Catatan Popular

Ahad, 26 Ogos 2012

TAREKAT AGUNG 7 : TAREKAT KHALWATIYYAH BAHAGIAN 2


Tariqat Khalwati (juga dikenali sebagai Khalwatiyya, Khalwatiya, atau Halveti, kerana ia dikenali di Turki) adalah persaudaraan Islam Sufi (tariqa). Bersama-sama dengan perintah Naqshbandi, Qadiri dan Shadhili, ia adalah antara tariqat yang paling terkenal Sufi. Tariqat itu mengambil namanya daripada perkataan Arab khalwa, bermaksud "kaedah pengeluaran atau pengasingan dari dunia untuk tujuan mistik."
Tariqat itu telah diasaskan oleh Umar al-Khalwati di bandar Herat di zaman pertengahan Khurasan (kini terletak di barat Afghanistan). Walau bagaimanapun, ia adalah pengikut Umar, Yahya Shirvani, yang mengasaskan "Cara Khalwati." Yahya Shirvani menulis wird al-Sattar, teks kebaktian yang dibaca oleh ahli-ahli hampir semua cawangan Khalwatiyya.
Tariqat Khalwati dikenali untuk latihan upacara yang ketat dervishes dan penekanan individualisme. Terutama, perintah itu dinaikkan pangkat pertapaan individu (zuhd) dan berundur (khalwa), membezakan diri mereka daripada perintah lain pada masa itu. perintah dikaitkan sebagai salah satu sekolah sumber banyak perintah lain Sufi.

1. Sejarah

Terdapat dua pergerakan sejarah Tariqat Khalwati. Yang pertama bermula pada lewat abad ke-14 dan berakhir pada abad ke-17. Pergerakan sejarah yang pertama menandakan asal usul dan penyebaran di kawasan yang luas, yang kini sebahagian daripada Iran, Iraq, Syria dan Turki. Pergerakan kedua bermula pada lewat abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-19 yang kebanyakannya tertumpu di Mesir, yang dianggap tempoh pembaharuan perintah Khalwati. Tariqat itu hilang populariti pada tahun 1865, tetapi kebanyakan pemimpin bercabang untuk membentuk perintah yang berbeza untuk mengembangkan Islam di seluruh Afrika. Perintah itu tinggal kebanyakannya di kawasan bandar besar.
Asal-usul perintah Khalwati adalah kabur, tetapi kebanyakan yang dikatakan oleh Umar al-Khalwati sebagai pengasas, atau "pir pertama".

Walau bagaimanapun, Umar-Khalwati dianggap seorang lelaki misteri yang melakukan sangat sedikit untuk menyebarkan perintah itu. Shaykh, Yahya Shirvani telah dianggap "pir kedua" yang bertanggungjawab untuk penyebaran perintah Khalwati. Yahya Shirvani hidup pada masa ketidakstabilan politik yang besar di tengah-tengah penaklukan Mongol. Selepas serangan-serangan Mongol, Turki nomad mula berkumpul ke pusat bandar dunia Islam. Semua bandar ini telah syekh sufi yang melakukan keajaiban untuk nomad. Oleh itu, nomad Turki mudah ditukar kepada Islam mistik apabila syekh sufi janjikan kepada mereka dan kesatuan di sisi Allah. [1] Yahya Shirvani memasuki Baku pada masa ini semangat keagamaan dan ketidakstabilan politik, dan dia mampu untuk memulakan pergerakan. Yahya Shirvani dapat mengumpulkan sepuluh ribu orang kepada pergerakan. Yahya mempunyai ramai murid-murid yang popular, berkarisma untuk menyebarkan perintah itu, termasuk Ilyas Pir.

Masa populariti terbesar bagi perintah Khalwati adalah semasa pemerintahan tiga puluh tahun "Bayazid Sufi" (1481-1511) di Turki Uthmaniyyah. Pada masa ini, sultan mengamalkan ritual Sufi, yang, tanpa ragu-ragu lagi, membawa masuk ramai orang untuk perintah yang mahu memajukan kerjaya politik mereka. Ini adalah tempoh masa di mana ahli-ahli kelas atasan, tentera Uthmaniyyah, dan barisan perkhidmatan awam yang lebih tinggi semua yang terlibat dengan perintah Khalwati. Syeikh sufi, Chelebi Khalifa, memindahkan ibu pejabat perintah Khalwati dari Amasya ke Istanbul.  Di sini, mereka membina semula dahulunya sebuah gereja ke dalam tekke, atau menyerahkan Sufi. Tekke menjadi dikenali sebagai Masjid Koca Pasha Mustafa.  Bangunan-bangunan ini yang tersebar di seluruh rantau ini sebagai populariti Khalwati berkembang. Perintah itu merebak dari asal-usul di Timur Tengah untuk Balkan (terutamanya di selatan Greece, Kosovo dan Macedonia, ke Mesir, Sudan dan hampir semua sudut Empayar Uthmaniyyah.
Selepas kematian Chelebi Khalifa, kuasa ini diluluskan adalah bagi anaknya undang-undang, Sunbul Efendi. Beliau dianggap sebagai seorang yang amat rohani yang menyelamatkan Koca Mustafa Pasha Masjid. Menurut akaun ajaib, baru sultan Selim I, adalah mencurigakan perintah Khalwati dan mahu untuk memusnahkan tekke. Selim saya menghantar pekerja untuk meruntuhkan tekke itu, tetapi marah Efendi Sunbul berpaling mereka. Mendengar ini, Selim saya pergi bawah sana dirinya hanya untuk melihat beratus-ratus dervishes senyap yang berkumpul di sekeliling Shaykh Sunbul berpakaian dengan khirqa. Selim hairan dengan kuasa rohani Sunbul dan membatalkan rancangan untuk memusnahkan tekke.
Pada masa ini, ahli-ahli perintah Khalwati memutuskan hubungan dengan rakyat biasa, yang mereka sebelum ini sejajar diri mereka begitu rapat. Mereka cuba untuk menghapuskan perintah orang-orang Islam ke susunan yang lebih ortodoks. Khalwati adalah sangat sedar imej awam mereka dan mahu perintah itu untuk menjadi lebih keahlian eksklusif untuk kelas atasan. Dari sini, perintah Khalwati tercetus kepada Suborder banyak. Dalam 1650-an naik satu Khalwati ulama yang paling terkenal Anatolia, Niyazi al-Misri. Niyazi adalah terkenal dengan puisi, kuasa-kuasa spiritual, dan pembangkang awam kepada kerajaan. Beliau adalah seorang pemimpin yang mewakili perintah Khalwati tua, satu untuk orang ramai. Niyazi memberi rakyat biasa dan aspirasi rohani mereka suara lagi bagi Khalwati. Puisi niyazi menunjukkan beberapa aspek yang Khalwati berundur. Beliau menulis dalam puisi:
"Saya fikir bahawa dalam dunia tidak ada kawan yang tinggal untuk saya -
Saya meninggalkan diri saya sendiri, dan sesungguhnya, iblis tidak ditinggalkan untuk saya "

2. Abad ke-18 19: Pembaharuan Khalwati

Kebanyakan sarjana percaya bahawa Khalwati pergi melalui kebangkitan semula pada abad ke-18 apabila Mustafa Kamal al-Din al-Bakri adalah yang bertanggungjawab. Al-Bakri dianggap seorang syekh besar yang menulis banyak buku, mencipta teknik Sufi, dan sangat berkarisma. Beliau mengembara di seluruh Yerusalem, Aleppo, Istanbul, Baghdad dan Basra. Sebelum dia meninggal dunia, beliau telah menulis 220 buah buku, kebanyakannya tentang adab.  Ia berkata bahawa dia melihat masa 19 nabi dan al-Khidr tiga kali. Banyak di bandar-bandar, orang ramai akan mob al-Bakri untuk menerima berkat beliau. Selepas al-Bakri meninggal dunia, Khalwati kubah cendekiawan percaya bahawa al-Bakri menetapkan "kebangkitan besar sufi dalam gerakan." Beliau dianggap sebagai pembaharu yang memperbaharui perintah yang Khalwati di Mesir. Perintah Khalwati masih kekal kukuh di Mesir di mana perintah sufi menerima ijazah sokongan daripada kerajaan. Perintah Khalwati juga kekal kukuh di Sudan.

Walau bagaimanapun, tidak semua ulama bersetuju dengan pengaruh al-Bakri. Frederick de Jong berhujah dalam pengajian dikumpul bahawa pengaruh al Bakri adalah terhad. Beliau berhujah bahawa ramai para ulama bercakap pengaruh beliau, tetapi tanpa maklumat terperinci mengenai apa yang sebenarnya beliau lakukan. Jong berhujah bahawa pengaruh al-Bakri adalah terhad untuk menambah Litani solat ritual Khalwati. [2] Beliau membuat murid-murid-Nya membaca barzanji ini sebelum matahari terbit dan memanggil wird al-Sahar. Al-Bakri menulis ini Litani solat dirinya dan berfikir ia perlu untuk menambah amalan perintah Khalwati. Jong berpendapat al-Bakri tidak harus dikaitkan dengan kebangkitan perintah Sufi untuk kesan yang terhad.

3 Pengaruh Politik Abad ke-19

Ahli perintah Khwalti terlibat dalam pergerakan politik dengan memainkan peranan yang besar dalam pemberontakan Urabi di Mesir. Perintah itu membantu orang lain menentang pendudukan British di Mesir. Kumpulan Khalwati di Mesir Hulu membantah pendudukan British kerana cukai yang tinggi dan tenaga buruh dibayar, yang, di samping kemarau, hidup buatan yang sangat keras pada tahun 1870-an. [2] protes mereka dicampur dengan protes besar aliran nasionalis yang membawa kepada pemberontakan Urabi. Boleh dikatakan bahawa perjuangan Khalwati untuk memperbaiki keadaan hidup akhirnya membawa kepada protes nasionalis yang lebih besar. [2]

4 Khalwati Tekkes

Perintah Khalwati mempunyai tekkes banyak di Istanbul, yang paling terkenal sebagai Jerrahi, Ussaki, Sunbuli, Ramazaniyye dan Nasuhi. Walaupun perintah sufi kini dimansuhkan di Republik Turki, di atas hampir semua masjid sekarang dan / atau tempat-tempat lawatan oleh orang Islam untuk solat.

5 Cabang terkenal tariqat Khalwati

• Gulshani
• Jerrahi
• Nasuhi
• Rahmani
• Sunbuli
• Ussaki

Tiada ulasan: