Catatan Popular

Rabu, 25 Julai 2012

TOKOH SUFI ABDULLAH AL MUBARAK 3: ABDULLAH AL MUBARAK DAN HAMBANYA

Abdullah mempunyai hamba. Seorang lelaki berkata kepadanya, "Bahawa hamba kamu mati dan memberikan kamu bebanan " Maklumat ini memberi bermasalah kepada Abdullah. Satu malam, dia mengkuiti pergerakan tumit hambanyaitu . Dia pergi ke tanah perkuburan dan membuka sebuah kubur. Dalam kubur ada suatu doa yang khusus, di mana hamba berdiri pada sembahyang. Abd Allah, melihat semua ini dari jauh, merangkak lebih dekat. Dia melihat bahawa hamba telah memakai kain berkabung dan telah meletakkannya keliling lehernya. Menggosok mukanya di bumi, dia telah meraung. Memerhati ini, Abd Allah merangkak jauh menangis dan duduk di satu sudut. Hamba kekal di tempat itu sehingga waktu subuh. Kemudian dia bangun dari tempat kubur, dan terus menuju ke masjid untuk solat subuh dan berkata, "Ya Tuhan ku," dia merayu, " hari telah kembali. tuan duniawi saya akan meminta wang daripada saya. Engkau yang membri kekayaan yang memberi muflis. Engkau berilah  kepada ku daripada Engkau, Engkau lebih mengetahui. " Serta-merta cahaya bersinar di langit, dan perak dirham jatuh ke dalam tangan hamba. Abd Allah tidak sabar menanggung menonton kejadian ajaib ini. Lalu Beliau bangun dan mengambil  hambanya kepangkuannya beliau lalu menciumnya.
"Se ribu nyawa menjadi tebusan kepada hamba!" Katanya berseru. "Anda adalah tuan, bukan saya."
"Ya Allah," lalu hamba ku  menangis, melihat apa yang telah berlaku, "Sekarang pekung diri saya telah dilucutkan dan rahsia saya diketahui  tiada rehatnya yang lebih kekal bagi saya dalam dunia ini. Saya merayu kepada Mu dengan keperkasaan dan kemuliaan Engkau, saya menderita menjadi punca tersandung. Ambilah diri jiwa. saya " Kepalanya masih berbaring di pangkuan Abd Allah setelah selesai ia berkata-kata. Abd Allah meletakkan dia k dan dibalut , maka dia dikebumikannya sama kain kabung dalam kubur itu. Malam itu Abd Allah melihat raja dunia dalam mimpi, dan Rakan Allah,  Ibrahim datang menunggang kuda dari syurga.
"Abd Allah," kata mereka, "kenapa anda mengebumikan rakan kami dalam kain guni? "

 

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenapa saudara wan edeli memilih tarikat naqsanbandiah mujadiyyah sebagai tarikat untuk hidup.islam ti

Tanpa Nama berkata...

islam tidak begitu.guru muryid tidak begitu.tarikat tidak begitu. suka-suka.pakaian semata2 ok.tapi tidak begitu.