Catatan Popular

Selasa, 28 Ogos 2012

MAKTUBAT IMAM RABBANI : SHARIAT SAYYIDINA MUHAMMAD SAW ADALAH INTIPATI SEMUA SHARIAT


 SURAT IMAM AHMAD SIRHINDI (PENDIRI TAREKAT NAQSYABANDIYYAH MUJADIDIYYAH)

 JILID PERTAMA - SURAT KE-79

MAKTUBAT IMAM RABBANI

Surat ini, ditulis kepada Jabbari Khan, kata Din yang cemerlang ini telah membawa semua Din yang lalu bersama-sama dan mematuhi Din ini bermakna patuhi semua Din yang sebelumnya.

Semoga Allahu Ta'ala memberkati kami dengan banyak mematuhi Shariat cemerlang yang dibawa oleh Sayyidina Muhammad (SALL Allahu 'alaihi wa sallam), membuat kemajuan dalam perjalanan ini benar, sekali gus mencapai persetujuan dan cintaNya! Allahu Ta'ala telah terkumpul semua (bayang-bayang) yang paling matang dan atasan Nama-Nya dan sifat-sifat di Hadrat Muhammad (SALL Allahu 'alaihi wa sallam), yang adalah hamba-Nya yang paling tercinta dilahirkan dan RasulNya. Semua sifat-sifat ini atasan muncul kepadanya dalam apa cara yang sesuai dengan seorang hamba yang dilahirkan. Buku apa yang diturunkan kepadanya, Al-Quran, adalah intipati semua buku-buku yang telah diturunkan kepada semua Nabi-nabi lain. Apa yang telah diisytiharkan dalam semua mereka wujud di dalamnya juga. Shariat yang telah diberikan kepada Nabi besar ini adalah seperti krim diekstrak dari semua Shariats lalu. Tiap-tiap tindakan yang diisytiharkan oleh Shariat ini benar dan soleh telah dipilih dan diperolehi daripada tindakan dan perbuatan yang telah diisytiharkan dalam Shariats sebelumnya. Selain itu, terdapat perbuatan yang dipilih atau diperolehi dari tingkah laku malaikat. Sebagai contoh, satu kumpulan malaikat diperintahkan untuk melakukan RUKUK [rukuk semasa solat namaz.].

Ramai daripada mereka telah diperintahkan supaya sujud, dan beberapa yang lain diperintahkan untuk menunaikan qiyam, yang menyembah oleh kedudukan. Begitu juga, beberapa daripada Ummats lepas hanya diperintahkan untuk melaksanakan solat pagi. Lain diperintahkan untuk menunaikan solat masa-masa lain. Apa yang ditapis dan dipilih daripada ibadat dan perbuatan yang Ummats lepas dan malaikat lebih dekat kepada Allahu Ta'ala telah dimasukkan ke dalam 

Din ini. Atas sebab ini, untuk mengesahkan, untuk mempercayai ini Din dan mematuhi arahan ini Din akan bermakna untuk mengesahkan dan patuhi semua Din lalu. Ini bermakna untuk mengatakan bahawa orang-orang yang menepati ini Din akan menjadi pemurah yang paling dan terbaik daripada Ummats. Dan sesiapa yang ingkar dan tidak suka ini Din dan yang enggan mematuhi yang beriman serta taat tiada Dins sebelumnya. Dengan cara yang sama, orang yang ingkar Hadrat Muhammad (SALL Allahu 'alaihi wa sallam) dan yang bercakap sakit Nabi yang hebat, yang tertinggi dari semua orang dan umat pilihan yang baik, akan mengingkari perfectness yang dan keunggulan Nama-nama dan sifat-sifat Allahu Ta'ala. Untuk mempercayai 'alaihi-s-salatu wa-s-salam' Rasulullah, untuk merealisasikan keunggulan bermakna sedar dan percaya dalam semua sifat-sifat atasan. Ini bermakna untuk mengatakan bahawa orang yang tidak percaya ini Nabi dimuliakan dan yang tidak suka Din, yang ia dibawa, adalah yang paling teruk, yang basest ummats dan orang. Ia telah diisytiharkan dalam ayat 98 surah-ul-Tawba: "kekufuran dan irreligiousness yang mereka yang buta huruf adalah lebih keras daripada orang lain."

Maksud dua syair Parsi:
Muhammad ('alaihi's-salam), yang dilahirkan di Saudi,
Beliau yang dikasihi di sini dan di akhirat!
Membiarkan mereka menjadi bawah tanah, hancur, hancur
Jika tidak mahu menjadi debu dan tanah pintu!
Terima kasih kepada Allahu Ta'ala, yang menghantar semua rahmat dan pertolongan, untuk ia dilihat yang anda suka dan teliti beriman ini Shariat dan Rasul (Sayyidina Muhammad), dan bahawa kamu bertaubat untuk tingkahlaku yang tidak sesuai anda. Mei Allahu Ta'ala meningkatkan kesedaran ini kamu! Amin.

Terima kasih adalah untuk Allahu Ta'ala bahawa kepercayaan yang sangat baik dan pemikiran untuk Islam dan untuk pemilik (alaihissalatu wassalamu wattahiyya) dilihat pada anda sangat mudah, dan taubat yang berterusan bagi perbuatan yang tidak sesuai anda jatuh ke dalam banyak anda. Semoga Allahu Ta'ala memberikan anda lebih.

Kedua, saya ingin menambah bahawa Shaikh Mustafa, yang telah membawa surat ini kepada anda, datang dari keluarga Qadi Sharih. Kanak-kanak daripada keluarga yang tulen telah mencintai dan dihormati di negara ini. Material, mereka telah membawa kehidupan yang mudah. Shaikh Mustafa, yang disebut di atas, tidak mempunyai gaji. Atas sebab ini, beliau dalam perjalanan ke arah menjadi seorang askar. Beliau mempunyai kertas yang perlu rasmi dengan dia. Adalah diharapkan bahawa dia akan menghapuskan masalah ini dengan bantuan anda dan mendapatkan ketenangan jiwa. Biar saya tidak memberikan anda sakit kepala dengan menulis lebih. Beritahu wazir besar masalah itu tepat dan meminta beliau untuk menyelesaikan bahawa dia akan menyingkirkan perselisihan ini dan mempunyai ketenangan dalaman. Wassalam wal Iqram.

Tiada ulasan: