Catatan Popular

Sabtu, 9 Disember 2017

HIKAM ATHAILLAH KE 34 SYARAH SYEIKH ABDEL MAGUUEB AL AZHARY : KELUARKAN SIFAT YANG BERCANGGAH

Menurut Kalam Hikmah ke 34 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:

 “ Keluarkan dari sifat-sifat manusia anda setiap sifat yang bercanggah dengan status anda sebagai perhambaan, supaya anda mampu untuk menjawab panggilan Tuhan, dan datang dekat kepada-Nya”

Sifat-sifat manusia  sama ada yang nyata dan fizikal, atau tersembunyi di dalam hati.

Kedua-dua boleh berada dalam ketaatan atau kemaksiatan.

Memerhatikan sama ada tindakan fizikal jelas berada dalam ketaatan dipanggil [Fiqh], dan memerhatikan apa yang berkaitan dengan hati atau qalb adalah 'tasawuf.

Dan apabila hati diletakkan betul, yang jelas akan juga diletakkan betul, untuk hati adalah raja, dan badan adalah seperti tentera yang tidak akan menderhaka .

Hati diletakkan dengan betul dengan mengecam semua sifat-sifat yang bercanggah perhambaan (seperti sifat Muluk, kemegahan diri, munafik dan sebagainya), dan dengan menerima sifat-sifat mulia yang membawa lebih dekat dengan Tuhan  (seperti kesopanan, kesabaran, taubat, redha, ikhlas dalam pengabdian, dan sifat-sifat lain yang melalui keimanan  pasti tercapai).

Jika [mureed]ini  mempunyai sikap mulia, dia akan menjadi orang yang benar dalam mengesahkan  sebagai perhambaan . (Ini adalah perhambaan 'khas',

untuk perhambaan adalah dalam dua bahagian:

Perhambaan kerana memiliki, menakluk dan menundukkan pada semua makhluk adalah tertakluk kepada Nya, seperti dalam firmanNya: Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba. [19:93] "

dan perhambaan khusus untuk orang yang disayangi-Nya, iaitu apa yang dimaksudkan dengan  ulamak sufi Qadi Al Ayyadd  berkata.:  dan apa yang meningkat saya dalam kehormatan, kemuliaan dan kebanggaan,  bahawa saya hampir melangkah ke atas bintang sebagai hamba nya dengan berkata   "Saya hamba"  dan bahawa Ahmad seorang nabi,

Dia akan datang lebih dekat dengan sisi-Nya [Hadra] kerana menjauhkan dari dari Nya yang didorong olehsemula jadi untuk menarik balik dan jarak dari Kehadiran [Hadra]) ini, dan ia adalah keadaan perhambaan yang mendapat keistimewaan ini.

Dan ketahuilah, bahawa "yang di sisi Tuhan [Hadra]" bermakna orang yang [abd] benar benar yakin bahawa dia sentiasa di hadapan Tuhan.

Selagi angapan ini jelas, beliau adalah di sisi Allah [Hadra], dan setiap kali ia terdinding daripada-Nya, dia tidak akan terhijab.

Dan ketahuilah, bahawa jalan ini adalah yang disetujui hanya untuk dia yang memegang tanggungjawab dan sentiasa berjaga-jaga kerana dosa itu.


Tiada ulasan: