SYARAH IBN AJIBAH
BUKTI BUTA MATA HATI KAMU
Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
Berusaha ke arah sesuatu perkara adalah untuk menumpukan usaha dan tenaga dalam mencari. Kelonggaran adalah kecuaian dan pembaziran. Mata penglihatan, sebagai penglihatan adalah penglihatan pancaindera. Mata dalam @ hati hanya melihat makna dan penglihatan hanya melihat semua perkara dengan deria.
Apabila Allah menghendaki untuk membuka mata dalam, Dia membuat pekerjaan keluar berkhidmat Nya manakala diduduki masuk dengan cinta kepada-Nya. Apabila cinta masuk dan perkhidmatan ke luar menjadi besar, cahaya mata dalam tumbuh kuat sehingga ia penglihatan luarbiasa, dan cahaya penglihatan hilang dalam cahaya mata dalam dan sebagainya ia hanya melihat makna yang halus dan lampu abadi mata dalam melihat.
Apabila Allah mahu untuk mengecewakan hambaNya, nescaya Dia menjadikan pekerjaan berkhidmat dengan makhluk dan cinta akan makhluk-makhluk. Kemudian dia terus seperti itu sehingga cahaya mata jiwanya dipadamkan dan cahaya penglihatan mengatasi cahaya mata dalam dan dia hanya melihat dengan deria dan hanya berkhidmat untuk pancaindera.
Shaykh ash-Shadhili berkata, "mata dalaman adalah seperti mata penglihatan. Perkara yang kurangnya jatuh, ia menghalang dari melihat, walaupun ia tidak membawa kepada buta .
Jangan tertipu dengan apa yang anda lihat dalam
dan luarannya. Ia tidak mempunyai semangat kerana Islam adalah cinta Allah dan
cinta untuk hamba-hambaNya yang soleh. "
Berjuang untuk apa yang dijamin sepenuhnya patut disalahkan, sama ada melalui tindakan atau perkataan untuk mempercepatkan mendapatkan oleh doa atau sesuatu yang lain
BUKTI BUTA MATA HATI KAMU
Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
Anda berusaha
untuk apa yang benar-benar dijamin anda dan Kelonggaran anda dalam apa yang
dikehendaki daripada anda adalah bukti bahawa anda buta matahati
Berusaha ke arah sesuatu perkara adalah untuk menumpukan usaha dan tenaga dalam mencari. Kelonggaran adalah kecuaian dan pembaziran. Mata penglihatan, sebagai penglihatan adalah penglihatan pancaindera. Mata dalam @ hati hanya melihat makna dan penglihatan hanya melihat semua perkara dengan deria.
Anda boleh mengatakan bahawa mata dalam hanya melihat yang halus dan
penglihatan hanya melihat padat, atau mata dalam hanya melihat abadi dan
penglihatan hanya melihat duniawi, atau mata dalam hanya melihat Pembuat dan
penglihatan hanya melihat sebagai.
Apabila Allah menghendaki untuk membuka mata dalam, Dia membuat pekerjaan keluar berkhidmat Nya manakala diduduki masuk dengan cinta kepada-Nya. Apabila cinta masuk dan perkhidmatan ke luar menjadi besar, cahaya mata dalam tumbuh kuat sehingga ia penglihatan luarbiasa, dan cahaya penglihatan hilang dalam cahaya mata dalam dan sebagainya ia hanya melihat makna yang halus dan lampu abadi mata dalam melihat.
Ini adalah makna perkataan Shaykh al-Majdhub:
Pandangan saya terus hilang di sisi,
dan saya telah dibunuh mereka semua tidak kekal
Saya sedar dan tidak mencari lain
dan kekal ceria di negeri ini.
Pandangan saya terus hilang di sisi,
dan saya telah dibunuh mereka semua tidak kekal
Saya sedar dan tidak mencari lain
dan kekal ceria di negeri ini.
Apabila Allah mahu untuk mengecewakan hambaNya, nescaya Dia menjadikan pekerjaan berkhidmat dengan makhluk dan cinta akan makhluk-makhluk. Kemudian dia terus seperti itu sehingga cahaya mata jiwanya dipadamkan dan cahaya penglihatan mengatasi cahaya mata dalam dan dia hanya melihat dengan deria dan hanya berkhidmat untuk pancaindera.
Jadi dia berusaha untuk mendapatkan apa yang dijamin bagi peruntukan yang diuntukkan
dan adalah longgar dalam kewajipan yang dikehendaki daripadanya.
Jika dia menggantikan berusaha dengan penyerapan jumlah dan Kelonggaran
dengan meninggalkannya, kebodohan menjadi buta
Shaykh Zarruq berkata bahawa:Kami berlindung dengan Allah! Ini adalah
kerana dunia ini adalah ibarat sungai Goliat dari mana tiada siapa yang minum
kecuali satu penceduk bukan satu yang dahaga, jadi faham!
Shaykh ash-Shadhili berkata, "mata dalaman adalah seperti mata penglihatan. Perkara yang kurangnya jatuh, ia menghalang dari melihat, walaupun ia tidak membawa kepada buta .
Terdapat bahaya dalam sesuatu yang merosakkan penglihatan dan menjadikan
berfikiran keruh;. Dan keinginan untuk ia sama sekali membuang yang baik, dan
bertindak dengan membuang dari sebahagian Islam itu dan membawa pertentangan
Apabila beliau terus jahat, Islam meninggalkan dia. Apabila mencapai tahap
menyerang dalam Masyarakat, ketidakadilan berterusan kerana cinta untuk pangkat
dan kedudukan dan cinta dunia ini berbanding dengan akhirat, maka Islam
sepenuhnya meninggalkan dia.
Berjuang untuk apa yang dijamin sepenuhnya patut disalahkan, sama ada melalui tindakan atau perkataan untuk mempercepatkan mendapatkan oleh doa atau sesuatu yang lain
Tiada ulasan:
Catat Ulasan