Catatan Popular

Sabtu, 4 Ogos 2012

HIKAM ATAI’ILLAH NO 5 VERSI IBN AJIBAH: TANDA-TANDA TERTUTUP MATAHATI

SYARAH IBN AJIBAH
 
BUKTI BUTA MATA HATI KAMU

Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary 
 
Anda berusaha untuk apa yang benar-benar dijamin anda dan Kelonggaran anda dalam apa yang dikehendaki daripada anda adalah bukti bahawa anda buta matahati

Berusaha ke arah sesuatu perkara adalah untuk menumpukan usaha dan tenaga dalam mencari. Kelonggaran adalah kecuaian dan pembaziran. Mata penglihatan, sebagai penglihatan adalah penglihatan pancaindera. Mata dalam @ hati hanya melihat makna dan penglihatan hanya melihat semua perkara dengan deria.

Anda boleh mengatakan bahawa mata dalam hanya melihat yang halus dan penglihatan hanya melihat padat, atau mata dalam hanya melihat abadi dan penglihatan hanya melihat duniawi, atau mata dalam hanya melihat Pembuat dan penglihatan hanya melihat sebagai.

Apabila Allah menghendaki untuk membuka mata dalam, Dia membuat pekerjaan keluar berkhidmat Nya manakala diduduki masuk dengan cinta kepada-Nya. Apabila cinta masuk dan perkhidmatan ke luar menjadi besar, cahaya mata dalam tumbuh kuat sehingga ia penglihatan luarbiasa, dan cahaya penglihatan hilang dalam cahaya mata dalam dan sebagainya ia hanya melihat makna yang halus dan lampu abadi  mata dalam melihat.
Ini adalah makna perkataan Shaykh al-Majdhub:
Pandangan saya terus hilang di sisi,
     dan saya telah dibunuh mereka semua tidak kekal
Saya sedar dan tidak mencari lain
     dan kekal ceria di negeri ini.

Apabila Allah mahu untuk mengecewakan hambaNya, nescaya Dia menjadikan pekerjaan berkhidmat dengan makhluk dan cinta akan makhluk-makhluk. Kemudian dia terus seperti itu sehingga cahaya mata jiwanya dipadamkan dan cahaya penglihatan mengatasi cahaya mata dalam dan dia hanya melihat dengan deria dan hanya berkhidmat untuk pancaindera.

Jadi dia berusaha untuk mendapatkan apa yang dijamin bagi peruntukan yang diuntukkan dan adalah longgar dalam kewajipan yang dikehendaki daripadanya.

Jika dia menggantikan berusaha dengan penyerapan jumlah dan Kelonggaran dengan meninggalkannya, kebodohan menjadi buta

Shaykh Zarruq berkata bahawa:Kami berlindung dengan Allah! Ini adalah kerana dunia ini adalah ibarat sungai Goliat dari mana tiada siapa yang minum kecuali satu penceduk bukan satu yang dahaga, jadi faham!

Shaykh ash-Shadhili berkata, "mata dalaman adalah seperti mata penglihatan. Perkara yang kurangnya jatuh, ia menghalang dari melihat, walaupun ia tidak membawa kepada buta .
Terdapat bahaya dalam sesuatu yang merosakkan penglihatan dan menjadikan berfikiran keruh;. Dan keinginan untuk ia sama sekali membuang yang baik, dan bertindak dengan membuang dari sebahagian Islam itu dan membawa pertentangan

Apabila beliau terus jahat, Islam meninggalkan dia. Apabila mencapai tahap menyerang dalam Masyarakat, ketidakadilan berterusan kerana cinta untuk pangkat dan kedudukan dan cinta dunia ini berbanding dengan akhirat, maka Islam sepenuhnya meninggalkan dia.

Jangan tertipu dengan apa yang anda lihat dalam dan luarannya. Ia tidak mempunyai semangat kerana Islam adalah cinta Allah dan cinta untuk hamba-hambaNya yang soleh. "
Berjuang untuk apa yang dijamin sepenuhnya patut disalahkan, sama ada melalui tindakan atau perkataan untuk mempercepatkan mendapatkan oleh doa atau sesuatu yang lain

Tiada ulasan: