah milik. 

* Penolakan adalah sumber keselesaan untuk hati orang-orang yang taat, kumpulan suluk. Beban penolakan terletak pada badan, beban  pada hati, dan beban yang mendekatkan diri pada makhluk terdalam. Penolakan amalan, kandungan, terima kasih tawaran, berpuas hati dengan Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), dan tidak akan berpuas hati dengan diri sendiri. Berfikir dan lain-lain, berputus asa memegang pendapat orang lain yang miskin, dan tidak memegang diri anda dalam penghargaan yang tinggi.

* Apabila anda meninggalkan dunia ini dan pertapaan anda menjadi benar, dunia ini akan muncul untuk anda di dalam mimpi anda dalam bentuk seorang wanita yang membayar penghormatan kepada anda, berkata: "Saya seorang pembantu untuk anda, saya mempunyai amanah untuk anda, jadi membawa mereka. "Dia akan dikira untuk anda saham diuntukkan anda, sama ada sedikit atau banyak. Apabila anda telah diperkukuh, dia akan datang kepada kamu terjaga. Negeri pertama rohani para nabi (doa dan selamat sejahtera kepada mereka) adalah inspirasi dan yang kedua adalah impian berwawasan. Apabila negeri rohani mereka telah mengukuh, malaikat itu datang kepada mereka terjaga dan berkata: "Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) berkata kepada anda itu dan ini" 

* Apabila seseorang yang benar-benar melepaskan makhluk, mereka menjadi benar-benar berminat untuk beliau dan mendapat manfaat daripada mendengar kata-kata beliau dan melihat kepadanya. Apabila penolakan jantung yang makhluk dan penolakan itu makhluk terdalam, apa-apa yang selain Allah (yang besar dan dimuliakan Dialah), selain dari mendekatkan diri-Nya, telah menjadi tulen, mendekatkan diri menjadi teman rapat beliau di dunia ini dan penghibur beliau di akhirat. 

* Jadi yang waras, saya dapat melihat bahawa anda tidak mempunyai hati atau pengetahuan jantung. Celakalah kamu kelak! Anda mendakwa untuk menjadi seorang pertapa dan memakai pakaian pertapa, tetapi anda pergi mengetuk di pintu raja-raja dan kaya, yang anak-anak di dunia ini, dan kemudian kembali! Diri anda lebih rendah bertujuan dunia ini dan hasrat untuk apa yang mereka mempunyai. Sesungguhnya engkau mesti diketahui bahawa Rasulullah (doa Allah dan keamanan kepadanya) telah berkata: ". Sesiapa yang berlegar di sekitar kawasan larangan adalah sangat mungkin untuk menamatkan sehingga menceroboh di atasnya" keasyikan dengan hal ehwal dunia ini menghalang jalan bagi hamba-hamba Allah (yang besar dan dimuliakan Dia), memukau mereka, dan memandu mereka daripada deria mereka. Ini terpakai kepada semua orang kecuali orang-orang yang Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) wasiat untuk mengecualikan. Ini adalah beberapa individu. Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) menjaga hati dan amalan-amalan mereka dan melindungi mereka dalam kedua-dua kehidupan mereka awam dan swasta. Beliau membersihkan makanan, minuman, dan pakaian dengan tangan kuasa. Orang-orang Allah telah dimasukkan ke dalam amalan Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) dibawa dengan dia, jadi Master (yang besar dan dimuliakan Dia) menjaga mereka dan menyayangi mereka. 

* Celakalah kamu kelak! Ia adalah hati bahawa penolakan amalan bukan badan. Wahai yang pertapa hanya zahirnya, penolakan anda dibuang kembali anda! Anda telah tersembunyi serban dan baju anda, dikebumikan emas anda di dalam tanah, memakai pakaian sederhana bulu biri-biri, dan dipungut sisa. Semoga Allah memotong kulit dan kepala anda jika anda tidak bertaubat. Anda telah membuka kedai anda untuk menjual hipokrasi. Semoga Allah merobohkan kedai anda di atas anda dan membunuh anda di bawah runtuhan jika anda tidak memusnahkan, bertaubat, dan memotong tali pinggang anda (zunnār) .1
Celakalah kamu kelak! Orang-orang yang beriman mempunyai penolakan dalam jantung dan bagaimana karibnya kepada Tuhannya (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) dalam makhluk terdalam. Dunia dan akhirat telah kedua-duanya datang ke pintu, dalam perbendaharaan beliau, bukan di dalam hatinya. Hatinya kosong dengan apa-apa jua selain daripada Sarjana. Bagaimana ia boleh mengambil orang lain apabila ia telah dipenuhi dengan-Nya, mengingati-Nya, dan kedekatan-Nya? Hatinya kosong dan pecah pada akaun Sarjana, jadi tiada keraguan Dia diam di dalamnya. Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah berkata dalam satu ucapan-ucapan beliau: "Saya dengan orang-orang yang insan yang terluka atas akaun-Ku." Diri yang lebih rendah mereka telah dipecahkan dengan memberikan dunia ini dan hati mereka telah dipecahkan pada akaun Master mereka . Setelah rehat ini telah mengambil tempat, Dia akan datang kepada mereka dan menetapkan. Pakar Perubatan yang akan datang dan merawat mereka. Ini adalah kebahagiaan yang benar, bukan kebahagiaan dunia dan akhirat. 

* Anda perlu mengamalkan sekatan yang soleh supaya tangan jantung anda tidak pernah tanpanya. Jika anda memberikan maka anda akan kecewa. Apabila seseorang memberikan amalan halangan yang soleh, hatinya gelap dengan benda-benda yang diragui di sisi undang-undang dan kekotoran. Celakalah kamu kelak! Anda mendakwa bahawa anda adalah alim tetapi anda tidak mengamalkan sekatan yang soleh! Orang yang mengamalkan meninggalkan banyak perkara takut jatuh dalam perkara-perkara yang dilarang dan diragui, dan Allah menghukum beliau atas dasar konsesi dibenarkan terendah.
Satu hari, saya melalui sebuah kampung yang dikelilingi oleh bidang jagung. Saya menghulurkan tangan saya dan memilih rotan jagung menghisap. Pada ketika itu, dua orang lelaki dari kampung itu, setiap seorang daripada mereka memegang sebatang kayu, datang dan memukul saya sehingga aku rebah ke tanah. Jadi saya memberi ikrar kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) pada ketika itu tidak mengambil kesempatan sekali lagi konsesi yang dibenarkan atau berguna diri dari apa yang tidak merupakan lombong. Undang-undang itu telah membenarkan orang yang berlalu oleh bidang bijirin dan pokok buah-buahan untuk makan sebanyak yang dia perlu tanpa membayar apa-apa sebagai balasan, tetapi ia dilarang daripada mengambil apa-apa. Ini adalah konsesi umum. Namun, saya tidak dibenarkan untuk mengambil kesempatan daripada konsesi ini dan saya telah diarahkan untuk mematuhi undang-undang yang ketat. Sebagai orang yang semakin mengingati kematian, kenaikan sekatan alim beliau, konsesi yang dibenarkan kepadanya berkurangan, dan pematuhan kepada peningkatan undang-undang ketat. 

* Buka mata diri yang lebih rendah dan berkata: "Lihatlah Tuhan (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) anda dan lihat bagaimana Dia melihat kamu. Melihat bagaimana Dia telah memusnahkan raja-raja dan orang kaya yang tinggal sebelum anda. Ingatlah kematian orang-orang yang masa silam yang memiliki dunia dan menikmati keseronokan sebelum ia dirampas dari tangan mereka dan mereka telah diusir dari. Mereka kini dipenjarakan di penjara azab. Istana mereka membolos, rumah-rumah mereka telah runtuh, harta mereka hilang, dan perbuatan mereka telah tinggal. Nafsu berahi telah hilang dan akibat yang buruk mereka masih tetap ada. "
Tidak bergembira untuk ini bukan masa untuk bersukacita. Jangan kagum dengan kecantikan wajah isteri anda, oleh anak anda, oleh rumah anda, dan oleh saiz kekayaan anda. Jangan bergembira dengan apa yang nabi sebelumnya, Rasul-rasul, dan orang-orang yang bertakwa (doa dan keamanan Allah atas mereka semua) tidak bergembira. Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah berkata: "Allah tidak suka kepada orang-orang yang melulu gembira "(dari 28,76) dengan dunia ini dan rakyatnya dan dengan yang lain dari Allah. Beliau mengasihi orang-orang yang bergembira dalam Dia (yang besar dan dimuliakan Dia) dan di sisi-Nya.
Pemikiran dan mencerminkan rakyat Allah memberi tumpuan kepada hal ehwal akhirat tidak ke atas keseronokan hawa nafsu, berahi, dan hiburan. Wahai yang berada di bawah sebuah ilusi, anda tidak melakukan apa yang Dia mahu anda lakukan! Wahai orang-orang yang pelupa, di akhirat ada azab yang keras bagi mereka yang tidak taat kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dia)!

Tiada ulasan: