VERSI DR KH MUHIBUDDIN WALY
JANGAN BUTA MATAHATI ANDA
Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
“Kegiatan anda pada menghasilkan sesuatu yang telah
terjamin untuk anda, di samping itu anda meninggalkan sesuatu di mana anda
telah dituntut (diperintahkan pada mengerjakannya) adalah menunjukkan atas
(telah) butanya (tertutup) matahati anda”.
Dari
keterangan ini dapat kita fahami bahawa apabila mata kita melihat segala
sesuatu yang mungkin dilihat, maka matahati kita melihat segala sesuatu yang
tidak mungkin dilihat oleh penglihatan mata kepala sendiri. Inilah perbezaan diantara Al-Basirah dan Al-Basor.
Kalam Hikmah ini memberikan pengertian
kepada kita agar kita jangan begitu mementingkan diri dalam mencari rezeki yang
dijamin oleh Allah SWT.
Kita boleh berusaha, bahkan seterusnya
berusaha mencari rezki yang halal, tetapi kita dianjurkan agar jangan sampai
lupa diri, sehingga sluruh perhatian kita, kita tumpahkan untuk hidup duniawi
ini sahaja.
Kerana apabila seluruh kekuatan kita,
perhatian dan perasaan kita semuanya untuk ini,maka pasti akan mengakibatkan
kurang kesungguhan kita dalam melaksanakan kewajipan-kewajipan kita terhadap
ajaran agama.
Betapa tidak. Allah SWT dengan kurniaanNya
dan kebaikanNyatelah menjamin rezeki hamba-hambaNya. Kerana itu Allah
SWT telah berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud:
Dan berapa banyak binatang yang
tidak (dapat) membawa (mengurus) rezkinya sendiri. Allah-lah yang memberi rezki
kepadanya dan kepadamu dan dia Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.
[Al-Ankabut:60]
Dan firmanNya lagi yang bermaksud:
Dan perintahkanlah kepada
keluargamu mendirikan shalat dan Bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. kami
tidak meminta rezki kepadamu, kamilah yang memberi rezki kepadamu. dan akibat
(yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.
[Thoha:132]
Dua maksud ayat Al-Quran ini memberikan pengertian kepada
kita bahawa dalam masalah rezeki, kita tidak boleh susah. Sebab ada dalam
jaminan Allah SWT, asal sahaja kita berusaha sesuai dengan ketentuan-ketentuan dari
tingkatan-tingkatan keadaan kita.
Apabila masalah rezeki sudah terang persoalannya, maka
imbalan daripad itu ialah Allah SWT menuntut kita untuk melaksanakanamal ibadah
berupa kewajipan-kewajipan kita terhadap Allah SWT dan mengerjakan amal-amal
kebajikan lain-lain seperti yang telah digariskan oleh ajaran-ajaran agama
kita.
Dengan amal ibadah kita dapat sampai kepada kebahagian di
akhirat yang kekal baqa’. Dan dengan amal ibadah pula dapat kita berbakti
kepada Allah SWT.
Berfirman Allah SWT dalam Al-Quran yang bermaksud:
Dan
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi
kepada-Ku.
[Adz-zariyat:56]
Kemudian dalam
surah yang sama Allah melanjutkan firmanNya yang bermaksud:
Aku
tidak menghendaki rezki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya
mereka memberi-Ku makan. Sesungguhnya Allah dialah Maha pemberi rezki yang
mempunyai kekuatan lagi sangat kokoh.
[Adz-zaariyat
57:58]
Dari ayat-ayat
ini jelaslah bagi kita, bahawa Allah tidak meminta kepada kita sesuatu seperti
yang kita perlukan di dalam hidup dan kehidupan kita.
Tetapi Allah SWT
menjadikan kita manusia pada khususnya dengan hikmah supaya kita berterima
kasih kepadaNya, dengan jalan beribadah, secara tegas mematuhi segala
perintah-perintahNya dan menjauhi segala larangan-laranganNya.
Perlu kita
ketahui tanda-tanda orang yang tenggelam dalam berusaha pada apa yang telah
dijamin oleh Allah, tanda-tanda ialah:
1- Timbul penyesalan, apabila
sesuatu yang telah diberikan oleh Tuhan dicabut kembali olehNya, apakah dengan
jalan hilang dicuri orang, dibinasakan dengan datangnya kebanjiran, atau musnah
ditelan api dan seumpamanya.
2- Tidak ada taqwa dalam hati dan
tindak-tanduk pada menghasilkan rezeki yang dicari. Pendeknya asal wang mask,
haram dan halal ditelan semuanya.
3- Lalai dari kewajipan yang menjadi
hak kita yang tak dapat tidak pada sebabnya ada rezeki itu. Dengan kata lain
dapat dikatakan bahawa masanya asyik ia dengan perusahaannya atau pekerjaannya
sehingga lupa sembahyang dan puasa dan sebagainya.
Kemudian tanda-tanda
bagi hamba-hamba Allah yang tidak pusing dan tidak tengglam dalam pekerjaannya,
tetapi biasa sahaja, sehingga meskipun ia berusaha namun ada batas-batasnya;
maka tanda-tandanya ialah 3 pula:
1- Redha pada apa yang terjadi.
Apabila ia mendapat untung besar, maka ia bersyukur kepada Allah SWT dan
apabila ia mendapat cubaan dari Tuhan sehingga ia jatuh rugi misalnya, maka ia
bersabar dan menyerahkan dirinya kepada Allah SWT.
2- Senantiasa Taqwa kepada Allah
dalam usaha mncari rezeki yang halal.
3- Senantiasa memelihara cara-cara
yang baik, tindak-tanduk yang bagus, tidak memfitnah orang, tidak sentiment dan
sakit hati, tidak aniaya kepada orang lain (dan sebagainya) di dalam
pekerjaannya dalam berusaha demi mencari rezeki yang halal.
Maka dengan ini
semua, teranglah bagi kita siapakah orang-orangnyayang dalam usaha-usahanya
dalam menghasilkan rezeki, ia diredhai oleh Allah atau sebaliknya.
Kalam hikmah di
atas dalam pengertiannya menyuruh kita supaya kita tetap memelihara hati kita,
agar selalu mendapat limpahan-limpahan petunjuk dan tuntutan Allah dalam
seluruh persoalan hidup yang kita hadapi.
Kerana itu
meskipun kita di dalam hidup ini berusaha mengatasi hidup dan kehidupan dengan
mencapai rezeki yang halal, maka janganlah kita lupa pada Allah dengan
persoalan yang kita hadapi dengan jalan mematuhi ajaran-ajaran agamaNya.
Dan apabila
sebaliknya, maka ini adalah dalil, bahawa hati kita telah buta dan tertutup,
sehingga kebenaran dan keadilan dalam arti yang luas, gelap dan tidak
kelihatan.
Akhirnya
kebahagian yang kekal abadi yang menjadi cita-cita para hambaNya yang soleh
akan sirna dan lenyap sama sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan