Catatan Popular

Ahad, 14 Februari 2016

KITAB MENGENAL DIRI DAN WALI ALLAH Bab Yang Keempat: Peringkat-Peringkat Perjalanan Suluk Orang Sufi (Hasil Orang Menjalani Suluk) (2)



Karangan Al FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed Al-Jiasi (Al-Ahmadi) Murid utama To’ Guru Daud Bukit Abal, kelantan

Syuhud 

Banyak orang tersalah mengambil pengertian mengenai syuhud ini dan berbagai-bagai mereka buat pengertian: setengah mengertikan dengan melihat Allah, ada mengertikan dengan memandang kepada Allah, ada pula yang mengertikan pejam mata dan nazarkan kalimah Allah bersinar-sinar dalam hati, ada yang
mengertikan pula dengan ingat atau fikir kepada Allah. Dan yang paling anehnya ada yang mengertikan dengan seruk (hisap) nafas serta pandang nur Allah dalam hati, dan ada macam-macam lagi yang penulis tahu berlaku di kampung-kampung yang disangka mereka sudah alim dalam tasauf tetapi sebenarnya jahil dan tersalah jalan.

Semuanya itu adalah tidak betul bahkan karut belaka!

Pengertian syuhud yang sebenar mengikut istilah tasauf ialah “Datang ke dalam hati yang sudah suci jilah, suatu kedapatan rasa yang ada kelazatan, kesedapan dan kemanisan (dzauk) apabila ia mengingati salah satu daripada empat perkara tadi (af’al, asmak, sifat dan zat Allah) sama ada datang tak kesedaran kepada diri dan kepada yang lain (fana) atau pun ia sedarkan diri (baqa’).”

Bandingan Syuhud 

Bandingan syuhud lebih kurang bolehlah diumpama begini; seorang yang belum pernah kenal dan rasa buah durian, apabila ia berjumpa durian itu dikoyak kulitnya dan dikenal isinya serta dihidukan baunya lalu ia terasa pecah liur, kemudian ia pun makan dan dirasanya isi itu ... wah ... alangkah sedapnya dan lazatnya keseleraan isi itu meresap dalam keseluruhan jiwa dan badannya. Hingga kerapkali dia ditegur orang tidak disedarnya melainkan kepada kesedapan dan kelazatan isi durian itu jua.

Bandingan yang lain pula - bolehlah diumpamakan seperti orang takut kepada harimau, semua orang tahu takut kepada harimau. Tetapi sebelum berjumpa harimau perasaan takut itu hanya berlaku di atas lidah sahaja dan itulah dikatakan takut secara ilmu sahaja yakni belum benar-benar ada rasa ketakutan dalam hati, tetapi apabila engkau pergi ke huma dalam hutan yang baru dibuka, di tengah-tengah engkau berjalan itu tiba-tiba engkau berjuak (bertemu) dengan seekor harimau besar maka di waktu itu apakah perasaan kamu? Tentulah engkau tahu sendiri jawapannya, engkau di masa itu barulah benar-benar rasanya ketakutan itu ... datang ... dzauk ... masuk menjelma ke dalam seluruh perasaan jiwa sehingga tak sedar kepada yang lain melainkan yang sedar hanyalah kepada harimau jua.

Saya harap bandingan sekadar ini dapat memberi faham kepada pembaca. Itulah bandingan syuhud untuk difaham mengikut istilah tasauf yang sebenar. Dan hal ini adalah suatu perkara dzauk yang tak boleh hendak ditakbir dengan lisan dan kalam. Berkata setengah ahli sufi:

Ertinya: Siapa tak rasa tak tahu (mengenal).
Apabila seorang itu berjaya mencapai syuhud umpama itu maka itulah dia digelarnya “wali Allah” atau “al-arifbillah – العارف بالله” atau “al-Wasilu illa-llah – الواصل إلى الله” yakni orang yang mengenal (makrifat) dengan Allah atau sampai kepada Allah dengan jalan syuhud. Dan dari syuhud itu terbitnya perkataan “musyahadah” iaitu seolah-olah ia bersemajlis atau bersetentangan dan berhadapan di antara satu sama lain dalam majlis hadapan Allah itu (majlis hadrat Allah) begitulah dirasanya oleh hati orang-orang wali. Dan maqam musyahadah inilah digelar pula maqam “al-Ihsan” bagaimana terdapat dalam hadis Nabi SAW di awal kitab ini dan dialah yang menjadi pati agama yang diturun oleh Allah yang jarang manusia mengetahuinya melainkan aulia Allah dan nabi-nabi (rasul-rasul).

Semua wali-wali besar, nabi-nabi clan rasul-rasul adalah terdiri dari maqam musyahadah itu tetapi musyahadah dengan jalan “baqa” yakni mereka kekal dalam kesedaran dengan dua alam: iaitu alam batin tetap bermusyahadah dengan Allah, dan alam lahir (pancaindera) atau alam tubuh kasar lahir dapat berbicara dengan makhluk ramai dan dapat membimbing masyarakat ke arah jalan benar dan diredhai Allah sekira-kira tidak menjejaskan kesedaran batin dari musyahadah Allah tadi.

Itulah dia digelarkan “maqam baqa’ billah -  مقام بقاء بالله” maqam yang tertinggi sekali daripada segala maqam. Dan maqam ini digelarkan maqam “al-insan al-kamil”. Tetapi adalah termaklum bahawa maqam nubuwwah dan risalah ini memang lebih tinggi lagi daripada itu kerana tidak dikatakan nabi dan nasal melainkan orang yang menerima maqam baqa’.

Misal Syuhud Dengan Asmak Allah 

Apabila seorang itu mendapat syuhud dengan nama Allah, misalnya dengan nama “Rahman” maka di waktu itu dirasanya nama Allah yang pemurah (Rahman itu jelira (rasa) lazat ke dalam seluruh perasaan batin hingga tak sedarkan diri (fana) atau pun ia sedarkan diri (baqa’), kelazatan-kelazatan yang terdapat umpama itu tak dapat diperikan oleh bahasa lisan dunia walau sepatahpun, demikian juga tak dapat digambar atau dituliskan dengan pena. Dan kiaslah lagi pada nama-nama Allah yang lain umpama al-Aziz, al-Jabar, al-Mutakabbir dan lain-lain lagi.

Tiada ulasan: