Catatan Popular

Selasa, 28 Ogos 2012

YAKINI JANJI ALLAH SWT : SYARAH HIKAM ATAI’ILLAH N0 7 (SYARAH IBN AJIBAH)

VERSI IBN AJIBAH

Dalam Kalam Hikmah ke 7 Imam Ibnu Atai’illah Askandary  menyatakan 

Jika sesuatu yang dijanjikan tidak berlaku  walaupun masa untuk ia ditetapkan,  tidak meragui janji! Jika anda lakukan, yang akan malap mata hati anda dan memadamkan cahaya rahsia anda.

Meragui tentang sesuatu untuk antara kejadian dan tidak berlakunya.Mata dalaman bermakna untuk menampung pangkat. Mata dalam fakulti yang melihat makna dan rahsia adalah fakulti yang disediakan atas ketegasan ilmu dan makrifat.

Tahu bahawa nafs, akal, Ruh dan sirr semua perkara yang sama, tetapi mereka berbeza dari segi apa yang mereka anggap.

Bahawa yang merasakan selera adalah nafs.
Bahawa yang merasakan undang-undang pertimbangan akal.

Yang melihat tajalliyat dan waridat adalah Ruh.
Yang melihat terwujudnya dan negeri tetap rahsia.
Tempat yang sama.

Meletakkan cahaya sesuatu adalah untuk menyembunyikan selepas ia telah muncul. Apabila Allah menjanjikan sesuatu pada lidah Wahyu atau inspirasi oleh Nabi, wali atau tajalli yang kukuh, tidak meragui bahawa janji, jika anda adalah benar. Jika masa tidak ditentukan, perkara itu mempunyai skop yang luas dan masa yang mungkin panjang atau pendek.

Jadi jangan ragu-ragu bahawa ia akan terjadi, walaupun ia mengambil masa yang lama. Ia mengambil masa empat puluh tahun bagi merealisasikan doa Musa dan Harun terhadap Firaun apabila dia berkata, "Tuhan kami, memusnahkan kekayaan mereka." (10:88)

Jika masa yang dinyatakan dan yang tidak berlaku pada masa, tidak meragui kebenaran janji itu. Yang boleh disambungkan kepada sebab dan prasyarat ghaib yang Allah telah menyembunyikan dari itu Nabi atau wali yang nyata daya-Nya, kekuatan dan pertimbangan, Mengimbas kembali kepada kes Yunus apabila dia memberitahu kaumnya tentang hukuman yang dia telah diberitahu dan kemudian melarikan diri dari mereka. Yang berkaitan kekurangan mereka Islam. Apabila mereka menjadi Islam, hukuman itu ditangguhkan bagi mereka. Yang sama adalah benar kes Nabi Nuh, ketika dia berkata, "Anak lelaki saya adalah salah satu daripada keluarga saya dan bahawa janjiMu itu adalah sesungguhnya benar." (11:45)
Maka yang bertepatan dengan pengertian am. Kemudian Allah berkata kepadanya, "Beliau pasti tidak salah satu daripada keluarga anda. Beliau adalah seseorang yang tindakan tidak adalah benar." (11:46) "Kami telah menjanjikan kamu bahawa keluarga yang soleh anda akan disimpan, walaupun anda difahami kepada umum. Pengetahuan kami adalah luas."

Ini merupakan satu rahsia yang tersembunyi. Besar para nabi dan orang-orang yang benar tidak berhenti di janji dan sebagainya pergolakan mereka terus dan ia tidak dijelaskan dengan yang lain dari Allah. Sebaliknya mereka melihat keluasan pengetahuan dan kesan daya-Nya.

Sebahagian daripada yang terdapat dalam perkataan Rakan Ibrahim, "Saya tidak takut mana-mana pekongsi anda memperkatakan terhadap-Nya kecuali Tuhan saya akan satu perkara yang berlaku. Tuhanku merangkumi segala sesuatu dalam pengetahuan," (6:80) dan kata-kata Shu'ayb, "Kami tidak akan kembali," iaitu agama tidak percaya, "kecuali jika Allah Tuhan kami kehendaki tentulah. Tuhan kami merangkumi segala sesuatu dalam pengetahuan-Nya." (7:89)

Terdapat juga kes Nabi kita SAW, semoga Allah merahmati beliau dan memberinya damai, pada Hari Badr apabila dia berdoa sehingga jubahnya terjatuh, berkata, "Ya Allah, perjanjian dan janji anda! Ya Allah , jika kumpulan ini musnah, akan tiada yang menyembah anda selepas hari ini. " Abu Bakar As Siddiq berkata kepadanya, "Cukuplah,Ya Rasul Allah. Allah akan memenuhi janji-Nya kepada kamu."

Jadi itu yang terpilih memandang lebih jauh daripada kekurangan berlaku di sebalik janji keluar manakala Siddiq kekal dengan secara literal. Setiap adalah betul. Nabi mempunyai pandangan yang lebih luas dan pengetahuan yang lebih sempurna.

Bagi kes al-Hudaybiyya, masa yang dijanjikan itu tidak jelas  Allah mengatakan, "Dia tahu apa yang anda tidak tahu." (48:27) Apabila 'Umar berkata, "Adakah anda tidak memberitahu kita bahawa kita akan masuk Mekah?" dia menjawab, "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, ia akan menjadi tahun ini?" "Tidak," dia menjawab. Dia berkata, "Anda akan memasuki dan melakukan tawaf di dalamnya."

Saudara-saudara ku, tepuk tangan saya atas asas yang mengesahkan apa yang  telah Alla janjikana kepada anda dan berpendapat yang baik kepada Dia dan kawan-kawan-Nya, terutamanya syeikh kami.

Berhati-hati dengan penafian atau ragu-ragu, supaya mata dalaman anda dan sebab juga untuk memadamkan cahaya rahsia. Anda mungkin kembali semula cara anda datang dan memusnahkan semua yang anda telah membina, Cari tafsiran yang terbaik dan berpaut kepada kesimpulan yang terbaik.

Kami telah sebutkan perkataan Shaykh kami, Sidi 'Ali, "Apabila kita hendak akan sesuatu dan ia berlaku, kita mempunyai satu kegembiraan. Apabila ia tidak  berlaku, terdapat sepuluh kegembiraan." Itu hanya disebabkan oleh keluasan penyiasatan dan makrifat firma Tuhannya.

Allah boleh membiasakan rakan-rakan beliau dengan  perintah tetapi tidak membiasakan mereka dengan keturunan kebaikan. Apabila datang azab  disertai oleh kebaikan, ia adalah ringan dan mudah supaya dia berpendapat bahawa ia telah tidak berlaku. Kita telah menyaksikan kedua-dua ini dan apa yang kita katakan sebelum ini dalam diri kita dan ulama, Ia tidak mengurangkan kebenaran kami tidak memadamkan cahaya rahsia kami. Segala puji kepada Tuhan kami.

Nota. Sidi di-Tawudi ibn Sawda berkata, "kebijaksanaan ini adalah kabur. Seseorang bertanya, 'Bagaimana ia boleh dibayangkan bahawa masa yang dinyatakan? Jika ia oleh Wahyu, ia telah berhenti, dan jika ia adalah dengan jalan wahyu (dengan diberi ilham atau mimpi), kemudian merasa ragu di dalamnya tidak memaksa mata dalaman sejak kepercayaan di dalamnya tidak mutlak. Kami menjawab, 'Kata-kata kita adalah kebimbangan murid yang benar dalam perjalanan atau orang-orang yang telah tiba.

Mereka diminta untuk mengesahkan ulama dalam apa yang mereka katakan kerana mereka adalah pewaris para nabi dan supaya mereka mengikut jejak mereka. Nabi telah pertimbang turunkan kepada mereka dan 'Awliya mempunyai inspirasi kerana ketika hati dibersihkan daripada kekotoran dan lain daripada Allah dan dipenuhi dengan lampu dan rahsia, hanya kebenaran yang nyata di dalamnya.

Apabila mereka membuat janji atau ancaman, yang murid mesti percaya. Jika dia mempunyai beberapa keraguan atau teragak-agak tentang apa yang Allah telah dijanjikan oleh lidah Nabi atau syeikh, yang cahaya mata jiwanya akan memadamkan rahsia beliau.

Jika masa tidak ditentukan, menunggu untuk ia berlaku , walaupun ia mengambil masa yang lama. Jika masa yang ditetapkan dan ia tidak berlaku, mentafsir sebagaimana yang dilakukan dengan Rasul apabila ia adalah bergantung kepada sebab-sebab yang tersembunyi dan prasyarat. Itulah perbezaan antara Siddiq dan Sadiq kerana Siddiq mempunyai tidak teragak-agak atau kekaguman manakala Sadiq ragu-ragu dan kemudian membuat ketetapan. Jika dia melihat berbuka norma, dia terkejut dan mendapati bahawa aneh. Allah Maha Mengetahui. "

Pengiktirafan kekerasan adalah keagungan lahir pada permukaan dan kecantikan dari segi dalaman yang diikuti oleh sifat-sifat kesempurnaan. Murid boleh meragui apa yang Allah menjanjikan rahmat dan bukaan yang menyebabkan dari. Itulah mengapa Shaykh kata:


Tiada ulasan: