Menurut Kalam Hikmah ke 34
Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
“ Keluarkan
dari sifat-sifat manusia anda setiap sifat yang bercanggah dengan status anda sebagai
perhambaan, supaya anda mampu untuk menjawab panggilan Tuhan, dan datang dekat kepada-Nya”
Sifat-sifat manusia sama ada yang nyata dan fizikal, atau tersembunyi di dalam hati.
Kedua-dua
boleh berada dalam ketaatan atau kemaksiatan.
Memerhatikan
sama ada tindakan fizikal jelas berada dalam ketaatan dipanggil [Fiqh], dan
memerhatikan apa yang berkaitan dengan hati atau qalb adalah 'tasawuf.
Dan apabila
hati diletakkan betul, yang jelas akan juga diletakkan betul, untuk hati adalah
raja, dan badan adalah seperti tentera yang tidak akan menderhaka .
Hati
diletakkan dengan betul dengan mengecam semua sifat-sifat yang bercanggah
perhambaan (seperti sifat Muluk, kemegahan diri, munafik dan sebagainya), dan
dengan menerima sifat-sifat mulia yang membawa lebih dekat dengan Tuhan (seperti kesopanan, kesabaran, taubat, redha,
ikhlas dalam pengabdian, dan sifat-sifat lain yang melalui keimanan pasti tercapai).
Jika
[mureed]ini mempunyai sikap mulia, dia
akan menjadi orang yang benar dalam mengesahkan sebagai perhambaan . (Ini adalah perhambaan
'khas',
untuk
perhambaan adalah dalam dua bahagian:
Perhambaan
kerana memiliki, menakluk dan menundukkan pada semua makhluk adalah tertakluk
kepada Nya, seperti dalam firmanNya: Tidak ada seorangpun di langit dan di
bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba.
[19:93] "
dan
perhambaan khusus untuk orang yang disayangi-Nya, iaitu apa yang dimaksudkan
dengan ulamak sufi Qadi Al Ayyadd berkata.: dan apa yang meningkat saya dalam kehormatan,
kemuliaan dan kebanggaan, bahawa saya
hampir melangkah ke atas bintang sebagai hamba nya dengan berkata "Saya hamba" dan bahawa Ahmad seorang nabi,
Dia akan datang lebih dekat dengan sisi-Nya [Hadra] kerana menjauhkan dari dari Nya yang didorong olehsemula jadi untuk menarik balik dan jarak dari Kehadiran [Hadra]) ini, dan ia adalah keadaan perhambaan yang mendapat keistimewaan ini.
Dan
ketahuilah, bahawa "yang di sisi Tuhan [Hadra]" bermakna orang yang [abd]
benar benar yakin bahawa dia sentiasa di hadapan Tuhan.
Selagi
angapan ini jelas, beliau adalah di sisi Allah [Hadra], dan setiap kali ia
terdinding daripada-Nya, dia tidak akan terhijab.
Dan ketahuilah,
bahawa jalan ini adalah yang disetujui hanya untuk dia yang memegang
tanggungjawab dan sentiasa berjaga-jaga kerana dosa itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan