Catatan Popular

Sabtu, 4 Ogos 2012

SYARAH HIKAM N0 5 IBN ABBAD AL RUNDI: TANDA-TANDA BUTA MATAHATI

VERSI IBN ABBAD AL RUNDI MESIR

TANDA BUTA MATAHATI
 
Menurut Kalam Hikmah ke 23 , Imam Ibnu Athaillah Askandary 
 
Berusaha anda untuk apa yang telah pun dijamin anda dan kecuaian anda apa yang dituntut daripada anda adalah tanda-tanda buta mata hatimu.

Perkara yang dijamin bagi hamba adalah peruntukan di mana kewujudannya dikekalkan di dunia ini.Ia telah dijamin oleh Allah kerana telah  menjaga dan membebaskan hamba-hamba daripadanya.

Beliau tidak menuntut supaya mereka mengerahkan segala tenaga dalam usaha untuk itu atau bahawa mereka memberi perhatian yang tidak wajar kepadanya.
Perkara yang dituntut daripada hamba itu adalah tindakan yang dia cuba untuk mencapai kebahagiaan di akhirat dan mendekatkan diri kepada Allah seperti ibadah dan ketaatan.

Mendesak kerana hamba itu diamanahkan dengan pendapatan, berusaha untuk itu, membayar perhatian kepada keadaan, penyebab, dan tempoh masa yang betul.
Ini adalah bagaimana corak Allah telah menang ke atas hamba-hambanya. Allah yang Maha Tinggi berkata: Dan berapa banyak makhluk ada yang tidak membawa peruntukan sendiri. Allah memberikan kepadanya dan kepada kamu juga. [Al-Quran 29:60] Dan Dia Maha Tinggi juga telah berkata: Dan manusia hendaklah mempunyai hanya apa yang dia berusaha [Al-Quran 53:39] Ianya telah disampaikan di dalam beberapa tradisi bahawa Allah Maha Tinggi berkata, "HambaKu, mematuhi Ku dalam apa yang Ku ada diperintahkan anda dan tidak cuba untuk memberitahu apa yang terbaik untuk anda. "

Ia juga telah diriwayatkan daripada Rasulullah (Semoga Allah memberkati dan memberinya keamanan), "Apa keadaan orang-orang yang menghormati mewah dan menimbangkan penyembah tidak penting? Mereka bertindak dengan Al-Quran daripada apa yang mengikuti hawa nafsu mereka.

Bagi yang bercanggah dengan keinginan mereka, mereka keluar daripadanya. Mereka percaya sebahagian daripada buku dan kafir di sebahagian daripada. Mereka berusaha untuk mencapai apa yang diperolehi tanpa usaha (antara perkara yang ditakdirkan, bertulis jangka hayat, dan pra-peruntukan diagihkan) dan tidak berfungsi yang hanya diperolehi dengan berusaha (seperti ganjaran yang banyak, usaha dihargai, dan perdagangan yang tidak akan membuktikan unfruitful). "

Ibrahim al-Khawwas telah berkata, "Semua pengetahuan dalam dua kenyataan: (1) Jangan bekerja untuk apa yang anda telah memadai dan (2) Jangan mengabaikan apa yang dituntut daripada kamu. "
Maka sesiapa yang menjalankan apa yang dikehendaki beliau mengenai apa yang kami sebutkan itu (iaitu berusaha untuk apa yang dituntut dan membebaskan hati dari apa yang dijamin), wawasan beliau akan dibuka untuknya dan cahaya kebenaran [yang Maha Tinggi] akan bersinar dalam hatinya. Beliau juga akan mendapatkan matlamat yang tidak terhingga.
Bagi orang yang melakukan [bertentangan apa yang kita hanya disebut], wawasan beliau akan dihapuskan dan hatinya akan menjadi buta. Bukti untuk ini adalah tindakan beliau.
Insight penglihatan jantung, sama seperti visi fizikal adalah penglihatan mata. Bagi sisi
jantung, ia hanya gazes ke arah akibat muktamad hal ehwal. Akibat hal ehwal adalah untuk orang-orang yang ware Allah. Jadi, sifat menjaga Allah adalah hamba itu perlu berusaha dan tidak teragak-agak atau berhenti pendek kerana apa bar daripadanya.

Pengarang (Semoga Allah telah memberi rahmat kepadanya) menggunakan perkataan "berusaha" menunjukkan bahawa peruntukan mencari tanpa berusaha untuk ia tidak akan dimasukkan ke dalam kenyataannya. Ini adalah kerana mencari peruntukan dibenarkan dan dibenarkan. Jadi, mendapatkan peruntukan dengan sendirinya tidak menunjukkan kepada penghapusan wawasan seseorang, tetapi, jika bersama-sama dengan hamba jatuh pendek dalam melaksanakan apa yang diperintahkan untuk berbuat, maka ia tidak.
Pengarang mengatakan di dalam al-Tanwir MENERANGKAN yang Tinggi: Dan menyuruh keluarga anda untuk berdoa, dan berterusan di dalamnya. Kami tidak akan meminta anda tentang peruntukan dunia. Sebaliknya, kita adalah orang-orang yang menyediakan untuk anda. [Al-Al-Quran 20:132], "Ini bermakna bahawa anda perlu melaksanakan perkhidmatan kami, dan Kami akan melaksanakan peruntukan peruntukan duniawi anda. Jadi, ini adalah dua perkara. Yang pertama ialah apa yang Allah telah menjamin untuk anda , jadi jangan menjadi terlalu bimbang tentang kedua ialah apa yang Dia telah diminta daripada anda, maka janganlah kamu mengabaikannya ia.
Sesiapa yang busies dirinya dengan apa yang dijamin untuknya bukan apa yang diminta beliau, kejahilan beliau telah menjadi besar dan kelalaian beliau telah melebar. Beliau juga adalah kurang kemungkinan akan terbangun oleh seseorang yang cuba timbul beliau. Sebaliknya, ia adalah hak ke atas hamba itu bahawa dia sibuk sendiri dengan apa yang diminta dari beliau bukan apa yang dijamin untuknya. Apabila Allah Maha Suci Dia menyediakan bagi orang-orang penolakan, bagaimana akan Dia tidak mengadakan peruntukan bagi orang-orang yang melihat Dia? Apabila Maha Suci Allah telah memberi rezeki kepada orang-orang tidak percaya, bagaimana dia tidak memberi rezeki kepada orang-orang yang beriman. Anda perlu tahu bahawa dunia dijamin untuk anda (iaitu saham anda dijamin untuk anda oleh yang kewujudan anda didukung). [Sebaliknya], akhirat dituntut (tindakan iaitu sebagai satu Allah
Kenyataan: Dan memperoleh peruntukan, yang terbaik peruntukan adalah takut kepada Allah [al-Quran 2:197]). Bagaimana akal atau pandangan anda akan menjadi firma jika anda membayar perhatian yang tidak wajar kepada apa yang telah dijamin anda membiarkan ini alihan yang anda daripada apa yang dituntut anda antara hal ehwal akhirat. Sehingga sesetengah daripada mereka telah berkata, 'Sesungguhnya Allah Maha Tinggi telah memberi jaminan untuk anda dunia dan meminta di antara kamu di akhirat. Jadi kecelakaan yang menjamin untuk kita di akhirat dan menuntut dari kami dunia. ' "

Tiada ulasan: