Catatan Popular

Selasa, 28 Ogos 2012

MAKTUBAT IMAM SIRHINDI : UBAT TERBAIK UNTUK MENULENKAN HATI ADALAH MEMATUHI SHARIAT (MAKTUBAT IMAM RABBANI)


SURAT IMAM AHMAD SIRHINDI RABBANI (PENDIRI TAREKAT NAQSYABANDIYYAH MUJADIDIYYAH)


JILID  1, SURAT 42

Ubat yang terbaik untuk menulenkan hati adalah mematuhi  Shariat


Surat Ini, ditulis kepada Shaikh Darwish, menerangkan bahawa ubat yang terbaik untuk membersihkan karat mencintai orang lain dari hati adalah untuk berpegang kepada saniyya Sunnat-i
​​(Shariat).
Moga Allahu Ta'ala memberi anda keselamatan! Selagi sebagai seorang yang masih disertakan dengan pelbagai perkara hatinya tidak boleh disucikan.
Selagi ia masih busuk ia akan kekal kehilangan dan jauh dari kebahagiaan. Cintakan perkara-perkara lain daripada Allahu Ta'ala adalah titik hitam dalam hati kamu, yang dipanggil Haqiqat-i-Jamia [Bahawa yang telah terkumpul segala-galanya dalam dirinya sendiri.]. Noda ini perlu dibersihkan.
Pembersih terbaik untuk diikuti, untuk mentaati, Sunnat-i ​​saniyya-i Mustafawiyya (ala masdariha-ssalatu adalah-salami wattahiyya). Berikutan saniyya Sunnat-i ​​menghapuskan dengan tabiat dan keinginan nafs yang menyebabkan hati menjadi gelap.
Betapa bertuahnya bagi mereka yang berbangga dengan menerima berkat ini! Malu apabila orang-orang yang tidak berpeluang untuk nasib tinggi ini! Moga Allahu Ta'ala memberi keselamatan kepada anda dan kepada orang-orang yang mengikuti jalan yang benar!
[Perkataan "Sunnat" mempunyai tiga makna dalam agama kita. Apabila "Buku dan Sunnat" dikatakan bersama-sama, "Kitab" ertinya "al-Quran" dan "Sunnat" ertinya "hadis-hadis."
Apabila disebut sebagai "Fard dan Sunnat" Fard bermaksud "perintah Allah" dan "Sunnat" ertinya " Sunnat Nabi, iaitu, perintahnya".
 Apabila perkataan "Sunnat" digunakan secara bersendirian, ia bermakna "Shariat, iaitu, semua kaedah-kaedah Islam".
Buku fiqh mengatakan bahawa ini adalah demikian. Sebagai contoh, ia ditulis dalam buku Mukhtasar al-Quduri, "Sesiapa yang mengetahui Sunnat terbaik menjadi imam [Apabila umat Islam melaksanakan namaz dalam jemaah (Jamaat), salah seorang daripada mereka membawa, menjalankan namaz Beliau dipanggil imam. ].
" Dalam menjelaskan hal ini, Kitab Jawhara  berkata, "Di sini, 'Sunnat' bermaksud 'Islam."
Adalah difahamkan bahawa adalah perlu untuk mematuhi Islam untuk menulenkan qalbu Mentaati Shariat bermakna melakukan perintah-perintah dan menjauhkan diri dari larangan dan bidaah
Bidaah bermaksud sesuatu yang dicipta selepas itu. Mengadakan  perkara-perkara yang tidak wujud semasa zaman Nabi dan 'Anhum Radi-Allahu' khalifah empat yang telah direka dan dilakukan di atas nama ibadat. Sebagai contoh, ia adalah perlu untuk membaca (dipanggil ayat) Ayat-al-Kursi [Ayat di dalam Al-Qur'an dipanggil ayat. Terdapat 6236 ayat di dalam Al-Quran. "Ayat-ul-kerusi" adalah salah satu daripada mereka.
Ia menerangkan kebesaran Allah dan bahawa kuasa-Nya adalah tak terhingga.] Serta-merta selepas namaz (solat lima waktu dipanggil), ia adalah bidaah untuk membaca (sembahyang diistilahkan) ['Solatan Tunjina' solat perkataan bermakna kedua-dua namaz dan doa.
Orang Islam menghantar doa-doa mereka kepada Allah supaya pangkat Nabi akan naik dan beliau akan diberi lebih rahmat.
Solat sedemikian itu dipanggil solat, terlalu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berdoa demikian.
Dia menyelamatkan mereka daripada masalah. Solatan Tunjina bermakna untuk meminta satu rahmat kepada Nabi untuk menyingkirkan masalah.] Atau untuk mengatakan solat lain.
Ini mesti akan dibacakan selepas Ayat-ul-Kursi dan memberitahu  tasbihs [Selepas namaz, adalah tabiat Rasulullah saw, jadi ia adalah Sunnat, membaca "Ayat-ul-kerusi", sekali, untuk mengatakan "Subhanallah" 33 kali , yang bermaksud, 'tidak ada kecacatan kepada Allah, "alhamdulillah" 33 kali, yang bermaksud,' hamd, , syukur yang dilakukan kepada semua orang telah dilakukan kepada-Nya, kerana Dialah yang Satu-satunya yang menghantar memihak kepada  ' "Allahu akbar" 33 kali, yang bermaksud, 'kebesaran Allah tidak boleh difahami melalui fikiran, melalui pengetahuan atau melalui fikiran.'
Prosedur ini dipanggil "memberitahu tasbihs seseorang itu," atau mengira manik pada tasbih 3x33 = 99 manik.]. Ia adalah bidaah sujud dan kemudian selepas tamat namaz dan berkata dua (peribadi, doa individu.) Ia adalah bidaah untuk memanggil azan [Pada waktu solat yang ditetapkan, (pagi, tengahari, petang, petang dan malam), seorang Muslim pergi ke menara dan menyeru semua umat Islam untuk berdoa.
Ini dipanggil "azan"] melalui pembesar suara. Setiap jenis perubahan dan pembaharuan dalam agama adalah bidaah. Sebaliknya, ia tidak bidaahuntuk menggunakan garpu dan sudu, memakai hubungan, untuk minum kopi atau teh, atau untuk menghisap rokok, kerana mereka tidak memuja, tetapi tabiat, dan mereka adalah mubah.
Mereka tidak haram. Kenyataan yang dibuat oleh ulama-ulama Islam mengenai merokok disebut dan diterangkan secara terperinci dalam buku (Turki) Se'adet-i ebediyye.
Terdapat tiga jenis bidaah:
1 - Ia adalah bidaah terburuk menggunakan perkara-perkara yang Islam berkata adalah simbol kekufuran.
2 - Jenis-jenis kepercayaan yang tidak mematuhi dengan apa yang ulama Ahl as-Sunnat berkomunikasi juga bidaah buruk.
3 - Pengubahsuaian dan pembaharuan yang dilakukan sebagai ibadat bidaah dan dosa-dosa kubur].


Tiada ulasan: