Menurut Kalam Hikmah ke 34
Al-Arifbillah
Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
KELUARLAH DARI SIFAT-SIFAT KEMANUSIAAN YANG BERTENTANGAN DENGAN
UBUDIYAH SUPAYA MUDAH BAGI KAMU UNTUK MENYAHUT PANGGILAN ALLAH DAN MENDEKAT KE HADRAT-NYA.
Hikmat 34 menyingkap tentang hijab-hijab. Melalui
huraian ternyata betapa sukarnya untuk melepasi hijab-hijab sebelum sampai
kepada Allah s.w.t. Hikmat 34 ini memberi panduan untuk melepasi halangan dan
mendekat kepada-Nya. Kita diajak supaya melepasi sifat-sifat kemanusiaan yang
menyalahi ubudiyah. Sifat ubudiyah yang sejati ialah sifat malaikat kerana
malaikat adalah hamba Allah s.w.t yang paling tepat melaksanakan perintah-Nya.
Sifat yang paling menyalahi ubudiyah ialah sifat iblis kerana iblislah yang
paling derhaka kepada Allah s.w.t. Jadi, Hikmat ini boleh membawa maksud,
keluarlah dari sifat-sifat iblis dan masuklah kepada sifat-sifat malaikat
supaya kita boleh melaksanakan tuntutan Allah s.w.t dengan tepat dan kita dapat
mendekat ke Hadrat-Nya. Dalam diri manusia ada sifat-sifat malaikat dan ada
pula lawannya iaitu sifat-sifat iblis. Mesti dibuat pengasingan di antara
kedua-dua jenis sifat tersebut. Mesti diistiharkan jihad terhadap iblis yang
menyalurkan sifat-sifatnya ke dalam diri kita.
Sifat-sifat
iblis, sekiranya disenaraikan, sangatlah banyak. Sudah memadai jika dirumuskan
bahawa apa juga yang menyekat atau melengahkan kita daripada menyempurnakan
tuntutan Allah s.w.t adalah berpunca daripada sifat iblis. Jalan untuk
menghapuskan sifat-sifat yang demikian ada dua, iaitu jalan panjang dan satu
lagi, jalan singkat. Jalan panjang adalah mengenal satu persatu semua sifat
buruk itu, mempelajari cara ia bertindak, kesannya kepada diri kita, tanda kita
memilikinya, cara mencegahnya sekiranya belum dijangkiti dan cara mengubatinya
jika sudah dijangkiti. Jalan yang paling singkat adalah meninggalkan apa sahaja
yang selain Allah s.w.t, berpegang kepada firman-Nya ayat 91, surah al-An'aam
yang bermaksud:
Katakanlah, “Allah!” dan
biarkan mereka bermain-main dalam kesesatan mereka.
Penting bagi
orang yang belum mencapai makam keteguhan untuk tidak mempedulikan apa yang
berlaku di sekelilingnya kerana dia belum dapat memisahkan dirinya dari
sifat-sifat kemanusiaan. Dia masih melihat perbuatan makhluk. Campurtangannya
dalam urusan makhluk menutup pandangan mata hatinya dari Tuhan. Kekeruhan dalam
kehidupan dunia akan memalapkan cahaya rohaninya. Lebih baik jika dia
membenamkan dirinya ke dalam ibadat, zahirnya bersungguh-sungguh di dalam
syariat dan batinnya teguh dengan iman. Ingatlah, dunia adalah puteri iblis.
Sesiapa yang berkahwin dengan si puteri ini pasti si bapa akan kerap
mengunjunginya.
Sifat iblis
adalah ingkar kepada kebenaran. Iblis adalah tenaga gelap. Kebenaran pula
adalah cahaya. Dalam melakukan pekerjaan menghalang cahaya kegelapan iblis
mengenderai kegelapan nafsu. Apabila kegelapan nafsu yang ditambahkan lagi
dengan kegelapan iblis membalut hati maka hati tidak akan dapat menerima cahaya
kebenaran. Balutan ini menutup mata hati
dari menyaksikan al-Haq. Sifat iblis dan sifat nafsu menjadi tenaga yang
bertindak menolak sebarang kebenaran yang ingin masuk ke dalam hati.
Walaupun akal boleh mengakui kebenaran namun, tenaga
sifat iblis akan menghalang hujah akal dari diterima oleh hati. Sebab itu orang
yang mengakui kebenaran masih juga boleh berbuat perkara yang berlawanan dengan
pengakuannya itu. Tenaga iblis dan tenaga nafsu itulah yang membentuk tenaga
ingkar (kufur atau menolak kebenaran). Tenaga kekufuran ini akan menawan hati
semua orang, termasuklah hati orang-orang Islam. Kehadiran tenaga ini dalam diri mengheret
seseorang kepada perbuatan fasiq, kemunafikan, kekafiran, kemusyrikan, maksiat
dan segala perkara yang dimurkai Allah s.w.t.
Tenaga ingkar ini mesti dihapuskan dengan cara
menekannya sekuat mungkin dengan tenaga kebenaran. Antara kebenaran yang mahu
ditekankan dan dimasukkan ke dalam hati adalah pengakuan-pengakuan : “Allah
Maha Suci! Allah Maha Besar! Segala puji untuk Allah! Allah Maha Esa dan tiada
sesuatu yang bersekutu dengan-Nya! Tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi
Muhammad s.a.w adalah Pesuruh Allah!”
Bila kita
menyebut Maha Suci Allah, bukan bermakna kita menyucikan Allah s.w.t. Allah
s.w.t bukanlah tidak bersih hingga perlu disucikan. Maha Suci Allah itu
sempurna kesucian-Nya sejak azali hingga kepada tanpa kesudahan. Dia tidak
memerlukan makhluk untuk menyucikan-Nya dan tidak ada makhluk yang layak
berbuat demikian. Begitu juga dengan sebutan Allah Maha Besar, bukan bermakna
Allah s.w.t itu kecil hingga perlu diperbesarkan. Allah s.w.t sudah cukup
besar, sempurna kebesaran-Nya, tidak perlu lagi diperbesarkan dan tidak ada
makhluk yang layak memperbesarkan-Nya.
Apa juga
perbuatan makhluk tidak ada yang mengenai Allah s.w.t. Sebutan hanyalah
pengakuan atau penyaksian semata-mata. Kita mengaku yang benar sebagaimana
benarnya. Tenaga pengakuan, penerimaan dan ketundukan terhadap kebenaran inilah
yang diperlukan oleh hati untuk menjadikannya kuat, bukan untuk faedah Tuhan.
Memasukkan tenaga kebenaran ke dalam hati inilah yang dinamakan zikir. Tenaga
kebenaran hendaklah dipalu keras-keras kepada tenaga ingkar yang membaluti
hati. Apabila dihentam terus menerus tenaga ingkar itu tidak dapat bertahan
lalu ia hancur. Bebaslah hati untuk menerima
cahaya kebenaran.
Perlu
diperingatkan bahawa fungsi zikir bukanlah untuk memecahkan hijab yang menutupi
pintu langit. Kita tidak mahu terbang ke langit. Kita mencari kebenaran yang
hakiki dan Kebenaran Hakiki bukan berada di atas langit. Ia berada di dalam
diri kita sendiri. Hijab yang menutupi kita daripada Kebenaran Hakiki ini yang
hendak dihapuskan.
Rangsangan atau gerakan yang datang daripada tenaga
iblis, disampaikan kepada hati yang dibaluti oleh kegelapan nafsu, dalam
keadaan hati merasakan bahawa ia datang daripada hati itu sendiri, bukan ia
ditekankan oleh tenaga luar. Hijab nafsu menyebabkan hati tidak sedar dan tidak
mengetahui yang ia sudah dikuasai oleh tenaga iblis. Apabila hijab nafsu itu
berjaya disingkap hati mampu mengasingkan yang asli dengan yang mendatang.
Setiap bisikan kepada kejahatan yang sampai kepada hati didengar oleh hati
seolah-olah mendengar orang lain menyampaikan bisikan itu. Oleh itu hati mudah
mengawasi bisikan yang datang itu. Beginilah suasana hati yang sudah disinari
oleh cahaya kebenaran. Hati yang berada dalam cahaya mudah menyelamatkan
dirinya daripada terjerumus ke dalam sifat-sifat dan perbuatan yang dimurkai
Allah s.w.t.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan