VERSI IBN AJIBAH
Meragui tentang sesuatu untuk antara kejadian dan tidak berlakunya.Mata dalaman bermakna untuk menampung pangkat. Mata dalam fakulti yang melihat makna dan rahsia adalah fakulti yang disediakan atas ketegasan ilmu dan makrifat.
Meletakkan cahaya sesuatu adalah untuk menyembunyikan selepas ia telah muncul. Apabila Allah menjanjikan sesuatu pada lidah Wahyu atau inspirasi oleh Nabi, wali atau tajalli yang kukuh, tidak meragui bahawa janji, jika anda adalah benar. Jika masa tidak ditentukan, perkara itu mempunyai skop yang luas dan masa yang mungkin panjang atau pendek.
Ini merupakan satu rahsia yang tersembunyi. Besar para nabi dan orang-orang yang benar tidak berhenti di janji dan sebagainya pergolakan mereka terus dan ia tidak dijelaskan dengan yang lain dari Allah. Sebaliknya mereka melihat keluasan pengetahuan dan kesan daya-Nya.
Bagi kes al-Hudaybiyya, masa yang dijanjikan itu tidak jelas Allah mengatakan, "Dia tahu apa yang anda tidak tahu." (48:27) Apabila 'Umar berkata, "Adakah anda tidak memberitahu kita bahawa kita akan masuk Mekah?" dia menjawab, "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, ia akan menjadi tahun ini?" "Tidak," dia menjawab. Dia berkata, "Anda akan memasuki dan melakukan tawaf di dalamnya."
Saudara-saudara ku, tepuk tangan saya atas asas yang mengesahkan apa yang telah Alla janjikana kepada anda dan berpendapat yang baik kepada Dia dan kawan-kawan-Nya, terutamanya syeikh kami.
Allah boleh membiasakan rakan-rakan beliau dengan perintah tetapi tidak membiasakan mereka dengan keturunan kebaikan. Apabila datang azab disertai oleh kebaikan, ia adalah ringan dan mudah supaya dia berpendapat bahawa ia telah tidak berlaku. Kita telah menyaksikan kedua-dua ini dan apa yang kita katakan sebelum ini dalam diri kita dan ulama, Ia tidak mengurangkan kebenaran kami tidak memadamkan cahaya rahsia kami. Segala puji kepada Tuhan kami.
Nota. Sidi di-Tawudi ibn Sawda berkata, "kebijaksanaan ini adalah kabur. Seseorang bertanya, 'Bagaimana ia boleh dibayangkan bahawa masa yang dinyatakan? Jika ia oleh Wahyu, ia telah berhenti, dan jika ia adalah dengan jalan wahyu (dengan diberi ilham atau mimpi), kemudian merasa ragu di dalamnya tidak memaksa mata dalaman sejak kepercayaan di dalamnya tidak mutlak. Kami menjawab, 'Kata-kata kita adalah kebimbangan murid yang benar dalam perjalanan atau orang-orang yang telah tiba.
Pengiktirafan kekerasan adalah keagungan lahir pada permukaan dan kecantikan dari segi dalaman yang diikuti oleh sifat-sifat kesempurnaan. Murid boleh meragui apa yang Allah menjanjikan rahmat dan bukaan yang menyebabkan dari. Itulah mengapa Shaykh kata:
Dalam Kalam Hikmah ke 7 Imam Ibnu Atai’illah
Askandary menyatakan
Jika
sesuatu yang dijanjikan tidak berlaku walaupun masa untuk ia ditetapkan, tidak
meragui janji! Jika anda lakukan, yang akan malap mata hati anda dan memadamkan
cahaya rahsia anda.
Meragui tentang sesuatu untuk antara kejadian dan tidak berlakunya.Mata dalaman bermakna untuk menampung pangkat. Mata dalam fakulti yang melihat makna dan rahsia adalah fakulti yang disediakan atas ketegasan ilmu dan makrifat.
Tahu bahawa nafs, akal, Ruh dan sirr semua perkara yang sama, tetapi mereka
berbeza dari segi apa yang mereka anggap.
Bahawa yang merasakan selera adalah nafs.
Bahawa yang merasakan undang-undang pertimbangan akal.
Yang melihat tajalliyat dan waridat adalah Ruh.
Yang melihat terwujudnya dan negeri tetap rahsia.
Tempat yang sama.
Meletakkan cahaya sesuatu adalah untuk menyembunyikan selepas ia telah muncul. Apabila Allah menjanjikan sesuatu pada lidah Wahyu atau inspirasi oleh Nabi, wali atau tajalli yang kukuh, tidak meragui bahawa janji, jika anda adalah benar. Jika masa tidak ditentukan, perkara itu mempunyai skop yang luas dan masa yang mungkin panjang atau pendek.
Jadi jangan ragu-ragu bahawa ia akan terjadi, walaupun ia mengambil masa
yang lama. Ia mengambil masa empat puluh tahun bagi merealisasikan doa Musa dan
Harun terhadap Firaun apabila dia berkata, "Tuhan kami, memusnahkan
kekayaan mereka." (10:88)
Jika masa yang dinyatakan dan yang tidak berlaku pada masa, tidak meragui
kebenaran janji itu. Yang boleh disambungkan kepada sebab dan prasyarat ghaib
yang Allah telah menyembunyikan dari itu Nabi atau wali yang nyata daya-Nya,
kekuatan dan pertimbangan, Mengimbas kembali kepada kes Yunus apabila dia
memberitahu kaumnya tentang hukuman yang dia telah diberitahu dan kemudian
melarikan diri dari mereka. Yang berkaitan kekurangan mereka Islam. Apabila
mereka menjadi Islam, hukuman itu ditangguhkan bagi mereka. Yang sama adalah
benar kes Nabi Nuh, ketika dia berkata, "Anak lelaki saya adalah salah
satu daripada keluarga saya dan bahawa janjiMu itu adalah sesungguhnya
benar." (11:45)
Maka yang bertepatan dengan pengertian am. Kemudian Allah berkata
kepadanya, "Beliau pasti tidak salah satu daripada keluarga anda. Beliau
adalah seseorang yang tindakan tidak adalah benar." (11:46) "Kami
telah menjanjikan kamu bahawa keluarga yang soleh anda akan disimpan, walaupun
anda difahami kepada umum. Pengetahuan kami adalah luas."
Ini merupakan satu rahsia yang tersembunyi. Besar para nabi dan orang-orang yang benar tidak berhenti di janji dan sebagainya pergolakan mereka terus dan ia tidak dijelaskan dengan yang lain dari Allah. Sebaliknya mereka melihat keluasan pengetahuan dan kesan daya-Nya.
Sebahagian daripada yang terdapat dalam perkataan Rakan Ibrahim, "Saya
tidak takut mana-mana pekongsi anda memperkatakan terhadap-Nya kecuali Tuhan
saya akan satu perkara yang berlaku. Tuhanku merangkumi segala sesuatu dalam
pengetahuan," (6:80) dan kata-kata Shu'ayb, "Kami tidak akan kembali,"
iaitu agama tidak percaya, "kecuali jika Allah Tuhan kami kehendaki
tentulah. Tuhan kami merangkumi segala sesuatu dalam pengetahuan-Nya."
(7:89)
Terdapat juga kes Nabi kita SAW, semoga Allah merahmati beliau dan
memberinya damai, pada Hari Badr apabila dia berdoa sehingga jubahnya terjatuh,
berkata, "Ya Allah, perjanjian dan janji anda! Ya Allah , jika kumpulan
ini musnah, akan tiada yang menyembah anda selepas hari ini. " Abu Bakar
As Siddiq berkata kepadanya, "Cukuplah,Ya Rasul Allah. Allah akan memenuhi
janji-Nya kepada kamu."
Jadi itu yang terpilih memandang lebih jauh daripada kekurangan berlaku di
sebalik janji keluar manakala Siddiq kekal dengan secara literal. Setiap adalah
betul. Nabi mempunyai pandangan yang lebih luas dan pengetahuan yang lebih
sempurna.
Bagi kes al-Hudaybiyya, masa yang dijanjikan itu tidak jelas Allah mengatakan, "Dia tahu apa yang anda tidak tahu." (48:27) Apabila 'Umar berkata, "Adakah anda tidak memberitahu kita bahawa kita akan masuk Mekah?" dia menjawab, "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, ia akan menjadi tahun ini?" "Tidak," dia menjawab. Dia berkata, "Anda akan memasuki dan melakukan tawaf di dalamnya."
Saudara-saudara ku, tepuk tangan saya atas asas yang mengesahkan apa yang telah Alla janjikana kepada anda dan berpendapat yang baik kepada Dia dan kawan-kawan-Nya, terutamanya syeikh kami.
Berhati-hati dengan penafian atau ragu-ragu, supaya mata dalaman anda dan
sebab juga untuk memadamkan cahaya rahsia. Anda mungkin kembali semula cara
anda datang dan memusnahkan semua yang anda telah membina, Cari tafsiran yang
terbaik dan berpaut kepada kesimpulan yang terbaik.
Kami telah sebutkan perkataan Shaykh kami, Sidi 'Ali, "Apabila kita hendak
akan sesuatu dan ia berlaku, kita mempunyai satu kegembiraan. Apabila ia tidak berlaku, terdapat sepuluh kegembiraan."
Itu hanya disebabkan oleh keluasan penyiasatan dan makrifat firma Tuhannya.
Allah boleh membiasakan rakan-rakan beliau dengan perintah tetapi tidak membiasakan mereka dengan keturunan kebaikan. Apabila datang azab disertai oleh kebaikan, ia adalah ringan dan mudah supaya dia berpendapat bahawa ia telah tidak berlaku. Kita telah menyaksikan kedua-dua ini dan apa yang kita katakan sebelum ini dalam diri kita dan ulama, Ia tidak mengurangkan kebenaran kami tidak memadamkan cahaya rahsia kami. Segala puji kepada Tuhan kami.
Nota. Sidi di-Tawudi ibn Sawda berkata, "kebijaksanaan ini adalah kabur. Seseorang bertanya, 'Bagaimana ia boleh dibayangkan bahawa masa yang dinyatakan? Jika ia oleh Wahyu, ia telah berhenti, dan jika ia adalah dengan jalan wahyu (dengan diberi ilham atau mimpi), kemudian merasa ragu di dalamnya tidak memaksa mata dalaman sejak kepercayaan di dalamnya tidak mutlak. Kami menjawab, 'Kata-kata kita adalah kebimbangan murid yang benar dalam perjalanan atau orang-orang yang telah tiba.
Mereka diminta untuk mengesahkan ulama dalam apa yang mereka katakan kerana
mereka adalah pewaris para nabi dan supaya mereka mengikut jejak mereka. Nabi
telah pertimbang turunkan kepada mereka dan 'Awliya mempunyai inspirasi kerana
ketika hati dibersihkan daripada kekotoran dan lain daripada Allah dan dipenuhi
dengan lampu dan rahsia, hanya kebenaran yang nyata di dalamnya.
Apabila mereka membuat janji atau ancaman, yang murid mesti percaya. Jika
dia mempunyai beberapa keraguan atau teragak-agak tentang apa yang Allah telah
dijanjikan oleh lidah Nabi atau syeikh, yang cahaya mata jiwanya akan
memadamkan rahsia beliau.
Jika masa tidak ditentukan, menunggu untuk ia berlaku , walaupun ia
mengambil masa yang lama. Jika masa yang ditetapkan dan ia tidak berlaku,
mentafsir sebagaimana yang dilakukan dengan Rasul apabila ia adalah bergantung
kepada sebab-sebab yang tersembunyi dan prasyarat. Itulah perbezaan antara
Siddiq dan Sadiq kerana Siddiq mempunyai tidak teragak-agak atau kekaguman
manakala Sadiq ragu-ragu dan kemudian membuat ketetapan. Jika dia melihat
berbuka norma, dia terkejut dan mendapati bahawa aneh. Allah Maha Mengetahui.
"
Pengiktirafan kekerasan adalah keagungan lahir pada permukaan dan kecantikan dari segi dalaman yang diikuti oleh sifat-sifat kesempurnaan. Murid boleh meragui apa yang Allah menjanjikan rahmat dan bukaan yang menyebabkan dari. Itulah mengapa Shaykh kata:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan